همشهری آنلاین: معاون وزیر بهداشت گفت: ما می‌توانیم در طرح تحول نظام سلامت تاکید کنیم که برای حوزه بهداشت در دولت تدبیر و امید به اندازه ۳۰ سال گذشته سرمایه گذاری شده است.

وزیر بهداشت

به گزارش وبدا، دکتر علی اکبر سیاری، در مراسم مانور برنامه سلامت نوروزی در دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در این سه سال حدود ۲۰ هزار واحد بهداشتی تعمیر و تجهیز و ۴۷۰۰ واحد جدید ساخته شد و ۶۲۰۰ مورد دیگر نیز در دست ساخت است همچنین ۴۵۰۰ پزشک جدید ۱۵۰۰ دندانپزشک، ۱۵ هزار مراقب سلامت، ۲۰۰۰ نیروی کارشناس تغذیه و سلامت روان و نیروی جدید بهداشت محیط و حرفه‌ای به نیروهای موجود اضافه شده‌اند.

وی ادامه داد: ما حتی اجازه استخدام یک نیرو را نیز نداشتیم اما بیش از ۲۰ هزار نیرو به سیستم بهداشتی از طریق خرید خدمت اضافه کردیم، همچنین تلاش شد که دفاتر خدمات سلامت را برای ممیزی اصناف طراحی شود.

سیاری با بیان اینکه ما شعار دسترسی همگانی به خدمات بهداشتی و درمانی را در این دوره از وزارت بهداشت محقق کردیم، گفت: در حال حاضر در سامانه «سیب» اطلاعات ۵۷ میلیون ایرانی ثبت و ۳۲۰ میلیون خدمت به آنان ارائه شده است همچنین برای هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک پایگاه سلامت و از ۲ تا ۳ هزار نفر یک مراقب سلامت اختصاص دادیم چرا که بیماری‌های غیرواگیر سلامت مردم را به خطر می‌اندازد و در هشت عامل خطر رفتاری مانند تغذیه، کم تحرکی و مصرف دخانیات ریشه دارد.

وی ادامه داد: در برنامه سلامت نوروزی سعی کردیم که کنترل و مراقبت از مصرف دخانیات را نیز در دستور کار خود قرار دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن اشاره به هزینه سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای دخانیات در کشور اظهار کرد: مصرف سیگار طول عمر را ۱۰ تا ۲۰ سال کاهش، خطر سرطان ریه و سکته قلبی و مغزی را دو تا سه برابر افزایش می‌دهد. یکی از استراتژی‌های کاهش مصرف دخانیات افزایش قیمت خرده فروشی است منطق علمی می‌گوید که مالیات را باید از قیمت خرده فروشی دریافت کرد.

وی ادامه داد: ۷۶ درصد علت مرگ و میر مردم مربوط به سرطان‌ها، سکته قلبی، مغزی، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی است که باید از محل مالیات دخانیات برای سلامت مردم هزینه کرد.

دکتر سیاری در پایان ضمن اشاره به وقوع سالیانه ۶۵ هزار مرگ مرتبط با دخانیات در کشور گفت: تجار، تولید کنندگان و توزیع کنندگان سالیانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار را به فروش می‌رسانند و ۱۰ هزار میلیارد تومان را نیز سود می‌برند.

کد خبر 364061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha