پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر جشنواره فیلم سبز از کاشت درخت گیلاس به یاد عباس کیارستمی توسط منوچهر شاهسواری و کاشت درخت سرو به یاد داوود رشیدی توسط احترام برومند در باغ ملل پارک پردیسان خبر داد.

درختکاری

به گزارش ایسنا، مراسم روز درختکاری «باغ ملل» پنجشنبه (۱۹ اسفندماه) در پارک پردیسان به همت ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز با حضور جمعی از هنرمندان و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد.

مرضیه شاهدایی معاون پتروشیمی وزیر نفت، شبنم مقدمی، گلاره عباسی، علی دهکردی، علی صالحی، راضیه برومند، حسین محجوبی، منوچهر شاهسواری، فرشته طائر پور، هنگامه قاضیانی به همراه سفرای کشورهای خارجی نظیر برزیل، سوئد، کره جنوبی، بولیوی، بلاروس، ونزوئلا، لیبی، استرالیا، بنگلادش، رومانی، تاجیکستان، بلغارستان، عراق، کوبا از جمله حاضران در این مراسم حضور داشتند.

فرهاد توحیدی، دبیر جشنواره فیلم سبز با بیان این‌که درختان از دوران باستان پاس داشته می‌شوند گفت: از دیرباز درختان نزد همه ملل و اقوام مقدس شمرده می‌شوند.

وی اظهار کرد: در شرق آفریقا قطع کردن و افکندن هر درختی به مثابه مادرکشی است. به همین علت درخت در میان اقوام مختلف مقدس شمرده می‌شود. در ایران نیز چنار شاه درختان است و نه تنها در ایران باستان بلکه در ایران دوران اسلامی نیز همین تعابیر درباره اهمیت درخت وجود دارد. به طوری‌که خدا در قرآن به درخت زیتون و انجیر سوگند می‌خورد.

توحیدی با اشاره به این‌که نقوش ملهم از درختان در معماری اسلامی دیده می‌شود گفت: گل نیلوفر آبی و سرو آزاد به کرات در ساختمان معابد و تخت جمشید مشاهده می‌شود. همچنین اسلیمی‌های نقش‌بسته در گنبدها همگی ملهم از شاخ و برگ درختان است.

او با بیان اینکه در ایران مظهر اصلی غنای طبیعت درخت و به ویژه چنار است گفت: غالبا در کنار درخت چنار درخت تاک یا انگور وجود دارد که نزد ایرانیان مظهر خون است و خون مظهر اصلی حیات محسوب می‌شود؛ بنابراین این درخت صاحب تقدس است.

درخت یادبود

دبیر جشنواره فیلم سبز اظهار کرد: درخت با ایمان مردم آمیخته است، اما عقل ابزاری و محاسبه‌گر امروز جای ایمان ما را گرفته است.

در این مراسم مهدی توحیدپور، دبیر اجرایی ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز گفت: با تمام وجود ایستاده‌ایم تا نگذاریم دنیای صنعت، محیط‌زیست را تخریب کند. کنار هم هستیم تا با زبان هنر که نیاز به ترجمه ندارد و برای همه قابل فهم است، محیط‌زیست را حفظ کنیم. در پنجمین دوره جشنواره فیلم سبز بعد از سکوتی ۱۱ ساله افتخاری نصیب‌مان شد تا این رویداد را از خواب زمستانی بیدار کنیم.

وی افزود: ابتدا نگران بودیم که چطور می‌توانیم جشنواره فیلم سبز را در ۳۱ استان برگزار کنیم، اما نگرانی‌هایمان با مشارکت بیش از ۵۰ سازمان مردم‌نهاد برای برگزاری این رویداد برطرف شد و همکاری اداره‌های کل آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد و حامیان مالی و... در این موفقیت نقش مهمی داشت.

توحیدپور با بیان اینکه دوره ششم ۳۱ خرداد الی ۶ تیر ماه ۹۶ برگزار خواهد شد، افزود: در این جشنواره علاوه‌بر فیلم بخش هنرهای تجسمی بین‌المللی نیز در کنار کارگاه‌های آموزشی با موضوع اقتصاد سبز با شعار گردشگری پایدار، انرژی‌های نو و شهر پایدار برگزار می‌شود. امیدواریم در دوره ششم با کمک هنرمندان بتوانیم جشنواره‌ای درخور و ارزشمند را مثل دوره قبل رقم بزنیم.

منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما نیز در این مراسم با اشاره به این‌که در حال حاضر در یک جامعه طمع‌کار نسبت به محیط زیست به سر می‌بریم گفت: نفس طمعکاری با چهره‌های مختلف از جمله جلوه‌های شهر، شیوه‌های تغذیه‌ای، سبک زندگی و ... دیده می‌شود که ربطی به فطرت بشر ندارد بلکه به مدیریت‌ها ارتباط پیدا می‌کند.

شاهسواری تاکید کرد: باید با طمع‌کاری مدیران، سازمان‌ها و تشکیلات عظیمی که در حال تهاجم به محیط زیست ایران هستند مقابله کنیم.

مدیرعامل خانه سینما با بیان این‌که بلوغ شهروندی زمانی حاصل می‌شود که به انجام وظایف خود تن بدهیم اظهار کرد: شهروندی یک ادعا یا کالای بسته‌بندی‌شده که در اختیار ما قرار گیرد نیست بلکه انجام تکالیفی است که بر دوش ما گذاشته شده است.

او اظهار کرد: حقوق شهروندی می‌بایست با طمع‌کاری مدیران و صاحبان قدرت مقابله کند.

درخت یادگاری

کد خبر 364507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha