مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: روزهای آخر سال، همیشه همراه با افزایش تولید پسماند است. در روزهای اسفندماه، بیش از هر زمان دیگری تولید پسماند شهر تهران افزایش چشمگیری می‌یابد و خدمات رسانی مدیریت شهری برای جمع‌آوری پسماند نیز افزایش می‌یابد.

ميانگين توليد زباله در روزهاي معمولي در تهران حدود 7هزار و500تن است اما در روزهاي پاياني سال اين رقم به بيش از 10هزار تن نيز مي‌رسد. اين رقم به‌معناي افزايش 40درصدي توليد پسماند در روزهاي پاياني هر سال است. در طول سال‌هاي گذشته همواره پايتخت با چنين افزايشي در توليد پسماند روبه‌رو بوده‌است. اين روند تنها منحصر به تهران نبوده، بلكه همه شهرهاي كشور چنين افزايشي را در توليد پسماند شاهد هستند. در واقع اين افزايش توليد پسماند ناشي از يك سبك و الگوي زندگي است كه در پايان هر‌سال، اثاثيه و وسايل خانه‌ها نوسازي شده و توليد پسماند خشك افزايش قابل توجهي مي‌يابد.

قائم‌مقام معاونت خدمات شهري تهران نيز طي روزهاي گذشته اعلام كرد كه بيش از 450غرفه تفكيك در سراسر شهر تهران آماده دريافت پسماند خشك به‌ويژه در روزهاي پاياني سال هستند. منصور باقرصاد با اعلام اينكه ساعات كار غرفه‌هاي بازيافت در روزهاي پاياني سال افزايش يافته‌، افزود: ساعات كار 450غرفه بازيافت در سطح شهر تهران از ساعت 8صبح تا 8شب خواهد بود و شهروندان تهراني مي‌توانند با مراجعه به اين غرفه‌ها، پسماند خشك و ارزشمند را تحويل داده تا هم حجم و هم وزن زباله‌ها كاهش يابد. به گفته باقرصاد بررسي‌ها نشان مي‌دهد آنچه در پايان سال باعث افزايش حجمي و وزني پسماند شهري مي‌شود، نه افزايش زباله‌هاي‌تر، كه دورريز‌هاي ناشي از زباله‌هاي خشك است. وي با اعلام اينكه بهتر است شهروندان اين زباله‌ها را به غرفه‌هاي بازيافت تحويل دهند، افزود: اين زباله پس از تحويل به غرفه‌هاي بازيافت، به چرخه‌ مصرف دوباره باز مي‌گردند و باعث اسراف كمتر مي‌شود.

  • افزايش 10درصدي تنها در 10روز

براساس گزارش‌ سازمان مديريت پسماند، حجم زباله شهري تهران به‌طور تقريبي در ۱۰روز اول اسفندماه ۱۰درصد افزايش پيدا كرده كه بخشي به‌دليل نوع مصرف شهروندان و نظافت شب‌عيد، منطقي است. اما براساس آمارهاي سازمان پسماند شهر تهران تنها در سال گذشته، در روزهاي پاياني سال، پسماند شهري با رشدي 30تا 40درصدي همراه بود و بيش از 11هزار و 500تن پسماند از سطح شهر تهران جمع‌آوري شد. مدير روابط عمومي سازمان پسماند شهر تهران با اشاره به مديريت حجم پسماند در روزهاي پاياني سال گفت: اگر بتوانيم زباله‌ها را مديريت كنيم به‌طور قطع اين حجم پسماند كم‌خواهد شد. به‌طور نمونه اگر بتوانيم دورريزي زباله‌هاي حجيم را در روزهاي آخر هفته قرار دهيم شاهد كاهش زباله در روزهاي آخر سال خواهيم بود.

شهرام فيروزي از شهروندان خواست تا درصورت امكان در روزهاي پاياني سال، به تفكيك پسماند بيش از پيش توجه كنند. به گفته وي، آنچه باعث افزايش توليد پسماند در ماه‌هاي پاياني سال‌ مي‌شود پسماند‌تر نيست، بلكه پسماند خشك و دورريزهاي ارزشمندي است كه درصورت تفكيك در مبدا امكان بازيافت آنها و بازچرخاني‌ اين پسماندها وجود دارد. فيروزي با اشاره به اجراي طرح تفكيك پسماند از مبدا اظهار داشت: با توجه به تأكيد مستمر و مداوم قائم‌مقام خدمات شهري شهرداري تهران كه هم‌اكنون مسئوليت سازمان پسماند را به‌عهده دارد، تلاش بر افزايش مشاركت شهروندان براي اجراي طرح تفكيك است. چرا كه اين طرح علاوه بر كاهش هزينه‌ها، موجب كاهش حجم و وزن پسماند توليدي شهروندان مي‌شود.

  • با پسماندهاي حجيم چه كنيم؟

انتقال پسماندهاي خشك و حجيم، همواره با دشواري‌هايي روبه‌روست. داشتن خودرويي خاص براي پسماند‌هاي حجيم و همچنين انتقال آنها به مراكز بازيافت همواره روزهاي آخر سال را شلوغ‌تر از هر زماني ديگر مي‌كند. از اين‌رو سازمان پسماند شهر تهران در اعلان‌ها و اطلاعيه‌هاي مختلف از شهروندان خواسته‌است تا ضمن اينكه پسماند خشك حجيم را در روزهاي پاياني هفته بيرون از خانه قرار مي‌دهند، در كنار آن با شماره سامانه 137تماس بگيرند تا زمينه نقل و انتقال آنها نيز فراهم شود. مدير روابط عمومي سازمان مديريت پسماند با تأكيد بر اينكه بعد از تحويل، اين وسايل حجيم طي پروسه‌اي به افراد نيازمند داده مي‌شود، گفت: اين لوازم در اختيار افراد ديگري كه به اين وسايل نياز دارند، قرار مي‌گيرد كه اين موضوع هم مي‌تواند كمك كند تا پسماندهاي شهر مديريت شود و هم نياز قشري از جامعه را مرتفع نمايد.فيروزي با اشاره به اينكه اين پسماندهاي حجيم بعد از تعمير شدن به شهروندان نيازمند اهدا مي‌شوند، گفت: درصورت تفكيك پسماندهاي حجيم، آن دسته از پسماندهايي كه قابل استفاده نباشند، در روزهاي پاياني هفته در روند استحصال قرار مي‌گيرند كه به فرآورده‌هاي ديگري همچون نئوپان تبديل مي‌شوند.

کد خبر 364247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha