در شرایطی که اقتصاد حافظه بلندمدت دارد و هر اتفاقی که در آن رخ دهد، اثرات خود را بعدها نشان خواهد داد، باید برای مسائل و بحران‌های کلانی که در حوزه منابع آب، مسائل زیست‌محیطی، صندوق‌های بازنشستگی، بودجه دولت، بیکاری و نظام بانکی کشور وجود دارد، چاره‌اندیشی کرد.

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور

مسعود نيلي، مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور، اين مسائل را به‌عنوان 6‌ابرچالش اقتصاد ايران عنوان مي‌كند و معتقد است: در شرايط كنوني، فقط گفتمان ملي مي‌تواند به اقتصاد كشور كمك كند و اين گفتمان فراتر از تعامل بين دولت و بخش خصوصي است. نيلي، در نشست چشم‌انداز اقتصاد ايران در سال 96 كه به همت دبيرخانه شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي برگزار شد، به تشريح بررسي‌هاي خود از اقتصاد كشور پرداخت و گفت: اگر اقتصاد سال‌95 از نظر شاخص‌هاي اصلي اقتصاد كلان مورد ارزيابي قرار گيرد، شاخص‌هايي مانند رشد اقتصادي بالاي 7درصد و تك رقمي شدن تورم، تصويري جذاب از اقتصاد را نشان مي‌دهد اما اقتصاد داراي يك چهره نگران‌كننده و زشت نيز هست.

  • اقتصاد ايران ظرفيت مزايده سياسي را ندارد

مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور در ادامه از بحران منابع آب كشور، مسائل زيست‌محيطي، صندوق بازنشستگي، بودجه دولت، نظام بانكي و بيكاري به‌عنوان 6‌ابرچالش اقتصاد ايران ياد كرد. نيلي با بيان اينكه اقتصاد حافظه بلندمدت دارد و اثرات هر اتفاقي بعدها خود را نشان مي‌دهد، افزود: به‌رغم كاهش 30درصدي درآمد سرانه نسبت به سال‌55 مصرف نسبت به آن سال 1.5برابر افزايش يافته و توليد ناخالص داخلي كاهش پيدا كرده اما همزمان با تداوم مصرف مواجه بوده‌ايم.

او ادامه داد: همچنين دارايي‌هايمان يعني آب، هوا، منابع صندوق‌هاي بازنشستگي و نظام بانكي و دارايي‌هاي دولت را بدون اعمال كنترل مصرف كرده‌ايم و ‌اكنون با كمبود مواجه شده‌ايم ضمن اينكه افزايش چشمگير متقاضيان كار نيز مسئله مهم سال‌هاي پيش روست. مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور با بيان اينكه مشكلات نظام بانكي، بودجه و بحران منابع آبي و مصرف بالاي انرژي ارزان در دهه‌هاي گذشته ايجاد شده است، تصريح كرد:

همه در به‌وجود آمدن اين شرايط نقش داشته‌اند و بنابراين همه بايد در حل اين مشكل نقش ايفا كرده و با تشكيل گفتمان ملي از سر آگاهي و به دور از هيجانات سياسي اين مسائل را حل كنند. نيلي افزود: حل اين مسائل، جاي بازي سياسي ندارد و انسجام ملي مي‌طلبد. همه در كشور راجع به مصارف و مخارج صحبت مي‌كنند ولي هيچ‌كس راجع به منابع صحبتي نمي‌كند. او خاطرنشان كرد: اقتصاد ايران ظرفيت مزايده سياسي را ندارد و بايد با گفتمان ملي آن را حل كرد.

کد خبر 364085

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha