شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بینگام کانیون دومین معدن بزرگ مس در آمریکا است که حدود ۱۸ درصد از مس مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند و از زمان شروع به کار آن تاکنون بیش از ۱۸ میلیون تن مس تولید کرده است.

آشنایی با معدن بینگام کانیون

معدن بینگام کانیون در سالت‌لیک‌ستی واقع در ایالت یوتای آمریکا، بزرگ‌ترین حفاری انجام شده بدست بشر در سراسر جهان محسوب می‌شود و عظمت آن به حدی است که حتی از فضا نیز با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. بینگام کانیون دومین معدن بزرگ مس در آمریکا است که حدود 18 درصد از مس مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند.

این معدن یکی از بزرگترین معادن مس جهان نیز به شمار می‌رود و از زمان شروع به کار آن تاکنون بیش از 18 میلیون تن مس تولید کرده است.

معدن بینگام کانیون علاوه بر مس، دیگر فلزات و مواد معدنی ارزشمند معدنی شامل طلا، نقره و مولیبدن را نیز تولید می‌کند که البته حجم تولید آن‌ها کمتر از محصول اصلی است. اسید سولفوریک نیز به عنوان یک محصول جانبی در فرآیند ذوب از دیگر تولیدات این معدن است.

شرکت انگلیسی - استرالیایی ریوتینتو که سابقه حضور در معدن طلای ساری گونی ایران را دارد در سال 1989 معدن بینگام کانیون را خریداری کرد و تاکنون دو میلیارد دلار روی نوسازی و بازسازی این معدن سرمایه گذاری کرده است. همچنین تاکنون بیش از 450 میلیون دلار به منظور پاکسازی باطله‌ها و زباله‌های این معدن صرف شده است.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده فعالیت‌های استخراجی در این معدن تا سال 2019 به پایان خواهد رسید. اگرچه ریوتینتو در حال مطالعه برای انجام فعالیت‌های معدنی در جنوب این منطقه و در عمق 305 متری است. در صورت موفقیت این مطالعات عمر معدن بینگام کانیون تا سال 2032 نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

در این معدن هم اکنون 1800 نفر به علاوه صدها پیمانکار مشغول به کار هستند. ارزش مواد معدنی تولید شده در این معدن در سال 2006 به بیش از 1.8 میلیارد دلار رسید.

معدن بینگام کانیون که با نام معدن مس "کنه‌ کات" هم شناخته می‌شود، دارای یک کارخانه تولید شمش، ذوب و پالایش است. این معدن تولید خود را از سال 1906 آغاز کرد و هم اکنون عمق آن به بیش از 1200 متر رسیده است. همچنین پهنای معدن نیز چهار کیلومتر است. ضمن اینکه این معدن مساحتی معادل 1900 هکتار را می‌پوشاند.

البته سابقه قدیمی‌تر این معدن به سال 1848 برمی‌گردد، زمانی که دو برادر به نام‌های "توماس" و "استانفورد بینگام" نخستین پایه‌های تولید مس را در این معدن و اطراف آن بنا نهادند.

بد نیست بدانیم همین چندی پیش یعنی در آوریل سال 2013 معدن مس بینگام کانیون دچار ریزش شدیدی شد که در پی آن 165 میلیون تن سنگ به داخل محوطه معدن ریزش کرد که هیچکس در این حادثه آسیب ندید.

در حال حاضر تولید در این معدن پس از ریزش شدید دوباره از سر گرفته شده و پیش‌بینی می‌شود مدت زیادی طول بکشد تا تولید این معدن دوباره به حالت طبیعی آن بازگردد. البته به نظر می‌رسد در سال 2013 تولید این معدن نسبت به سال گذشته با کاهش 50 درصدی مواجه شود.

در سال 2012 این معدن 163 هزار و 200 تن مس پالایش شده، 9.4 تن مولیبدن و 279 هزار اونس طلا تولید کرد.

 

  • تصویر معدن مس بینگام کانیون از فضا

سهم این معدن در تولید جهانی مس نیز بین یک تا دو درصد است. این معدن به صورت دقیق در حدود 20 مایلی جنوب غربی سالت لیک سیتی در یوتای آمریکا واقع شده است. منطقه ای که جمعیت آن به حدود یک میلیون نفر می‌رسد.

در سال 2007 فضانوردان ایستگاه های فضایی بین‌المللی با دوربین دیجیتال و یک لنز 800 میلیمتری اقدام به عکسبرداری از معدن مس بینگام کانیون کردند.

بد نیست بدانیم از سال 1992 میلادی تاکنون بیش از 2.6 میلیون نفر از مردم به صورت توریستی از این معدن بازدید کرده‌اند که در این بین بیش از دو میلیون دلار نیز برای خیریه‌های محلی و سازمان‌های غیردولتی جمع‌آوری شده است. البته به دلیل ریزش رخ داده فعلا تا چند ماه امکان بازدید از معدن وجود نخواهد داشت. این معدن و منطقه واقع شده آن درحال حاضر به عنوان یک منطقه تاریخی به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 363804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha