همشهری آنلاین: رئیس مجلس با تاکید بر این که فضاسازی‌ها علیه مجلس عادلانه نبود و نامردی بود؛ گفت: این که مجلس پا روی عدالت گذاشته و باید نامش عوض شود، درست نیست. این ادبیات برای این قوه مهم نادرست است.

لاریجانی علی

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی در جلسه علنی روز یکشنبه (15 اسفند) خانه ملت و در جریان بررسی لایحه بودجه سال 96 کل کشور این مطلب را در پاسخ به تذکر سید ناصرموسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان درباره اصلاح مصوبه روز گذشته مجلس برای تعیین سقف حقوق مدیران و این که نمایندگان بارها می خواستند در این زمینه تذکر دهند، بیان کرد.

رئیس مجلس اظهارداشت: تذکر شما در این مورد به کمیسیون تلفیق است، آنها می‌توانستند بر اظهارات خود اصرار کنند، اما وقتی با نمایندگان در این کمیسیون صحبت می‌کنیم می‌گویند برای تامین نظر شورای نگهبان این تغییرات ایجاد شده است، بنابراین اصل بر این است که مجلس نظرات شورای نگهبان را اجرا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که هیاهوها علیه مجلس خلاف واقع بود، تصریح کرد: متنی که توسط مجلس تصویب شد، متنی نبود که برخی افراد مطرح کردند، حتی اگر مجلس بر پیشنهاد قبلی تمرکز نمی‌کرد، شاید مشکلاتی پیش نمی‌آمد.

وی ادامه داد: این که گفتند مقامات و مدیران 24 میلیون می‌توانند دریافت کنند، دروغ است و ما در صدر این موضوع برای مقامات و مدیران گفتیم دو برابر اخذ شود، بنابراین برای حل مسائل مربوط به شورای نگهبان در ذیل این ماده تاکید شده این موضوع برای موارد استثنا بوده است.

رئیس مجلس اظهار داشت: این فضاسازی‌ها عادلانه نبود و نامردی بود، بنابراین اگر برخی گفتند مجلس اسم خود را باید تغییر دهد، آیا این ادبیات درست است؟ اگر مجلس حتی اشتباه نیز کرده باشد، این ادبیات پذیرفتنی نیست، یا این که برخی گفتند مجلس ذبح عدالت کرده و پا روی عدالت گذاشته است نیز قابل پذیرش نیست. آیا این مجلس اقدام خوب انجام نداده است؟

لاریجانی ادامه داد: مجلسی که آبرو خریده و کشور را از بی‌برنامگی نجات داده است، این اقدام قابل قبول نبوده است؟ حدود 5-4 ماه مجلس گرفتار تدوین برنامه بود، ضمن اینکه 6 هفته نیز در صحن مجلس این موضوع بررسی شد، آیا این کار مهمی از سوی مجلس نبود؟ همچنین مواد دائمی برنامه، وقت زیادی از مجلس را به خود اختصاص داد.

وی تصریح کرد:‌ در حال حاضر نیز از صبح تا شب مواد لایحه بودجه 96 در مجلس بررسی می شود، آیا مجلس نقطه سیاه است و هیچ کار مهمی انجام نمی دهد؟ از این رو این طرح این ادبیات که به قوه مهم که مردم سالاری در آن تبلور دارد، آیا درست است؟ ما باید جلوی این حرف‌ها را بگیریم.

وی افزود: در متن گفته شده مسئولان و مقامات بیش از دو برابر نمی توانند دریافت کنند، چرا برخی به دنبال دروغ و تخریب افکار عمومی هستند؟ اشکال اینجاست، وگرنه اگر کمیسیون بر مصوبه خود اصرار می‌کرد، راه حلی جداگانه ایجاد می‌شد، از این رو این جوسازی‌ها حق مجلس نبود و نامردی بود.

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس پیش از سخنان لاریجانی در تذکر ماده 18 و بند 11ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس گفت: از مواضع رئیس مجلس در دفاع از جایگاه مجلس درخصوص تصویب موضوع مربوط به حقوق‌های نجومی تشکر می‌کنم، اما برخی از هزینه‌ها توسط خود افراد ایجاد می‌شود، بنابراین نباید دیگران را در این رابطه مزمت کرد.

وی با بیان اینکه در مقطعی که بند مربوط به حقوق‌ها تصویب می‌شد، بارها نمایندگان خواستار طرح تذکراتی بودند که به این تذکرات توجهی نشد، تصریح کرد: بنابراین به رغم این که رهبر معظم انقلاب در روز عید فطر فرمودند این حقوق‌های نجومی عادلانه نیست، باید بررسی دقیق‌تری روی این موضوع انجام می‌شد، از این رو چرا اقدام مجلس روز گذشته مبنی بر اصرار درخصوص مصوبه خود را در همان زمان که این موضوع در لایحه بودجه بررسی می شد، انجام ندادید؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: بارها رهبر معظم انقلاب درباره حقوق‌های نجومی تذکر دادند، بیش از هشت مرتبه فرمودند هنوز هیچ گزارشی به مردم در این خصوص داده نشده است، اما مجلس به این موضوع ورود کرد.

وی ادامه داد:‌ اما چرا همان مقطع از حق مجلس دفاع نکردیم که از ایجاد هزینه‌ها برای مجلس جلوگیری شود؟ بنابراین نباید اجازه می‌دادیم این هزینه‌ها ایجاد شود.

مجلسی‌ها چهارشنبه گذشته -11 اسفند ماه 95 - و در جریان بررسی ماده 38 لایحه برنامه ششم توسعه اعاده شده از سوی شورای نگهبان با اکثریت آرا مقرر کردند: سقف حقوق مدیران تا 60 درصد افزایش پیدا کند و سقف حقوق 240 میلیون ریالی (24 میلیون تومان) را برای مدیران دولتی به تصویب رساندند. این مصوبه با واکنش‌هایی همراه شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی صبح روز گذشته(شنبه) درباره جنجال‌های اخیر درباره مصوبه مجلس برای افزایش 60 درصدی حقوق مدیران را انتخاباتی دانست و خطاب به افرادی که این سخنان را مطرح کردند، گفت: خلاف نگویید، با ادبیات صحیح با مجلس صحبت کنید.

وی عصر دیروز این مصوبه را بار دیگر در صحن علنی مطرح و پیشنهاد کرد که مجلس به مصوبه اولیه خود بازگردد.

در مصوبه اولیه مجلس در لایحه برنامه ششم توسعه که روز گذشته نیز نمایندگان بر آن اصرار و باردیگر آن را تصویب کردند، آمده است: مجموع پرداختی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهر 86 و ماده 35 این قانون حداکثر دو برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری باشد.

همچنین بر اساس تبصره این ماده، شورای حقوق و دستمز می‌تواند با پیشنهاد روسای قوا، وزرا یا معاونان رئیس جمهوری که ریاست دستگاه‌های اجرایی را بر عهده دارند و بالاترین مقام دستگاه‌های اجرایی، برای مشاغل تخصصی، واحدهای عملیاتی و مناطق مرزی و محروم حداکثر تا 30 درصد دریافت‌های موضوع این ماده علاوه بر سقف مقرر در این ماده را منظور کنند.

ماده 38 اصلاحی لایحه برنامه ششم توسعه با 179 رای موافق، 3 رای مخالف، 3 رای ممتنع ازمجموع 200 نماینده حاضر به تصویب مجلس رسید.

کد خبر 364047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha