همشهری آنلاین: وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای مستثنا کردن اتباع عراقی در ممنوعیت سفر به آمریکا ابراز خرسندی کرد.

بغداد از حذف نام عراق از لیست کشورهای ممنوع السفر به آمریکا ابراز خرسندی کرد

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه عراق در این بیانیه گفت که وزارت خارجه عراق از اقدام دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا که اتباع عراقی را از تصمیم اجرایی ممنوعیت سفر به آمریکا مستثنا کرده است، ابراز آسوده خاطری می کند.

'احمد جمال' تاکید کرده است که این اقدام گام مهمی در مسیر صحیح است که منجر به ارتقا ائتلاف راهبردی بین بغداد و واشنگتن در زمینه های مختلف و در پیشاپیش همه آنها مبارزه با تروریسم می شود.

رییس جمهور آمریکا اواخر ژانویه 2017 در تصمیم جنجال برانگیزی، اتباع هفت کشور اسلامی که عراق نیز یکی از آنها بود، از سفر به آمریکا ممنوع کرد و مدعی شد که این اقدام علیه کشورهایی اتخاذ شده که مرتکب حملات تروریستی در داخل آمریکا شده اند، در حالی که بعدها مشخص شد شهروندان این کشورها مرتکب اعمال تروریستی علیه آمریکا نشده اند.

در مقابل معترضین در داخل آمریکا و خارج آن، نام عربستان سعودی را به عنوان مهمترین کشوری که اتباعش بیشترین حملات تروریستی را در داخل آمریکا مرتکب شده اند، مطرح کردند که نامش در لیست آمریکایی نبود.

دولت دونالد ترامپ که با اعتراضات گسترده داخلی و جهانی مواجه شد، بعدها توجیه خود را برای ممنوعیت سفر اتباع این هفت کشور را به وجود تروریسم در این کشورها مرتبط دانست که این بهانه نیز توجیه پذیر نبود زیرا جمهوری اسلامی ایران که نام او در بین هفت کشور ذکر شده، در حال حاضر جزو امن ترین کشورهای منطقه است.

دولتمردان جدید آمریکا درحال حاضر در قبال این تصمیم دچار سردرگمی کاملا محسوسی شده اند و در پی اوج گیری اعتراضات در داخل آمریکا وخارج آن به این تصمیم غیر انسانی، کاخ سفید به تدریج در حال صرف نظر کردن از این تصمیم و خارج کردن تدریجی کشورها از این فهرست است.

بسیاری از نخبگان سیاسی عراق در پی گنجاندن نام کشورشان در فهرست ممنوعیت سفر به آمریکا، خواستار مقابله به مثل و طرد شرکت ها و مشاوران نظامی امریکا از اراضی عراق شدند و همین امر باعث شده است که به اعتقاد کارشناسان، واشنگتن به سرعت در تصمیم خود بازنگری کرده و عراق را از لیست خود خارج کند.

کد خبر 364203

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha