شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: گوگل که تا چند سال پیش از فناوری هوش مصنوعی برای تشخیص تصویر گربه‌ها استفاده می‌کرد، اکنون تصمیم دارد این فناوری را در زمینه‌ای حیاتی‌تر به کار ببندد.

براساس گزارش CNN، گوگل به تازگي اعلام كرده كه در تشخيص سرطان سينه با استفاده از هوش مصنوعي به نتايج اميد‌واركننده‌اي دست يافته‌است، موفقيتي كه يادآور پيشرفت رسيع هوش مصنوعي و قابليت آن در بهبود سلامت جهاني است.

گوگل از بخشي از فناوري هوش مصنوعي بهره برده‌است كه به يادگيري عميق شهرت دارد تا با استفاده از آن هزاران اسلايد از سلول‌هاي سرطاني كه توسط دانشمندان دانشگاه ردبود ايجاد شده‌بودند را بررسي كند. يادگيري عميق بخشي از فناوري هوش مصنوعي است كه در آن رايانه‌ها چگونگي شناخت الگوها در حجم بزرگي از داده‌ها را فرا مي‌گيرند، قابليتي كه در فعاليت‌هاي بصري، مانند شناسايي سرطان در بافت سينه بسيار كاربردي است.

سرطان

گوگل اميدوار است با كمك اين فناوري بتواند به درمان بهتر بيماران كمك كند، با اين توضيح كه قرار نيست اين فناوري جايگزين متخصصان يا جراحان شود.

به گفته ليلي پنگ مدير پروژه گوگل همكاري انسان و رايانه مي‌تواند نتايج بهتري داشته باشد. سيستم هوش مصنوعي گوگل نسبت به سرطان بسيار حساس است و مي‌تواند نشانه‌هايي كه شايد از چشم انسان مخفي بماند را شناسايي كند. اما همين دقت بالا مي‌تواند منجر به تشخيص نادرست سرطان شود و در اين شرايط انسان است كه مي‌تواند تشخيص بهتري نسبت به رايانه‌ها داشته‌باشد.

به اين شيوه الگوريتم رايانه‌اي به موقعيت‌يابي تومورهاي كمك مي‌كند و پزشك مي‌تواند درمورد سرطاني بودن يا نبودن آنها تصميم بگيرد. به گفته رئيس بخش آسيب‌شناسي دانشگاه ردبود الگوريتم شناسايي سرطان طي چند سال آينده در دسترس قرار خواهد گرفت و تا پنج سال آينده استفاده از آن به يك روال عادي تبديل خواهد شد.

اين فناوري به ويژه در بخش‌هايي از جهان كه با كمبود پزشك مواجه‌است، كارايي خواهد داشت. براي بيماراني كه به پزشك متخصص دسترسي ندارند، يك الگوريتم تشخيصي حتي اگر ناكامل باشد مي‌تواند بسيار حياتي به شمار رود.

کد خبر 363883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha