شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: تجربه اجرای نمایش در تعطیلات نوروز که از چند سال پیش آغاز شده بود، به‌تدریج در حال تبدیل شدن به سنتی پسندیده است و علاقه‌مندان هنرهای نمایشی در نوروز ۹۶ هم می‌توانند همزمان با روز جهانی تئاتر در چند تماشاخانه پایتخت به تماشای تئاتر بنشینند.

تئاتر
  • ميزباني تئاتر شهر در نوروز

پيمان شريعتي، مدير مجموعه تئاتر شهر با اشاره به برنامه‌هاي اين مجموعه در ايام نوروز به همشهري مي‌گويد: در سالن قشقايي نمايش «شلتر» همچنان روي صحنه خواهد بود و در پلاتو اجراي نمايش «برلين» به كارگرداني آريان رضايي از هفته دوم فروردين آغاز مي‌شود. همايون حجازي هم با «وارونه» به سالن سايه مي‌آيد؛ ضمن اينكه همزمان با فرارسيدن بهار، نمايش‌هاي آييني و سنتي نوروزي در محوطه باز تئاتر شهر براي عموم مردم و علاقه‌مندان اجرا مي‌شود.

وي از اجراي 6 اثر نمايشي ديگر در ماه‌هاي اول و دوم سال96 خبر مي‌دهد و مي‌افزايد: «هملت» به كارگرداني آرش دادگر در تالار اصلي، «بوف كور» به كارگرداني ناصر حسيني‌مهر در تالار چهارسو، «مرگ آسيدكاظم» به كارگرداني محمد محقق در تالار سايه، 2نمايش «بي‌پدر» به كارگرداني سيدمحمد مساوات و «فصل بي‌عاري» به كارگرداني سياوش بهادري‌راد در تالار قشقايي و «كافه پولشري» به كارگرداني الهام پاوه‌نژاد در كافه ترياي اصلي تئاتر شهر از ديگر اجراهاي بهاري هستند.

  • تمرين 10گروه در اداره تئاتر

يك هفته مانده به پايان سال، پلاتوهاي خانه نمايش ميزبان 10گروه نمايشي هستند كه براي اجراي عمومي آماده مي‌شوند. ميكائيل شهرستاني «باغ‌وحش شيشه‌اي» را با ترجمه‌اي از مرحوم حميد سمندريان با بازيگران خود تمرين مي‌كند و سعيد داخ مشغول تمرين دومين تجربه كارگرداني خود با نام «ببخشيد شما عوضيه» براي اجرا در تماشاخانه انتظامي خانه هنرمندان ايران است. «چهار فصل» فرانك ترابي و «مكاشفه حشرات» ماندانا عبقري از ديگر نمايش‌هاي اين روزهاي خانه نمايش هستند.

  • خواستگاري در سنگلج

تماشاخانه سنگلج در يكي از قديمي‌ترين محله‌ها و مناطق تهران شايد گزينه‌اي مناسب براي كساني باشد كه براي نوروز برنامه تهرانگردي دارند. سيدعظيم موسوي اين روزها به همراه گروه خود نمايش «خواستگاري» را براساس متني از آنتوان چخوف براي اجرا آماده مي‌كند. اجراي اين متن اقتباسي از 6 فروردين در سنگلج آغاز مي‌شود و پس از پايان آن، نوبت به نفيسه لاله مي‌رسد كه قرار است «اپرت آوازه‌خوانان زباله‌ها» را در اين تماشاخانه قديمي روي صحنه ببرد.

  • 3نمايش در پرديس تئاتر تهران

«نذار اين خواب تعبير بشه» به كارگرداني كيانوش احمدي همزمان با روز جهاني تئاتر در پرديس تئاتر تهران روي صحنه مي‌رود. «سايه به سايه» به كارگرداني داوود فتحعلي‌بيگي مهمان سالن علي نصيريان اين پرديس تازه‌تاسيس خواهد بود و اجراي «جادوگر كوچولو» فريبا دليري از 10فروردين در سالن داوود رشيدي آغاز مي‌شود. در ديگر سالن‌هاي پايتخت هم اوضاع از اين قرار است: «مسئوليت شكستن سكوت مطلق» شيوا مسعودي از ۱۷فروردين در تالار مولوي، «نويسنده مرده است» آرش عباسي از 14فروردين در تالار حافظ و «يك روز خاطره‌انگيز براي دانشمند وو» علي رفيعي از نيمه فروردين در ايرانشهر.

  • صداپيشگي برومند و مفيد

تالار هنر كه از معدود تماشاخانه‌هاي ويژه نمايش‌هاي كودك در تهران است، از هفتمين روز تعطيلات نوروزي ميزبان «موش تا موش» به كارگرداني رامين كهن مي‌شود؛ ‌نمايشي كه پيش‌تر در شانزدهمين جشنواره تئاتر عروسكي روي صحنه رفته بود. در اين نمايش 55دقيقه‌اي عروسكي و موزيكال مرضيه برومند و هنگامه مفيد به‌عنوان صداپيشه حضوري افتخاري دارند و الكا هدايت، اميررضا ميرآقا، محمدرضا مالكي و رامين كهن ديگر صداپيشگان آن هستند.

کد خبر 364703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha