جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: طرح دولت ژاپن برای ممنوع کردن سیگار کشیدن در فضاهای بسته در مکان‌های عمومی با مخالفت لابی قدرتمند دخانیات در این کشور روبرو است.

به نوشته فایننشال تایمز گرچه میزان سیگار کشیدن در ژاپن در میان بزرگ‌سالان از ۲۷.۷ درصد در سال ۲۰۰۳ به ۱۸.۲ درصد در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است، هنوز کشیدن سیگار  در اغلب کافه‌ها، رستوران‌ها و محل‌های کار آزاد است، درحالی‌که در بسیاری از سایر کشور پیشرفته جهان دیگر چنین امکانی وجود ندارد.

وزارت بهداشت ژاپن قرار است تا ماه ژوئن قانونی را به پارلمان ببرد که سیگار کشیدن را در بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها و نیز مکان‌های عمومی ممنوع می‌کند. این قانون به موفقیت سایر کشورهای پیشرفته در این مورد هم اشاره می‌کند.

تخطی‌کنندگان از این قانون با جریمه‌ای ۳۰۰۰۰۰ ینی (۲۶۰۰ دلاری) مجازات می‌شوند.

البته ۲۳۱ شهرداری در ژاپن ازجمله شهرداری‌های توکیو و سایر شهرهای بزرگ از میانه دهه ۲۰۰۰ سیگار کشیدن در خیابان را ممنوع کرده‌اند. این ممنوعیت عمدتاً به دلایل پاکی و زیبایی محیط (تمیز ماندن خیابان‌ها از ته سیگارها) گرفته شده است، هرچند که بیش از نیمی از این شهرها به استنشاق دود سیگار محیطی هم توجه داشته‌اند.

اما این حفظ آداب سیگار کشیدن در شهرها به این وضعیت غریب انجامیده است که سیگاری‌هایی که در تراس‌های بیرون رستوران‌ها و کافه‌ها نشسته‌اند، مجبورند برای سیگار کشیدن به داخل این مکان‌ها بروند.

شرکت دخانیات ژاپن که بر اساس فروش چهارمین تولیدکننده سیگار در جهان است و یک‌سوم سهام آن در اختیار دولت است، از وضعیت عجیب استفاده کرده است تا مانع ممنوعیت کامل سیگار کشیدن در فضاهای بسته شود که در پیش‌نویس اولیه وزارت بهداشت وجود داشت.

یک سخنگوی شرکت دخانیات ژاپن گفت منصفانه نیست که به موفقیت ممنوعیت سیگار کشیدن در فضاهای بسته در کشورهای مانند کشورهای اروپایی استناد کرد، زیر اغلب سیگاری ژاپنی گزینه رفتن به بیرون برای سیگار کشیدن را ندارند.

آخرین پیشنهادهای اصلاحی درباره این قانون به صاحبان کسب‌وکار امکان ساختن اتاق‌های جداگانه برای سیگاری‌ها را می‌دهد.

البته مکان‌هایی که مساحتی کمتر از ۳۰ مترمربع دارند، مشمول این محدودیت‌ها نخواهند شد- به این ترتیب، بسیاری از کسب‌وکارها در ژاپن که با کمبود فضا مواجه هستند، از شمول این قانون خارج می‌شوند.

تارو آسو، وزیر دارایی که سهام دولتی شرکت دخانیات را کنترل می‌کند، نیز ماه پیش رابطه میان کشیدن سیگار و سرطان ریه را که سال‌ها است ثابت شده است، مورد تردید قرار داد. چنین دیدگاهی در لابی دخانیات ژاپن بازتاب می‌یابد که از حمایت تقریباً ۱۰۰ عضو پارلمان از اعضای حزب حاکم لیبرال دموکرات برخوردار است.

سازمان جهانی بهداشت ژاپن را از لحاظ تلاش‌ها جلوگیری از استنشاق دود سیگار محیطی در پایین‌ترین رده قرار داده است و پژوهش‌های خود دولت ژاپن بیانگر آن است که تا ۴۰ درصد مردم هنگام خوردن و نوشیدن در معرض دود سیگار محیطی هستند.

کد خبر 364560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha