سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: خانه‌تکانی عید از آن کارهایی است که همه افراد متفق‌القول می‌گویند اتفاقا نباید شب عید سراغ آن رفت.

خانه‌تکانی در دقیقه نود

اما بسياري از ما، به دلايل مختلفي مانند كسالت، كارمندي، بچه‌داري و... نمي‌توانيم خانه‌تكاني را از چند هفته قبل از اسفندماه شروع كنيم و انجام آن را تا زماني (حدود يك‌هفته مانده به سال نو) به تعويق مي‌اندازيم ولي در اين ايام ديگر براي بخشي از كارها زمان كافي نداريد. به‌عنوان مثال قاليشويي‌ها اغلب از شما قالي قبول نمي‌كنند يا تاريخ‌هايي براي تحويل به شما مي‌دهند كه ديگر گرهي از كار شما باز نمي‌كند. ضمن اينكه در اين بازه زماني به‌علت حجم بالاي كارهاي آنها ممكن است كيفيت كارشان پايين آمده و نتيجه نهايي، آن چيزي نباشد كه شما انتظار داريد. اما چه بايد كرد؟ راه‌حل‌هاي زيادي براي اين مسئله وجود دارد. كافي است بين اين حجم كار كلافه نشويد. از نخستين زمان خالي پيش روي‌تان استفاده كنيد و كارها را سر و سامان بدهيد.

  • دور خودتان نچرخيد

اگر خيلي‌وقت است كه دستي به خانه نكشيده‌ايد يا به‌تازگي به جمع خانه‌دارها اضافه شده‌ايد، احتمال دارد بين حجم زياد كار سر در گم شود. قبل از شروع هر كاري، يك كاغذ و قلم برداريد؛ همه كارهايي كه فكر مي‌كنيد بايد انجام شوند را فهرست كنيد. حالا از ميان اين كارها، آنهايي را كه اگر انجام نشوند، لطمه‌اي به خانه‌تكاني شما وارد نمي‌شود حذف كنيد و اولويت دوم در زمان مناسب را به آنها بدهيد؛ مثلا مرتب‌كردن كابينت‌هاي بالاي هود و سينك كه نقش انباري را پيدا كرده‌اند. اگر به‌طور اساسي آنها را در اين وقت كم مرتب نكنيد، مشكلي به‌وجود نخواهد آمد. اين كار را تا جايي ادامه دهيد كه به حجم معقولي از كار، متناسب با زمان پيش روي خود برسيد. اولويت را به كارهايي بدهيد كه بيشترين تأثير را در ظاهر خانه دارند. حالا فهرست‌تان را يك‌بار ديگر مرور كنيد. سراغ كارها برويد و سعي كنيد به‌ترتيب اولويت‌هايي كه نوشته‌ايد پايبند باشيد.

  • اوقات خالي را كشف كنيد

حياتي‌ترين چيزي كه شما اين روزها به آن احتياج داريد، وقت است. شما بايد بتوانيد با يك مجموعه كار، وقت‌ آزاد براي خودتان بخريد؛ مثلا مي‌توانيد، كارهاي وقت‌گير و آسان را يك در ميان بچينيد. فرض كنيد در آشپزخانه مشغول تميز‌كردن گاز و درون فر هستيد. همزمان مقداري مايع‌شوينده مخصوص هم كنار دست‌تان داشته باشيد تا بتوانيد همزمان ديوارها، كابينت‌ها و سراميك‌هاي اطراف گاز را نيز تميز كنيد. به همين راحتي مي‌توانيد مقداري زمان آزاد كنيد. اگر خريد‌هاي غيرضروري نداريد، پاساژگردي‌ها را تعطيل كنيد. بسياري از فروشگاه‌هاي اينترنتي اين امكان را به شما مي‌دهند تا بخش قابل‌توجهي از خريد‌هايتان را به روش غيرحضوري انجام دهيد و اين يعني يك فرصت بزرگ براي رهايي از ترافيك كه قاتل زمان است.

  • گزينه‌هاي جايگزين

اگر فهرستي از كارها را آماده كرديد و ديديد كه هنوز نمي‌توانيد با اين مقدار فعاليت در خانه، در زمان‌هاي خالي كنار بياييد، به گزينه‌هاي جايگزين فكر كنيد. به‌عنوان مثال، اگر تعطيلات نوروز در خانه نيستيد و قصد سفر داريد، مانند يك آخر هفته، فقط خانه را مرتب و تميز كنيد و بقيه كارهاي اساسي را به بعد از عيد موكول كنيد. با اين روش هم كيفيت كار شما بالاتر مي‌رود و هم وزنه‌هاي زيادي را از روي اعصاب خودتان باز مي‌كنيد. يكي از كارهايي كه تقريبا همه به آن فكر مي‌كنيم فرستادن فرش‌ها به قاليشويي است. از مزاياي انتقال اين گزينه به بعد از عيد اين است كه قاليشويي‌ها بعد از عيد، كارهاي كمتري دارند و راحت‌تر فرش‌هاي شما را قبول مي‌كنند؛ ضمن اينكه زمان بيشتري براي هر فرش صرف مي‌كنند و شست‌وشوي خوبي ارائه مي‌دهند. اين در حالي است كه ممكن است اين اتفاق به‌راحتي در قبل از عيد ديده نشود.

  • يك دست صدا ندارد

لطفا در اين زمان كم، از آن دسته از خانم‌هايي نباشيد كه مي‌خواهند همه كارهاي خانه را خودشان بي‌عيب و نقص انجام دهند. سراغ نيروهاي كمكي خود در خانه برويد و بخش مشخصي از كارها را به آنها بسپاريد. ديوارشويي، باز‌كردن پرده‌ها، مرتب‌كردن راه‌پله‌ها و... كارهايي هستند كه مي‌توانيد آنها را به‌عهده مرد خانه بگذاريد. مرتب‌كردن كتابخانه‌ها، كمد‌هاي لباس، تراس و هرجايي كه فكر مي‌كنيد در توان فرزندان شماست را در فهرست كارهاي اين روزهاي كودكان‌تان قرار دهيد و بازه زماني تعيين كنيد تا نتيجه كار را به شما اطلاع دهند. نهايتا مي‌توانيد بعد از انجام قسمت‌هاي اصلي كار توسط فرزندان‌تان، شما كارها را به آن شكل كه مدنظرتان هست، تمام كنيد. اگر فكر مي‌كنيد اين روش، در اين فرصت اندك به شما كمك نمي‌كند، سراغ شركت‌هاي خدماتي برويد. البته بهترين گزينه، كمك‌گرفتن از افرادي است كه قبل از اين توسط دوستان و آشنايان شما آزموده شده‌اند و سبك كار هركدام را مي‌توانيد به‌راحتي بشناسيد. سعي كنيد اين آخرين گزينه‌تان باشد تا به راحتي بتوانيد هزينه‌هاي خانه را كاهش دهيد.

کد خبر 364268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha