یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

احمد میرخدائی: با کمرنگ‌شدن بارندگی در ۲‌ هفته اخیر، سراب پرآبی حاصل از سیلاب‌ها نیز رنگ باخت.

بارش

بارندگي‌هاي كم‌سابقه بهمن سال‌جاري كه در استان‌هايي مانند سيستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر و ايلام حادثه‌آفرين شده بود باعث شد شائبه كاهش شدت بحران آب قوت بگيرد اما براساس گزارش شركت مديريت منابع آب ايران، 57سد كشور كمتر از 40درصد آب دارند و مخزن 28سد نيز از 90تا 100درصد پر است.

از ديگر سو آخرين آمارهاي دفتر مطالعات پايه منابع آب نيز از كاهش 3درصدي مجموع ريزش‌هاي جوي از ابتداي سال آبي جاري تا ديروز خبر مي‌دهد. براساس اين گزارش، ارتفاع كل ريزش‌هاي جوي از ابتداي سال آبي 96-95 (اول مهر) تا ديروز (15اسفند) بالغ بر 146ميلي‌متر معادل 240ميليارد و 612ميليون مترمكعب است كه اين مقدار بارندگي نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه درازمدت (150ميلي‌متر) و نسبت به دوره مشابه سال آبي گذشته (151ميلي‌متر) 3درصد كاهش نشان مي‌دهد.

آمارها از جدي بودن بحران آب در ايران خبر مي‌دهند اما با وجود اين، آنگونه كه عضو هیأت علمی دانشگاه علامه ‌طباطبایی نيز معتقد است، به‌رغم جدی بودن بحران آب، این امر هنوز به مسئله جدی اجتماعی تبدیل نشده و جامعه به میزانی که متخصصان و صاحب‌نظران حوزه آب روی این مسئله حساس هستند، هنوز حساس نشده است.

هادی خانیکی در همایش آب، فرهنگ و رسانه اظهار کرد: مخاطره‌ای که در جامعه ما به واسطه مسائل آب وجود دارد، فقط یک مخاطره زیست‌محیطی نیست بلکه یکی از 3‌مسئله اصلی اطراف ماست و مخاطرات اجتماعی و سیاسی هم به دنبال دارد. خانیکی تصريح كرد: منابع مادی آب رو به کاهش است اما ضعف در سطح حکمروایی آب اعم از اجماع، توافق و همبستگی از ضعف منابع آب جدی‌تر و مهم‌تر است.

  • كاهش بارش در 4 حوضه آبريز اصلي

نگاهي به آمارها نشان مي‌دهد كه در اين دوره زماني (اول مهر تا 15اسفند سال‌جاري، از 6حوضه آبريز اصلي كشور، ميزان بارندگي در 4حوضه هم نسبت به دوره مشابه در سال آبي گذشته و هم نسبت به متوسط 48ساله كاهش قابل توجهي دارد. در اين ميان حوضه آبريز درياچه اروميه با 32درصد كاهش نسبت به‌مدت مشابه در سال آبي 95-94، ركورددار افت بارندگي سالانه است و حوضه آبريز مرزي شرق نيز با 24درصد كاهش نسبت به متوسط 48ساله،

بيشترين افت بارندگي نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه درازمدت را تجربه مي‌كند. در اين دوره زماني فقط 2حوضه آبريز فلات مركزي و قره‌قوم كه از كم‌بارش‌ترين حوضه‌هاي آبريز كشور محسوب مي‌شوند، به‌ترتيب با 99و 112ميلي‌متر بارندگي، نسبت به ‌مدت مشابه سال قبل و ميانگين 48ساله شاهد رشد بارندگي بوده‌اند.

  • مخزن 57سد كمتر از 40درصد ذخيره آب دارد

آخرين آمارهاي منتشر شده از سوي شركت مديريت منابع آب ايران حاكي از اين است كه در پايان پنجمين‌ماه از سال آبي جاري، ذخيره آب 57سد كشور كمتر از 40درصد و ذخيره آب 28سد به 90تا 100درصد مي‌رسد. بر اين اساس، مخازن سدهاي شهر بيجار، بافت، نسا، ميجران، چگين و جيرفت بين 90تا 100درصد پر است و مخازن 29سد كشور همچون شيرين‌دره، كارون3، ايلام، گلپايگان و البرز بين 70تا 90درصد و مخازن 35سد ازجمله ارس، تهم، ‌شهيد رجايي، كرج، سفيدرود، طالقان، شميل و نيان بين 50تا 70درصد آب دارند. اين گزارش حاكي از اين است كه ميزان پرشدگي حجم مخازن 20سد ازجمله سدهاي، استقلال، لتيان، ‌دز، نهند، حسنلو و وشمگير نيز بين 40تا 50درصد است و مخازن سدهاي لار، مارون، پيشين، بوكان، بارون و ستارخان نيز كمتر از 40درصد آب دارند.

کد خبر 364084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha