چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

امیرعلی ابوالفتح: آنچه این روزها در فضای سیاسی آمریکا شاهد هستیم، نشان می‌دهد که سطح منازعات سیاسی در این کشور ارتقا پیدا کرده و از رقابت‌های مرسوم حزبی در جریان انتخابات، فراتر رفته است.

ترامپ فرمان مهاجرتی جدید خود را اعلام کرد

چند عامل براي اين شرايط مي‌توان برشمرد:نخست اينكه جامعه آمريكا اكنون به‌شدت به يك جامعه قطبي تبديل شده و دو طرف اين منازعه يعني جناح راست و جناح چپ يا همان محافظه كاران و ليبرال‌ها خويشتنداري را از دست داده و به مرحله‌اي رسيده‌اند كه از ابزارهاي فشاري عليه يكديگر استفاده مي‌كنند كه پيش از اين مرسوم نبوده است. به همين دليل است كه موضعگيري‌هاي بي‌سابقه دوطرف عليه هم را مي‌بينيم، يا اخيرا شاهد درگيري خياباني هواداران آنها بوديم.

به‌طور كلي، يك نارضايتي از وضع موجود در جامعه آمريكا وجود دارد كه يك طرف آن طيف بزرگي از نخبگان سياسي و فعالان اقتصادي و آنهايي كه «هيأت حاكمه آمريكا» ناميده مي‌شوند قرار مي‌گيرند و نيمي از مردم آمريكا هم آنها را همراهي مي‌كنند. اما طرف ديگر اين وضعيت، مردم ناراضي از ساختار حاكم ايستاده‌اند.

اگرچه انتخابات آمريكا تمام شده، اما فضاي انتخاباتي حاكم بر اين كشور هنوز به پايان نرسيده است. پيش از اين هميشه رسم بر اين بود كه نامزد پيروز، پس از ورود به كاخ سفيد تلاش مي‌كرد با حزب رقيب به نوعي مصالحه كند اما دونالد ترامپ به چنين رويكردي اعتقاد ندارد و تصور مي‌كند ادامه جنجال آفريني به حمايت بيشتر مردم از او منجر مي‌شود. البته نبايد فراموش كرد، آنچه اين روزها از سوي ترامپ دنبال مي‌شود، تنها مخالفت با حزب رقيب نيست بلكه او به مخالفت و تقابل با «ساختار حاكم» بر آمريكا كمر بسته است.

شكست هيلاري كلينتون در انتخابات، به‌معناي شكست ليبرال‌هاي آمريكا بود. در به‌وجود آمدن فضاي پس از انتخابات، از نقش رسانه‌ها نبايد غافل شد. خصلت رسانه‌ها در همه جوامع گرايش به مفاهيم ليبرال است. به همين دليل است كه در عملكرد آنها رفتارهاي ليبرالي ازجمله نقد قدرت و حمايت از اقليت‌ها ديده مي‌شود.

سخنان و اقدامات افراطي ترامپ همانقدر براي ليبرال‌هاي آمريكا نگران‌كننده است كه براي رسانه‌هاي اين كشور. از سوي ديگر، ترامپ خود را فردي مي‌داند كه در مقابل تشكيلات سياسي آمريكا قد علم كرده است و رسانه‌ها را هم يكي از پايه‌هاي اصلي اين تشكيلات سياسي مي‌داند؛ بنابراين از همان ابتدا با آنها سر جنگ داشت. مجموع اين شرايط، به نگراني رسانه‌ها دامن زده است؛ وضعيتي كه به اقدام رسانه‌ها عليه ترامپ و تحت فشار قرار دادن دولت او منجر شده است.

با اجماعي كه در ميان سياستمداران، رسانه‌ها و نيمي از جامعه آمريكا در مخالفت با ترامپ شكل گرفته، جنگ تمام‌عياري در آمريكا به راه افتاده كه نخستين قرباني آن مايكل فلين، مشاور امنيت ملي ترامپ بوده است. دونالد ترامپ اگرچه پيروز ميدان انتخابات شد اما به‌نظر نمي‌رسد باتوجه به فضايي كه عليه او شكل گرفته، به‌راحتي پيروز ميدان كشمكش‌هاي سياسي اين روزهاي آمريكا هم باشد.

  • كارشناس مسائل آمريكا
کد خبر 364352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha