حسین اسرافیلی: شاعرمرحوم احمد عزیزی از شاعران بزرگی بود که حالا فقدانش بیش از همیشه احساس می‌شود.

شاعر

او شاعري بود كه سرودن را از دوران جواني آغاز و نخستين شعرهايش را در نشريه‌ها و مجلات منتشر كرد. بسيار علاقه‌مند و بااستعداد بود و مي‌توان آن مرحوم را از شاعراني دانست كه نقشي چشمگير در اوج گرفتن مثنوي‌سرايي پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايفا كردند. جدا از غزل‌هايش كه رد پاي آن در آثار مكتوبش ديده مي‌شود، زنده‌ياد عزيزي در سرودن مثنوي بسيار متبحر و تأثيرگذار بود و مي‌توان گفت مثنوي‌هاي آن‌مرحوم ازجمله شعرهاي ماندگار چند دهه اخير است.

معتقدم عزيزي ازجمله شاعراني بود كه واژه‌هاي عاميانه و اصطلاحات روز را وارد آثارش در قالب مثنوي كرد. شايد خيلي‌ها در آن زمان و حتي در امروز اين موضوع را نپسندند اما او شاعري جسور بود كه به كارش آگاهي و اشراف داشت و اين اصطلاحات را با جسارت وارد زبان شعري خود كرد. غزل‌هاي مرحوم عزيزي عموما مضامين عاشقانه و زيبا دارد. او در اشعار خود در قالب مثنوي عمدتا مضامين ديني استفاده مي‌كرد و در اين آثار از پيامبر(ص) و خاندان پاك ائمه‌اطهار(ع) مي‌سرود.

عزيزي نخستين شاعري بود كه در اشعارش از حضرت فاطمه زهرا(س) با نام و لقب «ياس نبي» ياد كرد و عجيب است كه كسي تا آن روز از اين عبارت زيبا و دلنشين استفاده نكرده بود. علاوه بر اشعار احمد عزيزي، شطحيات او هم بسيار معروف و زبانزد بوده و هست. مرحوم عزيزي خود در نگارش اين شطحيات نقش داشت و مطالب زيادي هم نوشته بود.

مرحوم عزيزي شاعري بود كه با جامعه روز خود تعامل داشت و همواره در شب‌هاي شعر و برنامه‌هاي شعرخواني شركت مي‌كرد. او شاعري بود با تب و تاب خاص خودش؛ شاعري پر از مضامين گوناگون. عزيزي مانند دوست ديرين خود يوسفعلي ميرشكاك ازجمله شاعران مطلع روزگار بود و اشراف كامل به عرفان، فلسفه، نقد و نظر و شعر داشت. او مباحث مرتبط با نظريه‌ها و نظريه‌پردازان را مي‌شناخت، همه را مي‌خواند و مي‌شنيد.

***
پيكر زنده‌ياد احمد عزيزي كه پس از 9سال و يك روز كما روز دوشنبه جان به جان‌آفرين تسليم كرد، صبح فردا پنجشنبه 19اسفند با حضور هنرمندان، هنردوستان و مردم كرمانشاه تشييع و در مقبرة‌الشعراي اين شهر به خاك سپرده مي‌شود. جهانگير عزيزي، برادر مرحوم عزيزي درباره برنامه‌هاي تشييع پيكر وي به همشهري گفت: مراسم تشييع ساعت 9صبح از مسجد جامع كرمانشاه در ميدان آزادي آغاز و پيكر ايشان رهسپار مقبرة‌الشعرا در باغ فردوس مي‌شود. مراسم ختم و بزرگداشت برادرم هم ساعت 14روز پنجشنبه در مسجد رسول‌الله(ص) واقع در شهرك حافظيه كرمانشاه برگزار خواهد شد.

کد خبر 364345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha