همشهری آنلاین: گزارش جدید پروژه مشترک ثبت ملی تبرئه در آمریکا که توسط دانشگاه کالیفرنیا آیروین و دانشگاه حقوق میشیگان انجام می‌گیرد،‌ نشان می‌دهد احتمال محکومیت سیاهپوستان بیگناه بسیار بالاتر از سفید‌پوستان است.

براساس گزارش BBC، اين گزارش همچنين دريافته‌است كه سياهپوستان بيگناه بيش از سفيد‌پوستاني كه به اشتباه به جرمي محكوم شده‌اند معمولا دوراني طولاني را در زندان به سر مي‌برند و زمان بيشتري صرف تبرئه كردن آنها صرف مي‌شود. اگرچه سياهپوستان تنها 13 درصد از جمعيت كل آمريكا را تشكيل مي‌دهند،‌اما 47 درصد از 1900 مورد تبرئه‌اي كه در اين پروژه ثبت شده‌است را تشكيل مي‌دهند.

به گفته ساموئل گروس استاد حقوق دانشگاه ميشيگان، دربرخي از موارد،‌ نمونه‌هايي از نژادپرستي صريح ديده مي‌شود درحالي‌كه نژاد‌پرستي بي‌قيد و شرط نيز كاملا مشهود است.

محققان روي سه نوع جرم كه تبرئه سياهپوستان از آنها نسبت به سفيد‌پوستان بيشتر است، متمركز شدند: قتل، تجاوز جنسي و جرائم مرتبط به مواد مخدر. اگرچه محققان آگاه بودند كه دلايل تبرئه در هر مورد نسبت به مورد ديگر تفاوت قابل توجهي دارد، اما با اين وجود الگويي از نژاد‌پرستي در تمامي اين سه گروه جرم را كشف كردند.

به گفته محققان سياهپوستان بيگناه نسبت به سفيد‌پوستان بيگناه هفت برابر بيشتر در معرض محكوميت نا‌به‌جا قرار دارند. به گفته گروس اين تا حدي به آن خاطر است كه آمار قتل در ميان سياهپوستان بالاتر از سفيد‌پوستان است و برهمين اساس احتمال اينكه سياهپوستان بيگناه به اشتباه به قتل متهم و محكوم شوند نيز نسبت به سفيد‌ها بالاتر است. براساس گزارش FBI، در سال 2014 ميلادي 52 درصد از قربانيان قتل سياهپوست و 46 درصد از آنها سفيد‌پوست بوده‌اند و 53 درصد از قاتلان از ميان سياهپوستان و 45 درصد از آنها سفيد بوده‌اند.

علاوه بر اين،‌ ميزان سوء رفتار پليس در پرونده‌هاي قتلي كه در آن متهمان بيگناه سياه پوست بوده‌اند 22 درصد بيشتر از پرونده‌هايي بوده‌است كه در آن متهم سفيد‌پوست بوده‌است.

محكوميت اشتباه سياهپوستان به اتهام تجاوز جنسي نيز سه و نيم برابر بيشتر از سفيد‌پوستان برآورد شده‌است. اين تفاوت قابل توجه را مي‌توان ناشي از تشخيص نادرست قربانيان تجاوز در تعيين هويت مهاجم  دانست. گروس مي‌گويد قربانيان سفيد‌پوست در تشخيص چهره سياهپوستان دقت پايين‌تري دارند، پديده‌اي كه به تعيين هويت ميان‌نژادي مشهور است.

در زمينه جرايم مرتبط با مواد مخدر، سياهپوستان بيگناه 12 برابر بيشتر از سفيد‌پوستان بيگناه محكوم به مجازات مي‌شوند. اگرچه ميزان مصرف غيرقانوني مواد مخدر در ميان سياهان و سفيدان مشابه است اما درصد دستگيري و محكوميت سياهپوستان به خاطر چنين جرايمي بيشتر از سفيد‌پوستان است.

کد خبر 364267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha