چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: خیلی‌ها دوست دارند روزهای آخر سال را در فضایی معنوی بگذرانند. اصولا قرار گرفتن در چنین فضاهایی هر موقع سال که باشد، سنگینی و آشفتگی دل را از بین می‌برد و دل را سبک می‌کند.

راهی دشت نور شوید

اما اينكه لحظه‌ تحويل سال با خيالي راحت و دلي سبك سر سفره‌ هفت‌سين بنشيني در تك‌تك روزهاي سال تأثير خود را خواهد گذاشت. خيلي‌ها عتبات را انتخاب مي‌كنند و گروه زيادي مشهدالرضا(ع) را؛ خيلي‌ها هم به‌امامزاده‌هاي‌ شهر و گلزارهاي شهدا مي‌روند. در اين ميان، سال‌هاست كه انتخاب عده‌اي‌ هم سفر به كربلاي ايران است. مناطق عملياتي جنوب و غرب كه حماسه‌ها، قصه‌ها و رنج‌ها و خاطرات زيادي از لحظه لحظه‌‌ 8سال دفاع و غيرت و ايثار و شهادت در دل دارند. كاروان‌هاي راهيان نور، سال‌هاست كه روزهاي پاياني سال و ايام نوروز راهي مناطق جنگي جنوب كشور مي‌شوند تا نسل جديد با آنچه در 8سال دفاع‌مقدس رخ داد، آشنا شوند. در تقويم رسمي كشورمان هم روز بيستم اسفند‌ماه روز «راهيان نور» نامگذاري شده است. اگر تجربه‌ حضور در اين كاروان‌ها را نداريد و اگر هنوز فضاي متفاوت اين سفر را تجربه نكرده‌ايد، چند و چون سفر را از زبان سيدمحمد هاشمي، مديرعامل مؤسسه اردويي- فرهنگي مبشران اميد و مجري ستاد راهيان نور شهيد صيادشيرازي و شهيدحسن باقري بخوانيد و با مناطق مهم اين سفر آشنا شويد.

پادگان دوكوهه:از مسير اصلي (شمال استان خوزستان) كه وارد منطقه ‌شويد، قبل از ورود به شهر انديمشك، سمت راست جاده از نخستين يادمان دفاع‌مقدس، پادگان قديمي و بسيار خاطره‌انگيز دوكوهه ديدن خواهيد كرد. وقتي كه وارد شهر انديمشك شديد، با آثار جنگ و خاطرات ورود سربازان به اين شهر، مقاومت مردم و بمباران 4آذر كه يكي از وحشيانه‌ترين بمباران‌هاي جنوب كشور بود آشنا خواهيد شد.

دزفول و شوش: درست بعد از شهر انديمشك به شهر دزفول، شهر مقاومت و ايثار وارد خواهيد شد. در اين شهر مفهوم واقعي اتحاد زن و مرد و پير و جوان براي جلوگيري از نفوذ دشمن را درك خواهيد كرد. بعد از دزفول شما به شهر زيارتي - سياحتي شوش سفر خواهيد كرد.

يادمان فتح‌المبين: بعد از زيارت دانيال‌نبي و بازديد از قلعه تاريخي شوش، به يادمان فتح‌المبين مي‌رسيد. موزه دفاع‌مقدس فتح المبين با مساحت 290هكتار در 9كيلومتري شمال شرقي شوش در منطقه عمومي زعن و انكوش قرار دارد. اين يادمان در سال1378 در يكي از محورهاي عملياتي فتح‌المبين (قرارگاه نصر) ساخته شده و هم‌اكنون به‌عنوان موزه عملياتي دفاع‌مقدس تحت حفاظت قرارگاه حفظ ابنيه و آثار سرزميني دفاع‌مقدس خوزستان است.

يادمان سيدالشهدا: بعد از يادمان فتح‌المبين وقتي به سمت مرز حركت مي‌كنيد، به يادمان سيد‌الشهدا وارد مي‌شويد و با حماسه‌آفريني شهيد حاج حسين اسكندرلو و شهيد محمد حسين حسينيان در عمليات سيدالشهدا آشنا مي‌شويد و بعد وارد فكه خواهيد شد.

فكه: منطقه فكه رملي و سرزمين شن‌هاي روان است و به‌دليل اينكه منطقه‌اي بكر و دست نخورده است يكي از تأثير‌گذارترين يادمان‌هاي دفاع‌مقدس را داراست. دشمن بعد از اشغال منطقه در آن، 16رده موانع در مقابل رزمندگان اسلام ايجاد كرده بود. در عمليات والفجر مقدماتي، رزمندگان پس از نبردي سخت در محاصره دشمن افتادند و عده‌اي از نيروها نيز مجبور به عقب‌نشيني شدند. اين منطقه مزين به خون شهداي عمليات‌هاي والفجر مقدماتي، والفجر يك و سرداران شهيد همچون حسن‌باقري، مجيد بقايي و سيدشهيدان اهل قلم سيدمرتضي آويني و همچنين شهداي بزرگوار تفحص است.

يادمان شهداي كانال كميل: از فكه كه خارج شويد و به سمت جنوب حركت كنيد به يادمان شهداي كانال كميل مي‌رسيد. حنظله كانالي در نزديكي فكه است كه در عمليات والفجر مقدماتي، گردان كميل به فرماندهي ابراهيم هادي 5روز در آن به محاصره دشمن درمي‌آيند و تقريبا اكثرشان به‌علت تشنگي مفرط شهيد مي‌شوند.

يادمان چزابه: در 25كيلومتري شهر بستان به يادمان چزابه مي‌رسيد كه دو جاده نظامي در دو سوي آن قرار دارد؛ جاده‌اي در خاك ايران كه چزابه را به فكه متصل مي‌كند و جاده ديگري كه به شهر العماره عراق متصل مي‌شود. دهانه اين تنگه 1/5 كيلومتراست، به همين دليل از جنبه نظامي، از ارزش بسيار مهم و استراتژيكي برخوردار است. تنگه چزابه يكي از 5معبر اصلي هجوم ارتش عراق در ابتداي جنگ به خوزستان بود كه در عمليات طريق‌القدس با رمز مقدس «ياحسين‌بن‌علي(ع)» درآذرماه 1361آزاد شد.

بستان و يادمان دهلاويه: به شهر بستان، شهر حماسه وارد مي‌شويد كه علي‌رغم مقاومت مردم و نيرو‌هاي بسيج و سپاه در مهرماه سال 1359به‌دليل كمبود امكانات نظامي و عدم‌حمايت دولت وقت به‌دست عراقي‌ها افتاد. يادمان دهلاويه يادماني است كه بعد از خروج از بستان با آن آشنا خواهيد شد. دهلاويه روستايي‌ است در غرب سوسنگرد كه در جريان هجوم دشمن، پس از 10روز دفاع سرسختانه در تاريخ 59/7/24 اشغال شد. اما ستاد جنگ‌هاي نامنظم به فرماندهي شهيد مصطفي چمران تلاش‌هايي براي آزادي مناطق اشغال شده انجام داد و سرانجام در تاريخ 60/6/27 در عملياتي به‌نام آيت‌الله‌مدني (اولين شهيد محراب در تبريز) دهلاويه آزاد شد. اين را هم بدانيد در يادمان دهلاويه هم امكان پخش فيلم وجود دارد و هم شما مي‌توانيد از موزه شهيد چمران ديدن كنيد كه آثار اين شهيد بزرگوار در آن قرار دارد. در نزديكي اين روستا يادماني واقع شده كه محل شهادت دكتر چمران به همراه تني چند از همرزمان ايشان است. هر چند زيارت قبور خواهران معصومي كه به‌صورت جمعي در اين سرزمين مدفون شدند نيز خالي از لطف نيست.15كيلومتر بعد از دهلاويه به شهر سوسنگرد وارد مي‌شويد و با حوادث عجيبي كه در 2‌ماه ابتداي جنگ تحميلي براي شهر اتفاق افتاد آشنا خواهيد شد.

يادمان هويزه: بعد از سوسنگرد شما دو راه پيش رو داريد؛ يكي اينكه مسير حميديه - اهواز را انتخاب كنيد يا اينكه به سمت يادمان هويزه حركت كنيد. البته اكثر مسافران مسير دوم را انتخاب مي‌كنند و بازديد مختصري از شهر هويزه مي‌كنند. اين را بدانيد هويزه كنوني، شهر اصلي نيست. چرا كه شهر هويزه به‌دست عراقي‌ها با خاك يكسان شد و شهر جديد هويزه با فاصله از شهر اصلي به‌دست آستان قدس رضوي بناشده است. در اين محل، يادمان شهداي دانشجو هم قراردارد و به همين دليل اين يادمان بيشتر حال و هواي دانشجويي دارد.

يادمان طلاييه: بعد از هويزه شما به يك سه راهي خواهيد رسيد. سمت چپ اين مسير، اهواز - خرمشهر و سمت راست به يادمان طلاييه مي‌رسد. اين نقطه تا شعاع چند كيلومتري منطقه، طلاييه ناميده مي‌شود. طلاييه يكي از محورهاي مهم عملياتي خيبر و بدر بوده است كه بعد از دفاع‌مقدس مقري براي جست‌وجوي پيكر مطهر شهدا در اين منطقه داير شد. در اين محل حسينيه ابوالفضل(ع) بناشده كه به‌عنوان يادمان شهداي اين منطقه اكنون ميزبان زائران كربلاي طلاييه است. اگر 45كيلومتر همين مسير را موازي با مرز ادامه دهيد به يادمان شهداي زيد كه مربوط به عمليات رمضان است، خواهيد رسيد و بعدتر وارد شهر خرمشهر خواهيد شد.

يادمان شهداي عمليات كربلاي4: بعد از گذر از پل نو و نهر عرايض، به نهر خيّن و يادمان شهداي عمليات كربلاي5 مي‌رسيد. اين يادمان بعد از بازگشت 175شهيد غواص بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.

يادمان شلمچه: نقطه مرزي شلمچه در منتهي‌اليه غرب خرمشهر واقع شده است و نزديك‌ترين نقطه مرزي به بصره است. شلمچه يكي از محورهاي هجوم دشمن به خرمشهر بود. در عمليات بيت‌المقدس اگر چه خرمشهر آزاد شد ولي با توجه به اهميت نظامي شلمچه، دشمن به سختي از آن دفاع كرد و آن را در اشغال خود نگه داشت و پس از آن، موانع، استحكامات و رده‌هاي دفاعي متعددي در اين منطقه ايجاد كرد. رزمندگان اسلام با اجراي عمليات كربلاي 5در دي‌‌ماه 1365، اين مواضع را در هم شكستند و شلمچه را آزاد كردندكه به پاس رشادت و شهادت رزمندگان اسلام، بناي يادبودي در اين منطقه ايجاد شده است.

آبادان: بعد از شلمچه وارد شهر آبادان مي‌شويد و با يادمان‌هاي شهداي ذوالفقاري و شهيدتندگويان و حماسه‌ درياقلي سوراني كه 9كيلومتر با دوچرخه ركاب زد تا نيروها را از نفوذ دشمن از منطقه ذوالفقاري باخبر كند، آشنا خواهيد شد.

يادمان اروند كنار: بخشي از شبه جزيره آبادان است كه در 48كيلومتري جنوب شرق آبادان و در انتهاي جاده آبادان اروندكنار واقع شده است. اين منطقه شاهد يكي از موفق‌ترين و بزرگ‌ترين نبردهاي دوران دفاع‌مقدس است.در عمليات والفجر 8، غواصان خط‌شكن شبانه از اروندرود گذشته، خط دشمن را شكسته و موفق به آزاد‌سازي‌ منطقه فاو شدند. اين عمليات ضربه مهلكي بر ارتش بعث عراق وارد كرد.

  • راه‌هاي رسيدن به مناطق عملياتي جنوب كشور

شما براي ورود به استان خوزستان راه‌هاي ورودي زيادي داريد اما اگر فقط براي ديدن مناطق عملياتي يا مناطق عملياتي- گردشگري به جنوب سفر كرده‌ايد، سه راه اصلي پيش روي شماست. از ميان اين سه راه، اصلي‌ترين و مهم‌ترين راه مسيري است كه از طريق آن، از استان لرستان و خرم‌آباد مي‌گذريد و وارد شهر انديمشك و دزفول مي‌شويد. اما مسير دوم از استان اصفهان شروع مي‌شود. به اين ترتيب كه بعد از استان اصفهان و پشت سر گذاشتن شهركرد وارد استان خوزستان مي‌شويد. از خوزستان تا شهر ايذه پس از ديدن مناطق طبيعي بسيار زيبا به شهر اهواز مي‌رسيد. راه سوم هم اين است كه در همين مسير، قبل از اينكه به شهر اهواز برسيد مي‌توانيد به سمت رامهرمز تغيير مسير داده و بعد از گذشتن از شهرهاي بهبهان و ماهشهر وارد شهرهاي آبادان و خرمشهر شويد.

  • با شناخت بياييد

« تنها چيزي كه براي اين سفر نياز داريد دل آماده است چراكه مثلا قرار است در فكه فقط رمل‌هاي شني ببينيد يا ممكن است با توجه به بارندگي‌هاي اين فصل در طلاييه يا شلمچه فقط گل و لاي ببينيد. اينها براي كساني است كه بدون شناخت وارد اين مناطق شده‌اند. اما كساني كه با شناخت و مطالعه‌ قبلي وارد منطقه مي‌شوند از همين خاك و گل و لاي هم لذت مي‌برند چرا كه كاملا متوجه‌اند قدم در چه سرزمين مقدسي گذاشته‌اند. توصيه من اين است كه قبل از سفر، خوب مناطق عملياتي را بشناسيد و خوب در مورد اين مناطق مطالعه كنيد». سال گذشته ما پذيراي طلاب اهل سنت از 8 استان كشور بوديم. فرهنگ شهادت و ايثار بين اهل‌سنت با اهل‌شيعه كمي متفاوت است و آنقدري كه ما شيعيان روي اين موضوع تأكيد داريم و فضا‌سازي‌ مي‌كنيم اهل تسنن چنين چيزي را در فرهنگ خود ندارند. درحالي‌كه اهل تسنن در خوزستان و آذربايجان غربي با رشادت مقابل عراقي‌ها و ضد‌انقلاب ايستادند و آمار شهدايشان هم كم نيست.

3 روز اولي كه ما مناطق مختلف را نشان‌شان مي‌داديم هنوز حس حضور در اين مناطق آنطور كه بايد و شايد، اثر‌گذار نبود. شب آخر در پادگان ميشداغ، رزم شب بسيار زيبايي را شاهد بوديم. سمت راست من يك طلبه سني اهل كردستان و سمت چپ من طلبه‌اي سني از استان گلستان نشسته بودند. وقتي بعد از رزمايش حالشان را پرسيدم طلبه گلستاني شروع كرد به گريه‌كردن. گفت تازه با معني واقعي جنگ و جهاد و ايثار و شهادت آشنا شدم. گفت حالا مي‌دانم وقتي به حوزه برگشتم به شاگردانم چطور توضيح دهم كه جهاد يعني چه. طلبه كردستاني هم از امنيت برايم گفت و اينكه از حالا به بعد خودش را بيشتر مديون شهداي 8 سال دفاع‌مقدس مي‌داند.

  • اگر دانشجو هستيد

بسيج دانشگاه‌هاي‌ دولتي، آزاد، پيام نور و... محلي براي ثبت‌نام در كاروان‌هاي‌ دانشجويي راهيان‌نور است. تخفيف‌هاي قابل توجهي كه اين اردو‌ها براي دانشجويان قائل مي‌شوند از ويژگي‌هاي اردوي دانشجويي است. اعزام كاروان‌هاي ‌دانشجويي در تاريخ‌هاي ‌مختلف صورت مي‌گيرد. در ضمن با توجه به محدوديت ظرفيت، نمي‌توانيد از طريق دانشگاه‌هاي‌ ديگر ثبت‌نام كنيد. يادتان باشد كه اغلب كاروان‌هاي دانشجويي از پذيرش همراه معذور هستند. درصورت تكميل ظرفيت، اولويت با دانشجوياني است كه قبلا تجربه اين سفر را نداشته‌اند.

  • اگر قصد سفر با كاروان را داريد

اگر خودتان هيئت داريد يا جمعي را تشكيل داده‌ايد و مي‌خواهيد در قالب يك كاروان راهي مناطق عملياتي جنوب كشور در روزهاي آينده شويد، بايد با ستاد راهيان‌نور تماس بگيريد و در سايت راهيان نور در بخش اردوهاي شهيد صيادشيرازي ثبت‌نام كنيد. بعد از ثبت‌نام و راهي شدن سمت جنوب، مسئول اردو شما را در پادگان دژ خرمشهر تحويل مي‌گيرد و 3شبانه‌روز، يك تيم كامل هدايت و روايت و البته پذيرايي با شما همراه مي‌شود.
ثبت‌نام از 8اسفند شروع شده و تا 4فروردين ادامه دارد. براي هر نفر بايد 89هزار تومان پرداخت كنيد.

  • اگر انفرادي سفر مي‌كنيد

اگر خودروي شخصي نداريد يا به هر دليلي نمي‌خواهيد با آن سفر كنيد يا اينكه دانشجو و يا وابسته به ارگان خاصي نيستيد ولي دوست داريد به مناطق عملياتي جنوب كشور سفر كنيد، بايد در سايت راهيان نور، قسمت اردوهاي شهيدبرونسي ثبت‌نام كنيد. از طرف ستاد، اتوبوسي براي شما تهيه مي‌شود و شما با استفاده از آن در قالب يك كاروان راهي مناطق عملياتي خواهيد شد. البته اين را هم بدانيد كه اين اردوها فقط شهرهاي قم، تهران و كرج را پوشش مي‌دهد. هزينه‌ حضور در اردهاي شهيد‌عبدالحسين برونسي 20هزار و 500تومان براي هر فرد است.

  • اگر مي‌خواهيد خانوادگي سفر كنيد

براي سفر خانوادگي ابتدا بايد در سامانه‌ ثبت‌نام راهيان نور به آدرس rahiyannoor.ir و در اردوهاي شهيد حسن باقري ثبت‌نام كنيد. اردوي شهيد باقري، اردويي زيارتي- سياحتي و مدت آن 4شبانه‌روز است. شما بعد از رسيدن به اهواز، ابتداي جاده‌ خرمشهر، خودتان را بايد به پادگان شهيد حبيب‎الهي معرفي كنيد. در همان بدو ورود ماشين‌هايتان شيشه‌نويسي مي‌شود و پرچمي به آنتن خودروتان وصل مي‌شود، به همين دليل كاملا در منطقه شناخته شده هستيد. جالب است بدانيد شما حتي فرزند كوچك خود را مي‌توانيد به اين اردوها ببريد؛ چرا كه در اردوي شهيد باقري مهدكودك و مربي براي كودكان شما فراهم شده است. روز آخر اردو هم در شهر دزفول كنار رودخانه‌ دز مي‌توانيد چادر بزنيد و از تفريحاتي مثل قايق‌سواري و تيراندازي لذت ببريد. در ضمن روز آخر، مواداوليه غذا در اختيارتان قرار مي‌گيرد و بايد خودتان زحمت پخت‌وپز را بكشيد. شروع اين اردوها از 8اسفند تا 4فروردين است. شما بايد تاريخ مورد نظر خود و تعداد نفرات را با تماس تلفني به دفتر روابط‌عمومي ستاد راهيان نور اعلام كنيد و بعد از پرداخت هزينه‌ها، كدي سه‌رقمي دريافت و از طريق سامانه اين ستاد، اقدام به ثبت‌نام كنيد.
هزينه اين سفر به شكل خانوادگي، براي هر نفر 94هزار تومان است كه شامل اسكان، غذا و برنامه‌هاي‌ فرهنگي در طول سفر است.

کد خبر 364387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha