دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از هدررفت ۵/۲۷ میلیارد مترمکعب آب به‌دلیل الگوی غلط مصرف غذا در کشور خبر داد.

معصومه ابتكار روز گذشته در همايش و جشنواره محيط‌زيست در منشور حقوق شهروندي گفت: الگوي نادرست مصرف غذا موجب مي‌شود يك‌سوم غذا از مزرعه تا سفره هدر رود.

وي اصلاح رفتار كودكان را راهكار اساسي براي تغيير الگوي مصرف غذا دانست و خاطرنشان كرد: با اصلاح رفتار كودكان بنيان زندگي سالم شكل مي‌گيرد و دستيابي به اين هدف در گرو شناخت حقوقي است كه در منشور حقوق شهروندي بر آن تأكيد شده است.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست يادآور شد: امروزه فعاليت‌هاي زيادي در زمينه مدارس سبز و مدارس طبيعت صورت گرفته است. همچنين دستورالعمل مديريت سبز مدارس را ابلاغ كرديم و ١٠٦ هزار مدرسه ايران مكلف به رعايت آن با همكاري اوليا، مربيان و دانش‌آموزان هستند.

  • نياز واقعي آب شرب و راهكار جلوگيري از هدررفت آب

بنا به بررسي‌هاي همشهري ميزان آب مصرفي بخش كشاورزي 87/7 ميليارد مترمكعب است كه 30/7 ميليارد مترمكعب آن از طريق آب‌هاي سطحي و 57ميليارد مترمكعب باقيمانده از طريق آب‌هاي زيرزميني تأمين مي‌شود. ميزان مصرف آب شرب شهري و روستايي كشور هم 7/5 ميليارد مترمكعب اعلام شده كه 2/5ميليارد مترمكعب آن از طريق آب‌هاي سطحي (ازجمله رودخانه‌ها و سدها) و 5 ميليارد مترمكعب آن از طريق آب‌هاي زيرزميني (چاه‌ها) تأمين مي‌شود. اين آمار نشان مي‌دهد سرانه مصرف آب شرب شهري و روستايي براي جمعيت 75ميليوني ايران، 274 ليتر در روز است. اين در حالي است كه در تهران از 274 ليتر آبي كه هر شهروند در يك روز مصرف مي‌كند فقط 15 ليتر آن صرف آب شرب و 259 ليتر باقيمانده آن صرف مصارف عمومي او مي‌شود.

تجارب جهاني نشان مي‌دهد كه تنها راهكار جلوگيري از اتلاف آب در بخش شهري و روستايي، بسته‌بندي آب شرب است. براساس الگوهاي جهاني، سرانه مصرف آب شرب براي هر نفر، روزانه 15ليتر برآورد مي‌شود كه براي آشاميدن، تهيه غذا، چاي و... به مصرف مي‌رسد؛ به‌همين دليل درصورت بسته‌بندي آب شرب، مصرف سرانه آب شرب شهري و روستايي كشور از 7/5 ميليارد مترمكعب در سال به حداكثر نيم‌ميليارد مترمكعب كاهش مي‌يابد.

کد خبر 364095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha