همشهری آنلاین: آیت‌الله سید احمد خاتمی در خصوص اجلاس آتی خبرگان رهبری گزارشی ارائه کرد.

خاتمی سید احمد

به گزارش ، آیت‎الله سید احمد خاتمی امروز 14 اسفندماه در نشست خبری با اشاره به اینکه دومین اجلاس رسمی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، سه شنبه و چهارشنبه 17 و 18 اسفندماه در محل مجلس شورای اسلامی قدیم برگزار می‎شود، عنوان کرد: برنامه های این اجلاس شامل نطق رئیس مجلس خبرگان رهبری آیت‎الله جنتی، نطق‎های قبل از دستور 4 نفر از اعضای مجلس خبرگان و کمیته تدوین بیانیه پایانی مجلس خبرگان است.

وی ادامه داد: پیش نویسی در اختیار اعضای مجلس خبرگان رهبری قرار خواهد گرفت و آنها نظرات خود را در حاشیه این پیش نویس بیان می‎کنند و آن کمیته به تدوین بیانیه می‎پردازد. بر اساس نظرات اعضای مجلس بندهای بیانیه به تصویب مجلس خبرگان رهبری می رسد و بخش پایانی اجلاس قرائت بیانیه خواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: لازم به ذکر است آنچه هیئت رئیسه به عنوان بیانیه تصویب می‎کند حاصل نظر اعضای مجلس خبرگان رهبری است.

وی با بیان اینکه دو مهمان در این اجلاس حضور پیدا می‏‌کنند، گفت: کمسیون سیاسی و اجتماعی مجلس خبرگان رهبری به منظور آگاهی مستمر اعضای مجلس خبرگان نسبت به تحولات داخلی و جهانی به خصوص مسایل جهانی وداخلی و امنیتی و... شامل 9 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل تشکیل می شود، این کمسیون با تشکیل جلسات و با حضور نخبگان سیاسی و امنیتی و اجتماعی و اقتصادی، مسایل داخلی و جهانی را مورد بررسی قرار می‎دهد و گزارش آن را به هیئت رئیسه تقدیم می‌‏کند.

وی گفت: کمسیون‏‌های خبرگان در این دوره بسیار فعال بودند که خوشبختانه از این میان کمسیون سیاسی اجتماعی فعالیت با نشاطی داشته است؛ این کمسیون یک ماه پیش از هر اجلاسیه مباحث مرتبط و گزارش سیاسی و اقتصادی و اجتماعی داخلی و جهانی را به هیئت رئیس پیشنهاد می دهد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان اظهارکرد: این کمسیون در این دوره چند موضوع را مطرح کرده است که از جمله آنها می‌‏توان به معیشت مردم و اقتصاد مقاومتی و فضای مجازی فرصت‎ها و بحران‎ها اشاره کرد؛ در نهایت دو موضوع اقتصاد مقاومتی و فضای مجازی مورد نظر واقع شد که در این جلسه بررسی می‌شود.

وی گفت: در جلسه اول سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به بحث اقتصاد مقاومتی و مشکلات معیشتی مردم می‌پردازد؛ دعوت از وی به این دلیل انجام شد که در عرصه ساماندهی به معیشت محرومین، کارهای بسیار ارزشمند و فاخری از سوی این نهاد انجام شده است که بسیاری از مردم ما در جریان این فعالیت نیستند.

خاتمی اظهارکرد: در جلسه بعد، دکتر تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی حضور پیدا می‎کند. شورای عالی فضای مجازی از سوی مقام معظم رهبری تشکیل شده است که با جایگاه قانونی فرادستی و اعضای مشخص فعالیت می‎کند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان اظهار کرد: میهمانان مدعو یک ساعت برای ارایه بحث خود زمان دارد و پس از آن، 5 نفر از اعضای خبرگان هر کدام به مدت 10 دقیقه در خصوص نطق سخنران مطالب خود را ایراد می‎کنند. پیشنهاد ما به میهمانان این است که سخنرانی خود را به دو نیم ساعت تقسیم کنند تا بتوانند بخش دوم را در قالب مباحثی که بیان شده است ارایه دهند.

  • آیین نامه انتخابات مجلس خبرگان اصلاح می‌شود

وی گفت: ما در پی اصلاح آیین نامه انتخابات خبرگان رهبری هستیم؛ این کار منوط به کمسیون آیین نامه است؛ یک تحول جدی در این عرصه باید صورت داده شود زیرا قوانین مربوط به خبرگان طبق قانون اساسی باید توسط خود خبرگان تصویب شود؛ اصلاح و تدوین آیین نامه انتخابات مجلس خبرگان شروع به کار شده است ولی به این اجلاس نرسید که امیدواریم در اجلاس آینده این آیین نامه نیز تکمیل و به صحن علنی مجلس خبرگان عرضه شود.

خاتمی در خصوص اصلاح آیین نامه انتخاباتی مجلس توضیح داد: مجلس شورای اسلامی به منظور نام نویسی کفی را تعیین کرده است که شامل مدرک کارشناسی ارشد است؛ چنین چیزی آیین نامه انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیست که این مساله از عجایب بود که باید اصلاح شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان بیان کرد: مساله دیگر در خصوص مساله سن و سال است؛ کف و سقف سن عضو مجلس باید به شکل منطقی باشد؛ ترکیب مجلس خبرگان رهبری باید به شکلی باشد که وقتی که به انتخاب حساس و کلیدی می‎رسند مردم به آنها اعتماد کنند؛ یعنی بین مجلس خبرگان و شورای اسلامی تفاوت‎هایی وجود دارد زیرا مجلس شورا با زندگی مردم سروکار دارد ولی مجلس خبرگان رهبری به کلان‎ترین انتخاب دست می‌زند.

امام جمعه موقت تهران گفت: اصلاح آیین نامه انتخابات مجلس خبرگان، طرحی با 36 ماده و 24 تبصره در کمسیون آیین نامه در حال بررسی است که امیدواریم به اجلاس آینده برسد.

وی اظهارکرد: در این اجلاس، ضیافت رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار می شود که این ضیافت در دو دوره گذشته نیز برگزارشد؛ این ضیافت، یک ضیافت کاری است که اعضای خبرگان نظرات خود را در این ضیافت هر کدام به مدت پنج دقیقه بیان می‏کنند که این دیدگاه‎ها توسط هیئت رئیسه جمع بندی می‎شود و مواردی که مرتبط به مسئولان است به آنها ارسال و پیگیری می‎شود.

خاتمی با بیان اینکه در نطق‎های پیش از دستور و این ضیافت تمام مباحث مطروحه پیگیری می‌شود، گفت: تعداد جلسات هیئت رئیسه و کمسیون‎ها از ابتدای دوره که از خرداد امسال شروع شده است تا کنون 71 جلسه بوده است. کمیسیون سیاسی اجتماعی در این مدت 17 جلسه را تشکیل داده است که شامل موضوعاتی چون اقتصاد مقاومتی و فضای مجازی و نفوذ بوده است.

وی گفت: نمایندگان مردم در این مجلس در عرصه‎های کاری که به آنها سپرده شده است جدی هستند و از راه‌های دور در جلسات کمسیون‌ها به شکل فعال شرکت می‌کنند و وظیفه شان را در این قبال انجام می‎دهند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان اظهارکرد: روز پنجشنبه هفته جاری، اعضا ابتدا به زیارت مرقد امام مشرف می‎شوند که در این زیارت، رئیس یا یکی از دو نایب رئیس مجلس خبرگان سخنان کوتاهی بیان می‎کند؛ این زیارت، نمادی از بیعت اعضای مجلس خبرگان رهبری با امام راحل است؛ پس از این زیارت، اعضا به دیدار مقام معظم رهبری خواهند رفت و ایشان نیز رهنمودهایی که مرتبط به خبرگان و کشور است را ایراد خواهند کرد و به این ترتیب اجلاس دوم مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم به پایان می‏رسد.

خاتمی در ادامه با تقدیر از حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن، گفت: این تقدیر از زبان اعضای مجلس خبرگان رهبری است از حضوری که قطعا یک حماسه بزرگ بود، هرسالی که از انقلاب می‎گذرد، با وجود تمام مشکلاتی که برای مردم ایجاد میکنند این بیعت معنادار تر می‏شود؛ مشکلات معیشتی مردم موجب رنج اعضای مجلس است ولی خوشبختانه بصیرت مردم ما چنین است که این مسایل را تفکیک شده می‎بینند؛ جایی که بحث دفاع از ارزش‎ها به میان می‎آید مردم ما نیز حضوری موثر دارند که پشتوانه اقتدار نظام اسلامی است.

وی اظهارکرد: در قانون اساسی، ولایت فقیه یک قانون است و با تئوری متفاوت است و همه مسئولان نیز باید پایبندی خود را به قانون اساسی با اطاعت از ولایت فقیه و رهنمودهای ولایت فقیه نشان دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تصمیم گیری کلان در مسایل سیاست داخلی و خارجی از حیث قانونی با ولی فقیه است، گفت: اگر مسئولی در مقابل مواضع ولایت موضع بگیرد مشروعیت خود را زیرسوال برده است ولی این امر باید اثبات شود و نمی‎توان به صرف یک جمله، نتیجه قطعی گرفت.

وی اظهارکرد: امیدواریم مسئولان سه قوه و سایر مسئولین در عمل، همراهی خود را با ولایت برای مردم اثبات کنند؛ در عرصه شعار نقصانی وجود ندارد ولی مهمترین مشکل، در صحنه عمل است. مثلا در بحث تحریم 10 ساله رهبری فرمودند که این مساله نقض برجام است در این خصوص مسئولان سه قوه همین موضع را اعلام کردند که ما نیز همین نکته را می‌خواهیم.

خاتمی در خصوص آمادگی مجلس خبرگان برای تصمیم گیری در زمان لازم، اظهارکرد: کمیته‎ای در اصل 107 و 109 تشکیل شده است و حداقل بیش از 20 سال است که این روند در حال انجام است. بیش از 10 سال پیش مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای خبرگان فرمودند که باید حداقل 10 رهبر در آستینتان داشته باشید؛ این کمیته به شکل کاملا محرمانه در خصوص افرادی که باید در مظان این جایگاه باشند بحث و بررسی می‌کند و این افراد نیز محرمانه انتخاب و بررسی می‌‏شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص فضای مجازی نیز عنوان کرد: اگر فضای مجازی به درستی تدبیر نشود، قتلگاه اخلاق و اعتقادات و ارزش‌های سیاسی نظام خواهد بود.

خاتمی با بیان اینکه باید مسایل کشور را همه جانبه دید، اظهارکرد: ارزش‌ها و ارمغان‌هایی که انقلاب اسلامی داشته است را ببینیم و در کنار آن مشکلات را نیز ببینیم؛ آنچه انقلاب اسلامی به مردم در عرصه استقلال کشور عرضه کرده واقعیتی است انکار ناپذیر که استقلال مردم به معنی واقعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوجود آمد. اقتدار سیاسی کشور نیز باعث شده است که کشور ما در منطقه حرف او را بزند و در عرصه جهانی نیز تاثیر گذار باشد.

وی گفت: در عرصه پیشرفت‌های پزشکی و هسته ای و هوافضا و نانوفنآوری و... تحولات گسترده‎ای در کشور ایجاد شده است؛ همین مردم سالاری دینی که مردم ما سرنوشت سیاسی خود را رقم می زنند در 57 سال حکومت سیاه پهلوی نبوده است ولی در کنار همین امور باید مشکلات را هم بیبنیم.

  • مجلسیان حریم مجلس را حفظ کنند

خاتمی با انتقاد از مصوبه جدید مجلس در خصوص حقوق مدیران نیز اظهارکرد: قوه مقننه یکی از قوای سه گانه مورد احترام مردم است و در حقیقت به تعبیر امام راحل عصاره فضایل و نماد مردم سالاری دینی است ولی انتظار نمی رفت که با توجه به این زخم کهنه حقوق‌های نجومی چنین مصوبه‌ای را در بحث حقوق مدیران داشته باشند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان گفت: همان گونه که باید مجلس را احترام کرد انتظار این است که مجلسیان نیز حریم مجلس را حفظ کنند و حفظ این حریم به این است که به واقعیات بیرونی توجه کنند و ببینند که مردم از این حقوق‎های نجومی رنجیده شده اند.

وی تصریح کرد: امیدواریم پیش از بررسی شورای نگهبان این طرح پس گرفته شود و اگر به شورا رفت امیدواریم این شورا به وظیفه قانونی خود عمل کنند.

کد خبر 363960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha