دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

نیروهای عراقی در شدیدترین درگیری‌های خود موفق شدند پل مهم دیگری روی دجله را تحت کنترل خود درآورند که می‌تواند نقشی راهبردی در آزادی کامل موصل، آخرین پایگاه داعش در عراق بازی کند.

عراق

از زمان كنترل كامل شرق موصل و اعلام آغاز عمليات آزادي غرب اين شهر در 19فوريه، «پل آزادي» (الحريه) دومين پل از مجموع 5پلي است كه نيروهاي ارتش عراق با همكاري نيروهاي بسيج مردمي (حشد‌شعبي) و پيشمرگه‌هاي كرد موفق مي‌شوند آن را آزاد كنند. پل آزادي، جنوب شهر موصل را به مناطق مركزي اين شهر كه تحت كنترل تروريست‌‎هاي داعش است، متصل مي‌كند؛ به همين‌خاطر اهميت راهبردي دارد و مي‌تواند پيشروي نيروهاي عراقي را بسيار راحت‌تر كند.

نيروهاي داعش طي هفته‌هاي گذشته تمام تلاش خود را داشته‌اند كه مانع از كنترل اين پل‌ها شوند. حدود يك هفته قبل هم نيروهاي عراقي پل چهارم روي دجله را كه در منطقه جنوبي‌تري نسبت به پل آزادي قرار دارد، تحت كنترل خود درآورند. با آزادي اين 2پل نيروهاي عراقي مي‌توانند از آنها به عنوان مسير تداركاتي براي انتقال نفرات و تجهيزات بين مناطق غربي و شرقي موصل استفاده كنند.

رودخانه دجله، شهر موصل را به 2قسمت تقسيم مي‌كند. محله‌هاي شرق موصل برخلاف محله‌هاي تودرتوي غربي به‌دليل تازه‌ساخت بودن، خيابان‌هاي عريض‌تري دارند و به همين‌خاطر پيشروي نيروهاي عراقي با امكان عبور خودروهاي زرهي در اين منطقه آسان‌تر بود. در عمليات آزادي غرب موصل تاكنون نيروهاي عراقي موفق به بيرون راندن داعش از فرودگاه بين‌المللي، يك پايگاه نظامي، يك نيروگاه برق و بخش‌هايي از مناطق مسكوني شده‌اند.

  • عمليات سخت در بخش قديمي

موصل مركز استان نينوا پرجمعيت‌ترين شهر عراق پس از بغداد و مركز اقتصادي شمال اين كشور است. با تصرف «پل آزادي» نيروهاي عراقي مي‌توانند عمليات غرب موصل را با انتقال سريع‌تر نيروها وارد فاز نهايي كنند و خود را به مناطق مركزي و تجمع نيروهاي تروريستي داعش برسانند. آزادي اين پل يك روز پس از آن صورت گرفت كه نيروهاي عراق دور جديدي از حملات به بخش قديمي شهر موصل را شروع كردند.

روي رود دجله كه موصل را به 2قسمت تقسيم مي‎كند، 5پل قرار دارد كه تمامي آنها در جريان نبرد در موصل و غالبا بر اثر حملات هوايي جنگنده‎هاي ائتلاف آمريكا تخريب شده‎اند.آزادسازي و تعمير اين پل‎ها اما به عقيده كارشناسان نظامي كليد اصلي آزادسازي كامل شهر موصل است كه از سال 2014در كنترل گروه تروريستي داعش قرار دارد. عمليات آزادسازي موصل از 26مهر و با همكاري ده‌ها هزار نفر از نيروهاي ارتش و پليس عراق و با همراهي نيروهاي داوطلب مردمي و پيشمرگه كرد آغاز شد.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نيروهاي عراقي محله الصمود در بخش مركزي غرب موصل را هم در آخرين پيشروي‌هاي خود كاملا آزاد كرده‌اند. درگيري‌هاي شديد در اطراف ساختمان‌هاي دولتي (استانداري و شوراي استانداري) در منطقه «الدواسه» در جريان است و اين منطقه به محاصره در آمده است. آخرين گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه درگيري‌هاي شديد در مناطق الرمان، الدندان، العهكيدات، النبي شيث و الشهدا ادامه دارد.

  • آواره شدن بيش از 200هزار نفر

آخرين گزارش‌‌ها از عراق نشان مي‌دهد كه درگيري‌‌هاي شديد با تروريست‌هاي داعش باعث افزايش چشمگير آوارگان از شهر موصل شده است. براساس گزارش سازمان بين‌المللي مهاجرت كه مقر آن در ژنو است از زمان آغاز عمليات آزادي موصل حداقل 206هزار نفر از ساكنان اين شهر مجبور به ترك خانه‌هاي خود شده‌اند. ارتش عراق بارها اعلام كرده داعش از غيرنظاميان به‌عنوان سپر انساني استفاده مي‌كند و همين مسئله پيشروي براي پس گرفتن اين شهر را سخت كرده است.

کد خبر 364214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha