همشهری آنلاین: مدیر برنامه ریزی و مسئول دبیرخانه فیلم‌های ایرانی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آخرین تحولات و اطلاعات جشنواره را تشریح کرد.

سینما

به گزارش مهر، جعفر صانعی مقدم مدیر برنامه ریزی جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: فیلم های ایرانی که پیش از جشنواره جهانی فیلم فجر اکران شده باشند یا در جشنواره های خارجی به نمایش در آمده باشند، طبق مقررات جشنواره جهانی مجاز به شرکت در بخش های اصلی این جشنواره نیستند.

وی اضافه کرد: جشنواره جهانی مانند سال گذشته هیات انتخاب ندارد بلکه مجموعه مشاوران فیلم‌های ایرانی را همچون فیلم‌های خارجی می‌بینند و این فیلم‌ ها را بررسی کرده و نظراتشان را در اختیار دبیر جشنواره قرار می‌دهند. دبیر برای دو بخش مسابقه بین الملل و آسیا و کشورهای اسلامی حداکثر ۳ فیلم بلند و ۳ فیلم کوتاه ایرانی را برای هر کدام انتخاب می‌کند که ممکن است در بین فیلم‌های متقاضی آثاری باشد که در جشنواره های مختلف مثل جشنواره ملی فیلم فجر، جشنواره فیلم کوتاه و یا جشنواره سینماحقیقت دیده شده‌اند.

صانعی مقدم با اشاره به اینکه طبق روال سال قبل اسامی فیلم‌های متقاضی اعلام رسانه‌ای‌ نمی‌شود، گفت: طبق قواعد جشنواره‌های بین‌المللی نام کسانی که تقاضای شرکت داده‌اند اعلام نخواهد شد و محفوظ است و نتیجه تنها با ارسال نامه به خودشان اعلام خواهد شد.

وی همچنین از بخشی به نام «مستند زیر ذره بین» خبر داد و گفت: این از بخش های اصلی و غیررقابتی جشنواره است که در آن مجموعه‌ای از فیلم‌های مستند برتر خارجی و داخلی سال گذشته نمایش داده می‌شوند.

او که مسئولیت دبیرخانه فیلم‌های ایرانی را نیز به عهده دارد درباره این بخش گفت: باتوجه به اینکه سال گذشته برای نخستین بار نمایش فیلم های ایرانی را روی پرده، با جدول زمان بندی منظم و با زیرنویس انگلیسی برای مهمانان خارجی طراحی کردیم، این بخش بسیار مورد استقبال مهمانان خارجی  قرار گرفت و برخی از فیلم ها از همین طریق برای شبکه های تلویزیونی خارجی خریداری شدند یا به برخی فستیوال‌ها راه یافتند. امسال هم تلاش کردیم با توجه به افزایش مهمانان خارجی، این نمایش ها را که اهمیت فراوانی دارند منظم تر برگزار کنیم. از این‌رو در کنار غرفه‌های بازار، نمایش فیلم‌های ایرانی را هم برای مهمانان خارجی بر پا می‌کنیم و تعدادی از فیلم‌های خوب ایرانی شامل فیلم‌های بلند، کوتاه و مستند را که کمتر فرصت عرضه داشته‌اند، برای مهمانان خارجی با زیرنویس انگلیسی و طی یک جدول زمان بندی منظم به نمایش می گذاریم.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل محدودیت زمانی فقط امکان نمایش ۳۰ فیلم سینمایی ایرانی را داریم که توسط مشاوران انتخاب فیلم جشنواره، بیشترین رای را آورده باشند و نسخه دی سی پی همراه با زیرنویس انگلیسی شان را به موقع به ما رسانده باشند. طبعا در غیر این صورت از لیست رزرو جایگزین خواهند شد.

صانعی مقدم اضافه کرد: مخاطبان نمایش های بازار مدیران و برنامه ریزان جشنواره‌های خارجی و مهمانان ایرانی و خارجی شرکت کننده در بازار فیلم خواهند بود.

صانعی مقدم درباره بخش بانک فیلم (video library) نیز این‌گونه توضیح داد: با توجه به گسترش شبکه VOD در منطقه، ما بانک فیلم را برای خریداران انبوه به عنوان محلی که مجموعه آثار ۳ سال گذشته مستند، کوتاه، انیمیشن و سینمایی مربوط به جشنواره های اصلی مانند جشنواره فیلم های کوتاه، سینما حقیقت و جشنواره ملی فجر و در کنار  مجموعه آثار شرکت کننده در جشن‌های خانه سینما یعنی جشن فیلم کوتاه، جشن مستند و جشن اصلی خانه سینما در این بخش به نمایش گذاشته می شوند، طراحی کردیم. به این صورت که این فیلم‌ها در سِرورها قرار داده شده، لیست فیلم‌ها در کنار هر سیستم موجود است و مخاطبان  می‌توانند با رزرو وقت و قرارگرفتن پشت کامپیوترها و انتخاب فیلم، در فضایی اختصاصی فیلم‌ها را ببینند. این بانک در صورت تمایل صاحبان آثار در  طول سال نیز  از طریق سایت جشنواره به معرفی و بازاریابی  محصولات ایرانی و ارائه گزارش کار به تهیه کنندگان و پخش کنندگان آثار خواهد پرداخت و خدمات آن کاملا غیر انتفاعی است.

وی در انتها بیان کرد: همانطور که قبلا هم گفته شد جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام عمومی اطلاعات درباره فیلم هایی که به جشنواره راه پیدا نکرده‌اند خلاف عرف و استاندارد برگزاری خود می‌داند و خبر پذیرفته نشدن اثر را مستقیما با صاحب اثر در میان خواهد گذاشت و مسئولیت انتشار هرگونه اطلاعات و یا گمانه زنی از سوی صاحبان آثار و یا مجاری دیگر را برعهده نمی‌گیرد.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com است و علاقمندان به شرکت در جشنواره می‌توانند با ورود به سایت و ثبت نام، عضو باشگاه شوند.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۸ تا ۲۱ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

کد خبر 364539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha