همشهری آنلاین: معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تشریح برنامه‌های نوروزی، از جمع‌آوری حصار و مرمت محوطه‌های تاریخی برای رفاه حال مسافران خبر داد.

زهرا احمدی پور

به گزارش تسنیم، زهرا احمدی‌پور درباره نوروز 96 اظهار داشت: در نوروز پیش رو باید خدمات بر اساس منشور حقوق شهروندی، با احترام به گردشگران و اهالی شهر عرضه شود. ماندنی‌تر شدن خاطره نوروز 96 یک اصل جدی است. علاوه‌ بر ارائه خدمات متفاوت در نوروز 96، مقرر شد هر استان شعاری برای این نوروز انتخاب کند؛ با مشخص شدن چنین شعاری، انتظارات ما و مسافران از آن استان و خدماتی که از آن استان انتظار داریم بر اساس همان شعار خواهد بود.

رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه در هفته آخر اسفند، ستاد خدمات‌ سفر از عملکرد خود در دولت گزارش خواهد داد، گفت: در این گزارش جدول فعالیت استان‌ها در قالب اسلاید به هیئت دولت ارائه می‌شود. باید مدیریت کنیم که استان‌ها زودتر به نتیجه برسند. از حوزه صنایع‌ دستی نیز خواستیم که کمک کند تا استان‌ها بر اساس ظرفیت‌هایشان روی یکی از صنایع‌ دستی متمرکز شوند و حتی تمبر خود را با محوریت آن تهیه کنند. همچنین قرار است در نوروز 96 اقامتگاه‌هایی که ظرفیت بهره‌برداری دارند سریعاً به‌بهره‌برداری برسند.

وی افزود: با معاونت میراث‌ فرهنگی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا گردشگرانی که در ایام نوروز برای بازدید از محوطه تاریخی وارد استانی می‌شوند در حصار داربست‌هایی که برای مرمت ابنیه تاریخی در مسیر بازدید و ورودی علم شدند گیر نیفتند. برای مثال، در استان سمنان مقرر شد داربست‌های ضلع شمالی مسجد جامع جمع شود. از سایر استان‌ها نیز خواستیم که تا حد امکان این داربست‌ها را تا 15 فروردین جمع‌آوری کنند. افراد متخصص این حوزه واقف‌اند که مرمت کار زمان‌بری است، اما نباید این پروسه باعث شود بازدیدکنندگان نتوانند با بنا ارتباط برقرار کنند.

رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری با بیان لزوم توجه معاونت‌ها به این نکته که سمن‌ها می‌توانند به‌عنوان بازوان اجرایی سازمان نقش‌آفرینی کنند، افزود: «باید رابطه بین سازمان میراث‌فرهنگی و سمن‌ها به‌صورت دوطرفه حفظ شود. کمک سمن‌ها به سازمان میراث‌ فرهنگی فقط محدود به بحث نوروز نیست و قرار است ادامه پیدا کند. ما نیز باید به سمن‌ها برای رسیدن به درخواست‌هایشان کمک کنیم. سمن‌ها سرمایه‌های ما هستند و در برخی از استان‌ها به‌عنوان دیده‌بان سازمان عمل می‌کنند.

وی با اشاره به کاربری‌های غیراستانداردی که برای محوطه‌های تاریخی تعریف می‌شود، عنوان کرد: باید این کاربری‌ها را کنترل کنیم و اجازه بروز به آنها ندهیم. اگر از ارکان مجموعه‌های خود دفاع نکنیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم دیگران از این ارکان دفاع کنند. ما نباید اجازه بدهیم در این مکان‌ها و حریم آنها ساخت‌وساز غیرمجاز صورت بگیرد. سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری در قبال مراقبت از آثار تاریخی و فرهنگی در کشور مسئول است و من امروز نامه‌ای به ستاد کل می‌فرستم تا بر اساس آن از این‌گونه اقدامات، نظیر ساخت‌‌وساز در حریم بنا‌های تاریخی و تغییر کاربری‌، جلوگیری به‌عمل آید.

احمدی‌پور با اشاره به افتتاح خانه صنایع‌ دستی حیرانی در یزد، گفت: یکی از مشکلات استان‌ها این است که متأسفانه در اکثر آنها بازارچه دائمی صنایع‌ دستی نداریم. ما باید به جهانی شدن محصولات صنایع‌ دستی بیندیشیم. باید این موضوع را در تمام استان‌ها پیگیری کنیم. ما باید با عِرق به مراقبت از میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و فرصت‌های گردشگری، فرصت توسعه در فعالیت‌های مرتبط با حوزه‌های این سازمان را گسترش دهیم و اجازه ندهیم که ظرفیت گردشگری استان کاهش پیدا کند و عرصه برای توسعه گردشگری در استان تنگ شود.

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: به‌ جز بحث نوروز، حتماً هماهنگ کنید تا در محلی که پیام استاندار از آنجا منتشر می‌شود عناصر هویتی استان به‌نمایش گذاشته شود تا زنجیره‌ای شکل بگیرد و در همه استان‌ها شاهد نمایش این عناصر هویتی باشیم.

وی با اشاره به شعار سال 2017، یعنی «گردشگری پایدار برای همه» افزود: آیا همه فرصت برخورداری از امکانات گردشگری را دارند یا خیر؟ چه گروه یا گروه‌هایی از این امکانات برخوردار نیستند و باید برای آنها چه کارهایی انجام داد؟ اینها مسائل پیش روی ماست و ما برای اجرایی شدن برنامه‌های استان‌ها در راستای پاسخ‌گویی به این‌گونه مسائل در کنار شما هستیم، منوط به اینکه برای این مسائل برنامه ارائه شود.

کد خبر 363946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha