همشهری آنلاین: دانشمندان هشدار دادند که حتی در صورت اقدام برای محدود نگه داشتن میزان افزایش دمای زمین تا دو درجه سلسیوس، احتمال ذوب شدن تمامی یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی برای اولین بار در ۱۰۰ هزار سال اخیر وجود دارد.

اقیانوس منجمد شمالی بدون یخ می‌شود

به گزارش ایرنا، اقیانوس منجمد شمالی در دهه‌های اخیر در قیاس با سایر قسمت‌های جهان، افزایش دمای بسیار بیش‌تری را شاهد بوده است، به طوری که دمای هوای "اسپیتسبرگن" (در شمال نروژ) در زمستان سال‌های 1961 و 1990، هشت تا 10 درجه سانتی‌گراد بیش‌تر از متوسط دمای هوا بود.

باور بر این است که چنین وضعیتی اثر قابل توجهی بر آب و هوای بیش‌تر نیمکره شمالی زمین دارد و شمار طوفان‌های خطرناک را افزایش می‌دهد. یک کارشناس برجسته هشدار داد که این افزایش دما می‌تواند تاثیر "فاجعه‌باری" بر آب و هوای زمین داشته باشد.

از دست رفتن یخ دریا که بیش‌تر انرژی نور خورشید را بازتاب می‌دهد، همچنین موجب افزایش میزان گرم شدن هوای جهان می‌شود.

محققان دانشگاه اِکسِتِر انگلیس در مقاله‌ای در مجله Nature Climate Change، احتمال از بین رفتن تقریبا کامل یخ اقیانوس منجمد شمالی را در صورت افزایش 1.5 و یا 2 درجه سانتی‌گرادی دمای هوا بررسی کردند.

توافق‌نامه پاریس در زمینه تغییر اوضاع اقلیمی از ضرورت نگه داشتن میزان افزایش دمای هوای زمین زیر 2 درجه سانتی‌گراد و در صورت امکان حدود 1.5 درجه سانتی‌گراد صحبت می‌کند اما در عمل، جهان اکنون به سمت افزایش دمای 2.6 تا 3.1 درجه سانتی‌گرادی تا پایان قرن حاضر پیش می‌رود.

محققان نوشتند، بر اساس ارزیابی ما، اگر میزان گرمایش هوا زیر 1.5 درجه سانتی‌گراد بماند، احتمال بدون یخ شدن اقیانوس منجمد شمالی کم‌تر از یک در 100 هزار است و این احتمال در صورت محدود ماندن میزان دمای هوای جهان به دو درجه سانتی‌گراد، حدود یک در سه است.

کد خبر 364642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha