شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پوست سیاه و سفید و منحصر‌به‌فرد پانداها باعث شده به راحتی از دیگر انواع خرس‌ها قابل تشخیص باشند و شاید همین ظاهر متفاوت آنها را به یکی از محبوب‌ترین جانداران سیاره زمین تبدیل کرده‌است.

پاندا

براساس گزارش ساينس الرت، اكنون دانشمندان دريافته‌اند چرا پانداها تا اين‌اندازه از ديگر خرس‌ها متفاوتند، و اين تفاوت به گفته دانشمندان ريشه در تلاش براي حفظ بقا دارد.

رنگ‌بندي بدن حيوانات در جهان طبيعت دلايل مختلفي دارد، از جذب جنس مخالف گرفته تا هشدار به شكارچيان و استتار كردن خود در محيط. زيست شناسان براي درك دليل اين نوع رنگ‌آميزي معمولا الگوي رنگبندي بدن يك جاندار را با الگوهاي مشابهي كه در ديگر محيط‌ها وجود دارند مقايسه مي‌كنند.

براي مثال يوزپلنگ‌ها و پلنگ‌ها باوجود اينكه در دو گوشه متفاوت جهان زندگي مي‌كنند، يكي در آفريقا و ديگري در آمريكا، اما از پوستي با الگوي خالدار مشابه برخوردارند، تا بتوانند در محيط درخشان و پرنور زيستگاهشان از چشم شكارها دور مانده و به راحتي به آنها نزديك شوند.

پاندا

اما پانداها برخلاف ديگر جانداران از پوستي با الگوي كاملا منحصر‌به‌فرد برخوردارند، و حتي لكه‌هاي پوست آنها نيز برخلاف پوست ديگر جانداران نه منظم و يكنواخت است و نه راه راه، گويي اين خرس‌ها جوراب‌ها و بلوزي مشكي به تن دارند و دور چشم آنها را نيز لكه‌اي سياه دربر گرفته‌است.

از اين رو محققان دانشگاه كاليفرنيا ديويس هر لكه از بدن پانداها را به صورت مستقل مورد بررسي قرار دادند و هر بخش سياه و سفيد را با رنگ‌بندي 29 گونه از خرس‌ها و 195 گونه گوشتخوار مقايسه كرده و زيستگاه آنها را مورد بررسي دقيق قرار دادند.

محققان هزاران عكس و دست‌كم 20 رنگ مختلف را در 10 بخش مختلف بدن اين جانداران مورد مطالعه قرار دادند. نتايج اين بررسي‌هاي طاقت‌فرسا نشان داد پانداها به منظور استتار شدن در زيستگاه اوليه خود در مناطق كوهستاني چين مركزي به اين شكل رنگ‌آميزي شده‌اند.

پانداها برخلاف ديگر اعضاي خانواده خرس‌ها بيشتر گياهخوارند و منبع اصلي غذاي آنها را ساقه‌هاي بامبو تشكيل مي‌دهد كه غذاي چندان قابل هضمي به شمار نمي‌رود. پانداها براي جبران سخت هضم بودن غذا، ميزان فعاليت خود را محدود كرده‌اند با اين همه ميزان چربي ذخيره شده در بدن آنها به اندازه‌اي نيست كه بتوانند ماه‌هاي سرد زمستان را به راحتي پشت‌سر بگذارند.

اين به آن معني است كه پانداها بايد در كل طول سال، حتي در زمستان‌هاي برفي فعال باقي بمانند تا براي تامين انرژي مورد نيازشان غذا بيابند. اينجاست كه داشتن سر و شكم سفيد به آنها كمك مي‌كند تا در محيط برفي كوهستان استتار شوند تا از خود در برابر حمله پلنگ ها و يوزپلنگ‌هاي برفي محافظت كنند.

پاها و دست‌هاي سياه نيز به اين خرس‌ها كمك مي‌كند تا در طول ماه‌هاي گرمتر به راحتي خود را در ميان سايه جنگل‌هاي بامبو مخفي كنند. با اين همه توضيح دقيقي براي رنگ طوق دورچشم پانداها وجود ندارد و دانشمندان فرض را بر اين گذاشته‌اند كه رنگ سياه دور چشم اين خرس‌ها براي برقراري ارتباط با ديگر پانداها يا ترساندن شكارچي‌ها ايجاد شده‌است تا به شكارچي پيغام دهند كه من موجودي خشمگين هستم، از من دور بمان.

کد خبر 363867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha