مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

با کلید خوردن طرح تحول سلامت، وزارت بهداشت تلاش کرده است نه‌تنها زایمان طبیعی را ترویج دهد تا تب سزارین فروکش کند، بلکه با تحت پوشش قرار دادن ۸۵درصد هزینه‌های درمان ناباروری برای همه زوج‌های نابارور در مراکز دولتی در راستای سیاست‌های جمعیتی گام بردارد.

نوزاد

به گزارش همشهري اوايل شهريور و همزمان با هفته دولت بود كه وزارت بهداشت از پوشش ۸۵درصدي هزينه‌هاي درمان ناباروري خبر داد و پس از آن سخنگوي وزارت بهداشت گفت: همه زوج‌هاي نابارور كه تعدادشان در كشور ۲ميليون زوج است، مي‌توانند از پوشش طرح تحول نظام سلامت براي هزينه‌هايشان بهره‌مند شوند. در قالب اين برنامه 85درصد تعرفه دولتي خدمات ناباروري براي همه زوج‌هاي نابارور در كشور پرداخت مي‌شود.

ايرج حريرچي گفته بود كه اين تعرفه دولتي است يعني اگر به مركز دولتي يا خصوصي طرف قرارداد با دانشگاه مراجعه شود، اين هزينه به زوج‌ها پرداخت مي‌شود و هر خدمت نيز تا 3نوبت تحت پوشش قرار مي‌گيرد.

وي در ادامه به همشهري گفت: خوشبختانه طبق مصوبه مجلس درمان دارويي بيماران نازايي مشمول بيمه پايه سلامت كه بيمه‌هاي چند گانه است، قرار گرفته است. قاعدتا دراين مبنا بسته خدمتي تدوين خواهد شد و سازمان‌هاي بيمه‌گر و ارائه‌كنندگان بر اين مبنا قرار خواهند گرفت.

  • رونمايي از سند سياستي ترويج زايمان طبيعي

اما ارائه خدمات در زمينه سياست‌هاي جمعيتي به همين موضوع ختم نشد و امروز از سند سياستي ترويج زايمان طبيعي هم رونمايي شد. معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اينكه در طرح تحول به اين موضوع توجه ويژه شده است، گفت: شاخص‌ها نشان‌دهنده آن است كه 6 و نيم درصد زايمان سزارين را كاهش داديم اما يكي از دستاوردهاي مهم ما در اين زمينه اين است كه امسال موفق شديم 5درصد زايمان سزارين را در بارداري نخست كم كنيم و از اين پس نيز توجه ويژه‌اي روي زايمان طبيعي نخست داريم زيرا زايمان‌هاي بعدي با سزارين بودن زايمان اول در موارد زيادي امكان‌پذير نيست.

آقاجاني افزود: يكي از دلايل آنكه نتوانسته‌ايم نرخ سزارين را به سرعت كاهش دهيم اين بود كه با گستره‌اي از مادراني كه زايمان اول آنها سزارين بوده مواجه هستيم اما با اقدامات صورت گرفته اميدواريم در سال‌هاي بعد روند كاهشي شاخص سزارين را شاهد باشيم. به هر حال سزارين عوارض و مخاطرات زيادي براي مادر و نوزاد به همراه دارد، رسانه‌ها بايد در ترويج زايمان طبيعي همت كرده و دستگاه‌هاي فرهنگي تلاش كنند تا نرخ سزارين در كشور كاهش پيدا كند.البته تبليغات و تشويق‌هاي زيادي انجام شده اما اصلا كافي نيست. فرهنگسازي و ترويج اين موضوع به تنهايي از عهده وزارت بهداشت برنمي‌آيد و دولت و ساير دستگاه‌ها بايد در اين موضوع توجه خاصي داشته باشند.

وي عنوان كرد: يكي از ضعف‌هاي ما در حوزه بهداشتي بالا بودن شاخص سزارين بود و به همين دليل برنامه‌ريزي‌هاي چند لايه براي كاهش اين شاخص انجام شد و خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته بيش از يك ميليون و 500زايمان رايگان در بيمارستان‌هاي دولتي ثبت شده است.

  • تلاش براي افزايش زايمان طبيعي

معاون درمان وزارت بهداشت يادآور شد: ما در قالب طرح تحول سلامت و برنامه ارتقاي سلامت مادران و نوزادان و ترويج زايمان طبيعي به همه محورها بها داديم. گاهي گفته مي‌شود كه برنامه اين دولت فقط رايگان كردن زايمان طبيعي بود درصورتي كه اين مورد فقط يك جزء از 6 محور برنامه ما در اين دولت است همانگونه در انتخاب بيمارستان‌هاي برتر 6 محور لحاظ شد و پايين‌ بودن و نداشتن مرگ مادر به‌عنوان شاخص اصلي درنظر گرفته شد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تقاضاي ما از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در افزايش تعداد تولد‌ها با زايمان طبيعي اين است كه واحدهاي LDR در حال ساخت را هر چه سريع‌تر به پايان رسانده و آنها را افتتاح و همچنين واحدهاي موجود را تجهيز كند. وي با بيان اينكه از واحدهاي BIP و اختصاصي زايمان طبيعي بايد درست استفاده كنيم، گفت: نبايد فرهنگ گذشته كه چند مادر باردار در يك فضاي مشترك زايمان انجام مي‌دادند در اين واحدها دوباره انجام شود و هر واحد فقط به يك مادر اختصاص دارد. اين واحدها به‌منظور حفظ حريم خصوصي براي مادران و زايماني با آرامش و دور از نگراني و با امكانات مجهز راه‌اندازي شدند.

کد خبر 364244

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha