چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: بعضی سفرها دعوتی است، یعنی باید دعوت بشوید و راهی سفر شوید. مثل مشهد امام‌رضا(ع) که باید حضرت دعوت‌تان کند، یا کربلا و جاهای زیارتی دیگر. سفر راهیان نور هم دعوتی است. خیلی‌ها دعوت می‌شوند و خیلی‌ها هم نه.

کاروان راهیان نور

اگر شما دعوت شده‌ايد در اماكن مقدسي حضور يابيد كه روزگاري بهترين بندگان خدا روي آن قدم گذاشته‌اند، بايد مهياي اين سفر شويد. قرار است در همين روزها و همچنين در ايام نوروز حدود3‌ميليون زائر براي بزرگداشت شهيداني كه چند دهه پيش براي مبارزه با ظلم و ستم و حفظ عزت و شرف اين كشور برخاسته‌اند به سوي محل عروج آنها حركت كنند؛ حتي افراد ناتوان و معلول نيز با آنها همراهي مي‌كنند و اين يكي از بزرگ‌ترين نمايش‌هاي فداكاري و قدرت در راه عزت و آزادگي و شرف است. اينجا به شما گفته‌ايم كه چطور خودتان را براي حضور در كاروان‌هاي راهيان نور مهيا كنيد.

  • چطور با كاروان‌ها همراه شويد؟

مي‌خواهيد به مناطق عملياتي جنوب برويد؟ بهترين راه اين است كه از طريق محل كار يا مسجد محل يا جايي در محله‌تان كه كاروان راهيان نور تشكيل‌داده و گروهي مي‌رود، ثبت‌نام كنيد. شهرداري تهران و چندين شهر ديگر هم چند سال است كه يك پاي ماجرا شده و كاروان‌هايي را از مناطق مختلف راهي مناطق عملياتي جنوب مي‌كنند. اگر دانشجو و طلبه و دانش‌آموز هستيد كه كارتان راحت‌تر است؛ فقط كافي است به محل تحصيلتان برويد و اگر هنوز جا دارند ثبت‌نام كنيد. اينطور درگير گرفتاري‌‌هاي بعدي نمي‌شويد. در غيراين صورت اگر شاغل مركز يا سازمان يا نهادي دولتي هستيد از طريق آنجا اقدام كنيد. اگر اين هم نشد كه بهترين گزينه‌‌ همان مسجد محل يا ثبت‌نام در يكي از كاروان‌هاي آزاد است. اين هم اگر نشد به سايت راهيان‌نور(rahianenoor.com )برويد و انفرادي ثبت‌نام كنيد.

  • جمع‌كردن يك كوله سبك

كوله و ساك جمع‌كردن براي اين سفر، خودش قلق‌هايي دارد. يادتان باشد با يك ساك يا كوله كوچك هم مي‌توان راهي مناطق عملياتي جنوب شد. فكر چمدان و ساك‌‌هاي بزرگ را واقعا از سرتان بيرون كنيد كه حسابي دست‌وپاگير است. اگر مي‌خواهيد خيلي راحت وسايل‌تان را حمل كنيد و در ضمن ‌جا به اندازه كافي هم براي وسايل‌تان داشته باشيد، از كوله‌پشتي به‌جاي ساك استفاده كنيد. چه چيزهايي در آن بگذاريد؟ قراردادن يك مفاتيح و قرآن كوچك، مقداري خوراكي فاسدنشدني و آب آشاميدني، داروهاي ضروري، اوراق هويتي و دفترچه بيمه، زيرانداز، ملحفه، ظروف ضروري، يك پتوي مسافرتي، لوازم بهداشتي مثل مسواك، دوربين عكاسي، باتري اضافي براي دوربين عكاسي يا تلفن همراه، نقشه يا دستگاه موقعيت‌ياب، كاغذ و قلم و يك چراغ قوه كوچك در كوله‌‌پشتي كافي است.

  • شما زائر اماكن مقدس هستيد

شما به اماكن مقدسي پا گذاشته‌ايد. يادتان باشد ازجمله آداب زيارت، انجام‌ندادن بعضي كارهاست. مثل پرهيز از اموري كه خدا از آنها نهي فرموده مانند خصومت و بسيار قسم‌خوردن و مجادله و منازعه‌اي كه در آن سوگند باشد. روايت‌شده كه اگر زائري چنين رفتار كند به اندازه ثواب حج و عمره برايش نوشته خواهد شد. خواهران و بانوان نيز بايد در اين سفر حجاب را كاملا رعايت كنند. زائران از خرافاتي كه موجب وهن اين سفر باشكوه مي‌شود هم خودداري كنند. باوضوبودن و صدقه‌دادن هم فراموش نشود كه حال و هواي سفر شما را چندين‌برابر معنوي خواهد كرد. خواندن نماز اول وقت هم كه توصيه نمي‌خواهد. حواستان باشد كه چقدر شهدا به خواندن نماز اول وقت تأكيد داشتند.

  • با ديگران همراه باشيد و تكروي نكنيد

بعضي عادت به تكروي دارند، اين افراد بايد حداقل در اين سفر سعي كنند اين عادت‌شان را كنار بگذارند. شما در قالب كاروان‌هاي راهيان نور راهي اين سفر معنوي شده‌ايد و احتمالا 30 تا 40نفر همراه شما هستند. اگر مي‌خواهيد بهترين بهره را از اين برنامه معنوي ببريد، بايد حواستان به ساعت باشد. بي‌نظمي هر يك از اعضاي گروه مي‌تواند به قيمت نارضايتي و بهره‌نبردن ديگر اعضا از اين برنامه تمام شود. راهنماي هر گروه، زمان بازديد از يك منطقه را با توجه به تجربه و شناخت از محل مورد نظر، معين مي‌كند. سعي كنيد وقت‌شناس باشيد تا بتوانيد پابه‌پاي ديگر اعضاي گروه از همه برنامه‌هاي كاروان استفاده كنيد. خودتان جداگانه اين‌طرف و آن‌طرف نرويد، مخصوصا اگر بار اول‌تان است كه راهي اين سفر شده‌ايد. فراموش نكنيد كه اين اماكن قبلا منطقه جنگي بوده‌اند و اگر در مسيرهاي پاكسازي نشده برويد شايد اتفاقي برايتان بيفتد.

  • سؤال‌هايتان را از راويان بپرسيد

حتما در هنگام صحبت‌كردن راويان حضور داشته باشيد تا درباره موقعيتي كه در آن قرار گرفته‌ايد بيشتر بدانيد. راوياني كه در طول سفر كاروان‌‌هاي راهيان نور را همراهي مي‌كنند همه از افراد دوره‌ديده‌اي هستند كه با دفاع‌مقدس و فضاي آن آشنايي كاملي دارند. اين راويان‌‌ وقت بسياري را صرف آموزش در اين حوزه كرده‌اند و تجربه خوبي هم در روايت وقايع تاريخي و جغرافيايي ايران در دوران دفاع‌مقدس دارند. راويان عموما از منطقه دوكوهه به كاروان‌ها ملحق مي‌شوند و تا انتهاي سفر زائران را همراهي مي‌كنند. مسافران كاروان‌ها مي‌توانند از معلومات آنها كمال استفاده را ببرند و در طول مسير هر سؤالي كه داشتند از آنها بپرسند. درضمن راويان خانم هم براي همراهي كاروان‌ها حضور دارند تا اطمينان خاطر و آسايشي براي مسافران خانم كاروان‌‌ها فراهم شود. اطلاعات شما در زمينه دفاع‌مقدس، بعد از اين سفر بايد چند برابر شود.

  • مراقب سلامتي‌تان هم باشيد

در طول روز ممكن است آفتاب تند و تيزي به مسير حركتي شما در مناطق جنگي بتابد. حتما از كرم ضد‌آفتاب استفاده‌كرده و آن را در طول مسير تمديد كنيد. استفاده از عينك آفتابي هم فراموشتان نشود. اگر كلاه همراه خود آورده‌ايد نقاب آن را روي صورتتان بگذاريد. پياده‌روي طولاني و عرق‌كردن پا در كفش، ممكن است زمينه‌ساز تاول، زخم و قارچ شود. در طول مسير هرازگاهي پا‌هايتان را بشوييد، مثلا هنگام وضوگرفتن. هرجا كه امكان داشت دست‌هايتان را بشوييد، به‌خصوص پيش از غذا و پس از دستشويي‌رفتن.

  • شنونده بوده‌ايد، حالا روايتگر باشيد

شما خودتان هم مي‌توانيد دست به‌كار شويد و آنچه را در اين سفر ديده و شنيده‌ايد براي ديگران نقل كنيد.با يك دوربين مي‌توانيد لحظه‌هاي حضور در اين مكان‌هاي مقدس را ثبت كنيد يا با يك دستگاه ضبط صوت جمع و جور، روايت شخصي از هر منطقه داشته باشيد. حتي گوشي همراه شما مي‌تواند جايگزين همه اينها باشد. همين‌خاطره‌هاي شما مي‌تواند باعث ايجاد انگيزه براي افراد ديگر شود تا سال آينده يا در برنامه تابستاني راهيان نور، راهي اين سفر معنوي شوند. لازم نيست حتما نويسنده باشيد. خاطره‌نويسي ساده‌ترين شكل نوشتن است كه از عهده هر فردي برمي‌آيد.

  • خواندني‌هاي دفاع‌مقدس 3كتاب پيشنهادي براي قبل از سفر راهيان‌نور

پيش از آنكه يك سفر گردشگري برويد، تحقيق مي‌كنيد و درباره ديدني‌ها و دانستني‌‌هاي جايي كه مقصدتان است مطالعه مي‌كنيد. خب حالا كه قرار است همراه كاروان‌هاي راهيان نور به مناطق جنگي جنوب كشور برويد، نمي‌خواهيد اطلاعاتتان را درباره دفاع‌مقدس كمي بيشتر كنيد؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، بهترين راه، خواندن كتاب‌هايي در اين حوزه است. اين، پيشنهادهاي ما براي مطالعه قبل از اين سفر است.

فرهنگ جبهه
نويسندگان: مهدي فهيمي محسن مهرآبادي و...

گروهي از محققان و نويسندگان جمع‌شده و مجموعه كتاب‌هاي فرهنگ جبهه را جمع‌آوري كرده‌اند كه مجموعه‌اي بسيار ارزشمند از فرهنگ رزمندگان و دفاع‌مقدس است. جلدهايي از اين مجموعه به مشاهدات، شوخ‌طبعي‌ها، اوقات فراغت و... تعلق دارد. لازم هم نيست كه همه جلدهاي اين مجموعه را با هم بخوانيد؛ مي‌توانيد مجلداتي كه نسبت نزديك‌تري با علائق شما دارند را انتخاب كنيد. قاعدتاً مجلدات مربوط به اوقات فراغت و شوخ‌طبعي‌ها و سرود‌ها و اشعار طنز و رجز‌ها و... براي راهيان مناطق عملياتي كه غالباً جوان و نوجوان هستند جذابيت بيشتري دارد.

پابه‌پاي باران
نويسندگان: مرتضي سرهنگي هدايت‌الله بهبودي

نويسندگان اين كتاب جزو افرادي هستند كه ادبيات پايداري و خاطره‌نگاري دفاع‌مقدس اين مرز و بوم وابسته به تلاش‌هاي آنهاست. اين 2نفر در اين كتاب، 2گزارش از آزادسازي خرمشهر را نقل كرده‌اند؛ گزارش‌هايي كه مثل آنچه در روزنامه‌ها مي‌خوانيد تكراري نيستند. طي همراهي با كاروان راهيان نور حتماً گذرتان به خرمشهر و آبادان و اروند و... خواهد افتاد. بهتر است بدانيد كه در نيمه اول دهه 60، اينجا چه خبر بوده و اين مناطق چگونه آزاد شده است. اطلاعات زياد و البته بكري درباره ماجراي بزرگ آزادسازي خرمشهر به‌دست مي‌آوريد كه مي‌توانيد براي همراهانتان هم بيان كنيد.

جنگ دوست‌داشتني
نويسنده: سعيد تاجيك

كتاب «جنگ دوست‌داشتني» خاطرات خودنوشته سعيد تاجيك نويسنده جوان و رزمنده جبهه‌هاي جنوب است كه به‌صورت داستان روايي تهيه شده است. او داراي قلم شيرين و رواني است كه تلخي‌هاي جنگ را زيبا نشان مي‌دهد. نگاه زيباشناختي جنگ باعث شده است وي اين كتاب را به نام جنگ دوست داشتني بنامد. او در حقيقت مي‌گويد كه جنگ 8سال ادامه پيدا كرد و زيباترين قصه‌هاي عالم را در دامن خود پروريد و تلخ‌ترين حوادث را در خود آفريد كه فقط مي‌توان با حس زيباشناختي اين جنگ را درست شناخت. سعيد تاجيك لحظه‌هايي را در جنگ به تصوير مي‌كشد كه كمتر در ديد ديگران آمده است.

  • حافظ افتخارات

نگاهي به بيانات رهبر معظم انقلاب درباره مناطق جنگي جنوب

«اين مسئله كاروان راهيان نور، حافظ افتخارات و نقطه عطف سربلندي و عزت ملت است. اين سرزمين نور، محل تلاقي زمين و آسمان و معراج شهيداني است كه از اوج انسانيت تا ملكوت اعلاي الهي پركشيدند». اين بخشي از بيانات مقام معظم رهبري درباره كاروان‌هاي راهيان‌نور و اهميت آنهاست. اينجا چند روايت ايشان درباره دوران دفاع‌مقدس و مناطق عملياتي مختلف را مي‌توانيد بخوانيد.

منطقه دهلاويه
براي من مايه افتخار و سربلندي است كه در اين نقطه، در جمع شما راهيان‌نور و مجموعه عشاق دل‌باخته ياد شهيدان حضور داشته باشم. اگر اين شهيدان عزيز نمي‌بودند و چنانچه اين مردم مؤمن در اين منطقه، سد راه دشمن نمي‌شدند، سرنوشت ايران عزيز و اسلامي چيز ديگري مي‌شد. امروز و فردا و فرداهاي اين ملت و اين كشور، مرهون فداكاري شهيدان عزيزي است كه اين منطقه عظيم را با جسم و جان خود محافظت كردند، استقلال كشور را حفظ كردند و عزت اين ملت را حفظ كردند.

يادمان شهداي شرق كارون
امام خميني(ره) براي شكست حصر آبادان و طراحي و برنامه‌ريزي عمليات ثامن‌الائمه در مهر‌ماه سال۱۳۶۰ در منطقه مارد در شرق كارون فرمان دادند. پيروزي رزمندگان اسلام در اين عمليات سرآغاز سلسله عمليات بعدي طريق‌القدس، فتح‌المبين و الي بيت‌المقدس شد كه مي‌توانست در همان سال‌ها به جنگ تحميلي پايان دهد. جبهه دشمنان نظام اسلامي يعني همين دولت‌هاي اروپايي و دولت آمريكا با دادن امكانات و تجهيزات جديد و پيشرفته به رژيم بعثي صدام، او را به ادامه جنگ تشويق مي‌كردند و همين مسئله باعث شد جنگ تحميلي ۸ سال به‌طول انجامد.

منطقه مريوان
منطقه مريوان- اين شهر و اين مردم و اين مناظر و اين مناطق حساس- براي من يكي از خاطره‌انگيزترين مناطق كردستان و غرب كشور است. خداوند متعال را سپاسگزارم كه بار ديگر توفيق پيدا كردم به اين سرزمين سرشار از شكوه دلاوري و زيبايي طبيعي و مالامال از احساس محبت و وفاداري كه در گذشته هم من اينها را در اين منطقه تجربه كرده‌ام بار ديگر سفر كنم.

پادگان دوكوهه
اجتماع عظيمي كه در اين نقطه برجسته تاريخي تشكيل شده است، نشانه بزرگي از قدرشناسي ملت ايران است. از اطراف كشور، مردان، زنان، پيران و جوانان كه به اين نقطه و ديگر نقاطي كه در تاريخ جنگ تحميلي، نقاط برجسته و فراموش نشدني بوده‌اند، شتافته‌اند و در حقيقت ياد آن جوانان، رزمندگان، دلاوران و مؤمناني را كه كشور و تاريخ و ملت ما همواره مديون آنهاست گرامي داشته‌اند. عاشوراييان زمان ما، جوانان از جان‌گذشته و دلاور ما، طي سال‌هاي متمادي دفاع‌مقدس، در همين جا اجتماع كردند؛ در همين حال و هوا، عزم و تصميم مردانه و مؤمنانه خود را بر دفاع از اين كشور به مرحله عمل درآوردند. اين پادگان و سرزمين شاهد فداكاري‌ها، اخلاص‌ها، ايمان‌ها و روحيه‌هاي مالامال از امواج صفا و طراوتي است كه از جوانان مؤمن بسيجي و فداكار بروز كرده است.

منطقه شلمچه
من اين سرزمين را يك سرزمين مقدس مي‌دانم. اينجا نقطه‌اي است كه ملائكه الهي كه شاهد فداكاري مخلصانه اين شهداي عزيز بودند، به آن تبرك مي‌جويند. اينجا متعلق به هركسي است كه دلش براي اسلام و براي قرآن مي‌تپد. اينجا متعلق به همه ملت ايران است. دل‌هاي همه ملت ايران، متوجه اين نقطه، اين بيابان و همه اين مناطقي است كه شاهد فداكاري‌هاي جوانان بوده است. شما كه اينجا را گرامي مي‌داريد، خوب مي‌كنيد. آمدن شما و احترام به اين نقطه، بسيار بجا و بسيار كار صحيحي است. بنده هم خواستم به ارواح طيبه شهيدان و به نفس‌هاي معطر جوانان مؤمن، تبرك بجويم و به اين عزيزان احترام كنم؛ لذا آمدم در جمع شما شركت كردم.

کد خبر 364394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha