دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری ایران که در ۲ روز متوالی و با حضور مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و مدیران شهری در سالن اجلاس سران برگزار شده بود به‌کار خود پایان داد.

قالیباف

شهردار تهران نيز به‌عنوان يكي از سخنرانان اصلي روز اول اين كنفرانس تاكيد كرد همه ايران، تهران نيست و همه تهران، شهرداري نيست و شهرداري تهران مسئول و پاسخگوي ضعف و ناكارآمدي دولت‌ها نيست. قاليباف همچنين با اشاره به تلاش‌هاي صورت گرفته براي تشكيل شوراياري‌‌ها در شهر تهران‌ عنوان داشت:

در شهر تهران ما پاي شوراياري‌ها ايستاده‌ايم اما متأسفم بگويم كه چند روز قبل ابلاغي از سيستم دولتي مشاهده كردم كه نوشته بود شوراياري‌ها بايد در تهران جمع شود و براي انتخابات بعدي ديگر اينها هيچ نقشي ندارند؛ آن وقت همين كساني كه اين ابلاغيه‌ها را مي‌فرستند مي‌آيند حرف از آزادي و مردم‌سالاري ‌ مي‌زنند!

محمدباقر قاليباف استقلال جامعه را مهم‌ترين عنصر در هر كشور و مهم‌‌ترين ركن جامعه دانست و گفت: جامعه‌اي مي‌تواند استقلال خود را حفظ كند كه مولد باشد. از اين‌رو جامعه بايد قدرت، معرفت، ثروت و منزلت توليد كند كه همه اين موارد در نقاط جمعيتي توليد مي‌شوند؛ جايي كه تعامل، تأثيرگذاري و روابط متقابل انسان با آن مكان برقرار مي‌شود‌. وي افزود: طبيعتا هرچه نقاط جمعيتي بيشتر و مولدتر باشد، براي استقلال و رفاه آنها اثرگذارتر است.‌

  • تضاد تمركزگرايي با مردم‌سالاري ديني

شهردار تهران چالش‌هاي موجود در كشور را به 2 بخش داخلي و خارجي تقسيم كرد و گفت: به‌صورت خلاصه 2 چالش مهم در حوزه داخلي كشور وجود دارد؛ نخست ناكارآمدي و ضعف مديريت در نظام اداري و اجرايي كشور و چالش دوم نيز آن است كه تمركزگرايي در ساختار اداري كشور وجود دارد. قاليباف خاطرنشان ساخت: تمركزگرايي نه‌تنها در ذات خودش مانع جدي براي پيشرفت، توسعه و خلاقيت در جامعه است بلكه خلاف نگاه ديني و رويكرد انقلابي ما هم به شمار مي‌رود از اين‌رو تمركزگرايي هم با مباني ارزشي ما و هم با رويكرد رشد مادي ما در تضاد است. وي با تأكيد بر اينكه «تمركزگرايي با مردم‌سالاري ديني سازگاري ندارد» ادامه داد: تمركز‌گرايي از موانع بزرگ اجتماعي كردن قدرت سياسي است.

شهردار تهران در ادامه به تبيين موضوع «اجتماعي كردن قدرت سياسي» پرداخت و گفت: بايد كار مردم را به‌دست مردم بسپاريم، همانطور كه اين موضوع از اهداف انقلاب اسلامي، الفباي مديريت و از الزامات پيشرفت و توسعه در يك جامعه است. وي افزود: دولت به‌معناي عام خودش نبايد در كارهايي كه مردم مي‌توانند در حوزه‌هاي صنعت، اقتصاد، كشاورزي، اداره شهر و... انجام دهند، دخالت داشته باشد بلكه دولت و حاكميت بايد هدايت كند تا آنها بيراهه نروند، نه اينكه در هر اموري تعيين تكليف كرده و به جاي همه تصميم بگيرند. محمدباقر قاليباف در ادامه تصريح كرد: ما در كشور ناگزير هستيم از اين سيستم متمركز به يك سيستم نيمه‌متمركز تبديل شويم و در سيستم نيمه‌متمركز نيز مبتني بر امور حاكميتي و محلي، همه‌‌چيز را در 2 سطح ملي و محلي تقسيم‌بندي كنيم.

  • تصدي‌گري‌ها را رها كنيد

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: امورات تصدي‌گري بزرگ و كوچك، بايد از سوي دولت رها شده و به مردم واگذار شود و دولت نيز بر امورات حاكميتي متمركز شود. البته لازم به تأكيد است كه ما با رعايت قانون اساسي به اين موضوع پرداختيم و اجراي اين امر نيازمند تغيير قانون اساسي هم نخواهد بود. شهردار تهران در ادامه به لايحه مديريت شهري پرداخت و گفت: ٤سال قبل پيش‌نويس لايحه مديريت شهري با مشاركت نخبگان علمي و مديران شهري تهيه شد و در آن حدود 300ماده تدوين و سپس تقديم دولت شد. دغدغه ما در شهرداري با تهيه پيش‌نويس لايحه مديريت شهري يافتن پاسخي به وضع نابسامان كنوني و چالش‌هاي جدي در نظام اداري كشور بود اما متأسفانه در تغييراتي كه در اين لايحه اتفاق افتاده، مجددا بخشي از نظام متمركز فعلي در لايحه كنوني بازتوليد شد و از اين باب متأسف هستم.

قاليباف تأكيد كرد: اين لايحه پاسخي به وضع نابساماني بود كه به‌عنوان يك چالش جدي در نظام اداري كشور ما وجود دارد اما متأسفانه در تغييراتي كه در اين لايحه اتفاق افتاد، مجددا بخشي از نظام متمركز فعلي در تغيير موادي در اين لايحه بازتوليد شد. شهردار تهران ابراز اميدواري كرد كه اين نشست كمك كند تا به قوانين و مقررات و افكار بلند حضرت‌امام(ره) احترام بگذاريم چرا كه امام‌راحل(ره) تأكيد داشتند دولت در كاري كه مردم مي‌توانند انجام دهند، نبايد دخالت كند.

قاليباف ادامه داد: چه نهادي مردمي‌تر و عمومي‌تر از شهرداري‌هاست كه هميشه آن را دولتي و متمركز كرده‌ايم و هر روز شهرداران در پشت سلسله مراتب قدرت بايد مرتب پيگير شوند تا شايد چرخ لودر، قير و بودجه‌اي براي آسفالت به كسي بدهند يا ندهند. وي در ادامه با اشاره به اهميت لايحه مديريت يكپارچه شهري، ابراز داشت: اگر به قانون سال1334 كه مبناي كار شهرداري‌هاست نگاهي بيندازيم، شاهد هستيم اين قانون در زمان خودش چقدر پويا بوده است، هم‌اكنون نيز بايد اين قانون را به روز كنيم.

  • انصاف سوداگران ديروز

شهردار تهران در ادامه با انتقاد از برخي اظهارات غيركارشناسي، ابراز داشت: متأسفانه امروز افرادي كه خودشان حداقل 2 دهه مسئوليت در حوزه‌هاي تخصصي و سياسي داشته‌اند و به تعبير خودشان در بخش سوداگري مسكن هم 10سال تجربه دارند، به جاي پاسخگويي درباره عملكردشان، با آمار و تحليل غلط در نقش اپوزيسيون حرف مي‌زنند؛ اين عين بي‌انصافي است. قاليباف تأكيد كرد: بنده توفيق داشتم كه 11سال در شهرداري تهران خدمتگزاري كنم از اين‌رو حتما بايد پاسخگوي عملكرد خودم در اين 11سال باشم، من نمي‌توانم فرار به جلو كنم و در نقش اپوزيسيون حرف بزنم. وي گفت: برخي افراد بايد توجه داشته باشند كه آنها نقش ملي و انقلابي دارند، يادشان باشد همه ايران، تهران نيست و همه تهران، شهرداري نيست و شهردار تهران مسئول پاسخگوي ناكارآمدي‌هاي دولت‌ها نيست.

  • درآمدهايي كه سوخت مي‌شوند

شهردار تهران در ادامه به بيان برخي مشكلات پيش روي مديريت شهري پرداخت و گفت: وقتي لايحه درآمد پايدار در سال62 كه مي‌بايست 6ماهه تصويب مي‌شده اما نشده است و زماني كه بخشي از عوارض و ماليات براساس قانون در حوزه سوخت را پرداخت نمي‌كنند و همچنين درآمد ناشي از جرايم راهنمايي و رانندگي كه از سوي مردم به خزانه ريخته شده و براساس قانون بايد به شهرداري‌ها و نيروي انتظامي اختصاص يابد با قانون شكني پرداخت نمي‌كنند، قطعا درآمد پايداركاهش مي‌يابد.

شهردار تهران تأكيد كرد: با مصوبه‌اي كه در برنامه ششم توسعه و همچنين بودجه سال96 كل كشور به تصويب رسيده، بيش از 6 تا 7 هزار ميليارد تومان از درآمد پايدار شهرداري‌ها كم مي‌شود از اين روست كه عنوان مي‌كنيم نه‌تنها قانون را اجرا نمي‌كنيد بلكه درآمد‌ها را هم كاهش مي‌دهيد.

وي در ادامه به سخنان 3 سال قبل خود در همايش نظام مهندسي كه در محل سالن اجلاس سران برگزار شده بود، اشاره كرد و گفت: در همان زمان عنوان كردم اگر نگران ساخت‌وساز در تهران هستيد، آماده هستم همين امروز صدور پروانه در شهر تهران را تعطيل كنم و در عين حال من شهر را اداره مي‌كنم، شما ابلاغ كنيد كه صدور پروانه در تهران تعطيل شود.

  • اطلاعات شفاف تهران در دسترس شهروندان

قاليباف يادآور شد: شهرداري تهران تدوين طرح جامع شهر تهران را با همكاري شوراي اسلامي شهر تهران و خود وزارت مسكن و شهرسازي در سال‌هاي 83 و 84 شروع كردند؛ هم‌اكنون اين سؤال مطرح است كه طرح جامع و طرح تفصيلي كدام شهر مثل تهران در شفافيت كامل است؟ تهران تنها شهري است كه نه‌تنها در ايران، بلكه حتي در مقايسه با شهرهاي بزرگ دنيا نيز همه‌‌چيز را براي عموم مردم به‌صورت شفاف در سايت شهرداري تهران قرار داده است اما شما بگوييد چند درصد شهرها طرح جامع و چقدر از روستاها طرح هادي دارند؟

وي با تأكيد بر اينكه نبايد با برخي اظهارات براي مردم دغدغه ايجاد كرد، گفت: در اين شرايط سخت اقتصادي، مردم و به تبع آن شهرداري‌ها و خود دولت با چالش‌هاي جدي در حوزه مسائل اقتصادي روبه‌رو است در اين زمينه ما نيازمند به همكاري هستيم نه اينكه در اينجا حرف‌هايي را بزنيم كه هم از جهت تخصصي غلط است و هم داراي اطلاعات غلطي است. من شأن جلسه را بالاتر مي‌دانم كه به جزئيات موضوع بپردازم ولي فكر مي‌كنم همه بايد دست به‌دست هم دهيم و تلاش كنيم كه اين چالش بزرگ در زمينه اشكالات نظام اداري و تمركزگرايي را حل كنيم. قاليباف در پايان عنوان داشت:

اميدواريم اين نشست گام مهم و تأثيرگذاري در تكميل لايحه مديريت يكپارچه شهري و اداره امور شهرها بردارد؛ حتي بايد در محافل تخصصي‌تر اين موضوع را پيش ببريم و عزيزان در هيأت دولت نيز با اين نگاه به موضوع نگاه كنند نه اينكه روزبه‌روز اختيارات را بگيريم و در دولت تمركز ايجاد كنيم. به گفته قاليباف همه نابساماني‌ها، فسادها و مشكلات به‌دليل وجود تمركز در قدرت است چرا كه تمركز در قدرت يك آفت به‌شمار مي‌رود.

  • لزوم پيگيري تحقق مديريت يكپارچه

معاون فني و عمراني شهرداري تهران نيز در كنفرانس جامع مديريت شهري ايران برخي انتقادها از نحوه درآمدزايي شهرداري‌هاي كلانشهرها و شهرهاي بزرگ كشور را غيرمنصفانه و بدون درنظرگرفتن ريشه‌ها و علل اصلي اين فرايند توصيف كرد.
عليرضا جاويد با تقدير از انديشمندان، كارشناسان و متخصصاني كه اقدام به تدوين پيش‌نويس لايحه مديريت شهري كرده‌اند، به‌روزرساني و تطبيق قانون شهرداري‌ها (مصوب سال1334) با شرايط زماني و مكاني موجود را امري ضروري دانست و در عين حال افزود:

مجموعه قوانيني كه دوره تغيير نظام حاكميتي را برتافته و توانسته است طي نيم‌قرن بار سنگين اداره شهرداري‌ها را به دوش بكشد، قطعا داراي نقاط قوت متعدد است و بايد به‌عنوان زيردستي و الگوي اوليه قوانين جديد در نظر گرفته شود. وي با بيان اينكه هيچ شهرداري بدش نمي‌آيد فارغ از چالش‌هاي درآمدزايي، وقت و توان خود را صرف بهبود وضعيت شهر كند، يادآور شد:

در شرايطي كه اداره پايتخت به‌عنوان كلانشهري در مقياس بين‌المللي حداقل به 6ميليارد دلار در سال نياز دارد، انتقاد از نحوه درآمدزايي شهرداري‌هاي كلانشهرها و شهرهاي بزرگ به‌مثابه متهم ساختن معلول و غفلت از علت اصلي پديده است. دومين كنفرانس جامع مديريت شهري ايران شانزدهم و هفدهم اسفندماه سال1395 در سالن اجلاس سران برگزار شد.

کد خبر 364365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha