سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: علی‌اکبر ثقفی پس از حدود ۱۰سال دوری از عرصه کارگردانی، این روزها «هلن» را روی پرده سینماها دارد؛ فیلمی که به گفته خودش بدون حمایت ساخته شده و با موضوع اجتماعی خروجی قابل‌قبول داشته است.

سینما

او در اين سال‌ها تهيه‌كننده فيلم‌هاي پسرش بوده و «همه‌‌چيز براي فروش»، «مرگ كسب و كار من است» و «مردي كه اسب شد» در كارنامه او ديده مي‌شود. ثقفي كه از سال 59وارد سينما شده، هلن را بر اساس طرحي از پسرش امير ساخته و دوباره به سينماي موردعلاقه خود يعني گونه اجتماعي بازگشته است.

  • تركيب متفاوت بازيگران

او درباره انتخاب بازيگران هلن به همشهري مي‌گويد: اولويت من در انتخاب بازيگران اين است كه بازيگر با توجه به فيلمنامه در خدمت موضوع باشد. بازيگراني داريم كه حالا برند شده‌اند؛ اينها يا سرشان خيلي شلوغ است يا دستمزدهاي بالا مي‌خواهند اما خوشبختانه براي حضور در هلن دعوت ما را رد نكرده‌اند. قرار بود نقش اصلي را طناز طباطبايي بازي كند كه اتفاقي براي ايشان افتاد و نشد. ما كسي را براي نقش دختري 20ساله مي‌خواستيم و روشنك گرامي توانست خيلي خوب از عهده نقش بربيايد. براي مادر هم چند گزينه داشتيم؛ ازجمله فاطمه معتمدآريا و ويشكا آسايش. شخصيت مادر در هلن هيستيريك است و چهره‌رويا نونهالي و توانمندي او در ايفاي نقش مادر ما را مجاب كرد.

  • اجبار به اكران

هلن هم از آن فيلم‌هايي است كه به ناچار در يك‌ماه پاياني سال روي پرده رفته و ثقفي طبعا از اين موضوع ناراضي است. او با اشاره به اينكه فيلمش مي‌توانست در زماني مناسب‌تر اكران شود، مي‌گويد: سينمادارها فيلم را براي اكران انتخاب مي‌كنند و دست تهيه‌كننده و وزارت ارشاد نيست. ابتدا قرار بود هلن قبل از جشنواره به نمايش درآيد اما به‌دليل پايين نيامدن كف فروش نشد. در نهايت ناچار شديم به اكران روزهاي پاياني سال رضايت بدهيم. سال آينده جز فيلم‌هاي جشنواره، آثار زيادي در نوبت اكران هستند و نمايش هلن در سال آينده منتفي مي‌شد. متأسفانه هر نوع تعطيلي، از آلودگي هوا گرفته تا موارد ديگر به فروش فيلم لطمه مي‌‌زند و باعث كاهش تعداد تماشاگران مي‌شود.

  • رضايت تماشاگران از هلن

كارگردان «جان‌سخت» با تأكيد بر اينكه هر فيلمسازي جهان خودش را دارد و او هم فيلم‌هاي اجتماعي را بسيار مي‌پسندد، مي‌افزايد: متأسفانه پخش تيزرهاي تبليغاتي هلن دير آغاز شد و مجموع اين عوامل دست به‌دست هم مي‌دهد تا فيلمي كه با هزينه شخصي ساخته شده نتواند روي پا بايستد. نكته مهم براي ما بعد معنوي است كه خوشبختانه كساني كه هلن را ديده‌اند از آن رضايت داشتند. معتقدم فيلم‌هاي اجتماعي مي‌توانند حرف فيلمساز را بزنند و باعث جذب مخاطب شوند.

کد خبر 364350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha