مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

نسخه‌های نجومی و میلیاردی برخی پزشکان ازجمله موضوعاتی است که هر از گاهی در رسانه‌ها مطرح می‌شود و توجه افکار عمومی را به‌خود جلب می‌کند.

اين بار نيز انتشار خبري مبني بر نسخه پيچي 6ميليارد توماني يك پزشك عمومي با وجود محدوديت و نظارت‌هايي كه در بخش تجويز دارو وجود دارد، خبرساز شده است، اما رئيس سازمان نظام پزشكي كشور با اشاره به اينكه پزشكان عمومي نمي‌توانند اقلام نسخه‌شان بيش از ۵۰ هزار تومان باشد، به همشهري گفت: از موضوعات مطرح شده در ارتباط با ارائه نسخه‌هاي نجومي گلايه‌ داريم چرا كه چنين چيزي وجود ندارد!

در روزهاي گذشته، سرخو عضو هيأت مديره تأمين اجتماعي گفته بود كه در 6ماه سال‌جاري، بالاترين رقم نسخه‌هايي كه توسط سازمان تأمين اجتماعي به پزشكان طرف قرار داد پرداخت شده، حدود ٦ ميليارد تومان مربوط به يك پزشك عمومي بوده و ٦ پزشك ديگر هم بالاي ٦ ميليارد و ٤٠٠ ميليون تومان هزينه ايجاد كرده‌اند و 20پزشك عمومي ديگر هم تا 2.5ميليارد تومان هزينه ايجاد كرده‌اند. چندي قبل نيز، احمد ميدري معاون رفاه اجتماعي وزارت كار با بيان اينكه ما آمارهايي از نسخ ميلياردي برخي پزشكان داريم، گفته بود: پزشكي داشتيم كه طي حدود يك سال 37ميليارد تومان براي ما هزينه‌تراشي كرده و نسخه نوشته است. وي در پاسخ به اين پرسش كه مسئوليت نظارت بر نسخ بر عهده كيست، گفته بود كه وزارت بهداشت حد مجازها را تعريف نكرده است.

با اين حال عليرضا زالي در واكنش به اظهارات اخير سازمان تأمين اجتماعي و مسئولان وزارت رفاه درباره نسخه‌هاي نامتعارف و ميلياردي، اظهار داشت: اگر پزشكان عمومي در نسخه خود بيش از 50هزار تومان اقلام دارويي بنويسند، نسخه بايد در كميته بررسي نسخ بررسي شود. بايد محدوديتي كه براي آنها اعمال شده، ديده شود.

وي با بيان اينكه نقش پزشكان عمومي به‌خاطر اين رفتار بيمه‌ها به حداقل رسيده‌ و بيمه‌ها محدوديت‌هاي جدي در اين زمينه اعمال كرده‌اند، گفت: كدام پزشك عمومي امكان دارد 6ميليارد تومان نسخه بنويسد. مگر بيمه‌ها كميته بررسي نسخ ندارند؟ چرا زودتر آن را بررسي نكردند؟ حتي اگر فرض كنيم كه اينطور بوده، آيا بايد صبر كنيد كه رقم نسخه 6ميليارد شود و بعد آن را در رسانه‌ها مطرح كنيد؟

رئيس سازمان نظام پزشكي ادامه داد: هم‌اكنون معاونت غذا و دارو 2پرونده درخصوص نسخه‌هاي غيرمتعارف به سازمان ارجاع داده است. اين در حالي است كه بسياري از پزشكان عمومي مي‌گويند بيمه‌ها برخي از آزمايش‌ها و داروهايي كه مي‌نويسيم را قبول نمي‌كنند.

زالي با تأكيد بر اينكه بايد قبل از اينكه موضوع به سطح رسانه‌ها كشيده و دوباره هجمه‌اي عليه پزشكان ايجاد شود، در دانشگاه‌هاي مربوطه با تشكيل اضطراري كميته نسخ، موضوع را بررسي كنند، گفت: به‌شدت لازم است كه در حوزه نسخه‌نويسي بازنگري صورت گيرد تا به نفع بيمه‌ها و نظام ارجاع باشد.

کد خبر 363985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha