مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

الهام مصدقی راد‌: ‌کمیته‌های نما در ۲۲ منطقه تهران در سال گذشته از مجموع ۱۶ هزار و ۱۲۳ طرح نما، به ۲ هزار و ۲۲۶ نما اجازه اجرا دادند.

ساختمان

در سال‌جاري اما از مجموع 15هزار و 617نما، تعداد 4هزار و 614تأييد و اجازه اجرا در ساختمان را دريافت كردند.
مسير دو ساله‌اي كه تاكنون كميته‌هاي نما طي كرده‌اند به زعم مسئولان شهرداري و استادان معماري و شهرسازي دانشگاه‌ها، قابل توجه بوده و پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشته است و اگر ادامه مسير به خوبي تعريف و اجرا شود مي‌توان به آينده فعاليت كميته‌هاي نما و هدف اصلي آنها كه ساماندهي و نظم بخشي و اجراي نماي مطلوب و آرامش‌بخش در شهر است، بيشتر اميدوار شد. معاونت شهرسازي و معماري بعد ازگذشت 2سال از آغاز فعاليت كميته‌ها و تجربيات كسب شده در اين 2سال، رويكرد جديدي را به مجموع برنامه‌ها افزوده و قرار است دقت نظر بيشتري به حوزه اجرا داشته باشد.

  • برخورد قاطع با تخلف در اجرا

تمام طرح‌هايي كه تأييد و مجوز اجرا از سوي كميته‌ها دريافت مي‌كنند، به‌درستي اجرا نمي‌شوند و برخي مالكان و طراحان در زمان اجرا با توجه به ميل و نظر خود و بدون توجه به آنچه متخصصان كميته نما اعلام كرده‌اند، تغييراتي در نما ايجاد مي‌كنند كه به گفته مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران امور اجرايي كميسيون‌هاي ماده 100براي ابلاغ موارد خلاف، ‌ همكاري خوبي هم با شهرداري داشته و دارند اما قرار است در سال96درصورت اجرا شدن تخلف در نماي مصوب، ‌با ملك برخورد شده و برخورد قانوني نيز با مهندس ناظر صورت گيرد، ‌مقدمات اين كار هم‌اكنون نيز در حال اجراست.

سهيلا صادق‌زاده به همشهري مي‌گويد: «در نخستين جلسه شوراي امن يا همان شوراي امور مهندسين ناظر كه به تخلف مهندسين ناظر رسيدگي‌ مي‌كند، عملكرد خلاف يكي از اين مهندسان را در مورد نماي ساختمان بررسي كرده و برخورد قانوني شد.»

اين موارد در سال آينده با دقت و جديت بيشتري ادامه خواهد يافت تا جايي كه ميزان تخلفات دراجراي نما به صفر برسد. براي اجراي بهتر اين موضوع، آموزش‌هايي هم براي شهرداران نواحي و كارشناسان آنها كه مسئولان بازديد و كنترل پروانه هستند درنظر گرفته شده است. اميرفرجامي، معمار و عضو كميته نما معتقد است آموزش به شهرداران نواحي و كارشناسان قدم بزرگ و مهمي در پيشبرد اهداف كميته نماست و اگر اين برنامه‌ها اجرا نشود تأثيرات مثبتي كه تاكنون كميته‌ها برجاي گذاشته‌اند از بين خواهد رفت.

علي علايي، استاد معماري و عضو هيأت علمي دانشگاه بهشتي، معتقد است نما، محل اتصال ساختمان و عملكرد طراح به جامعه است و بايد از نحوه اجراي آن به‌طور كامل اطمينان داشت. طراحان و سازندگان بنا احتمالا هنوز ماجراي تلخ مرگ يك شهروند در سال91 را به‌دليل سقوط سنگ نصب‌شده در نماي ساختمان فراموش نكرده‌اند؛ قطعه سنگي كه به‌دليل نصب غيراستاندارد، با وزش باد شديد از ساختمان جدا شد و بر سر عابر 40ساله فرود آمد. آنطور كه صادق‌زاده مديركل معماري و ساختمان شهرداري مي‌گويد قرار است در سال آينده اجراي درست نما و تطبيق كامل آن با طرح مصوب، چگونگي اجرا از نظر فني و اتصالات مصالح به سازه بنا نيز با دقت نظربيشتري مورد تأكيد قرار گيرد تا شاهد رخداد حوادث ناگوار و حتي نازيباشدن نماي ساختمان به‌دليل افتادن و لق شدن مصالح نباشيم.

  • نماي خوب، ‌حق شهر

هفته گذشته نمايشگاه نماهاي منتخب مناطق 22گانه بعد از گذشت 2سال از آغاز فعاليت كميته‌هاي نما، در باغ موزه قصر برگزار شد. تمامي مناطق 30نما و طرح منتخب خود را به همراه همجواري‌هاي آنها و تحولات ايجاد شده در فرايند تصويب نما به نمايش گذاشتند.

در بخش ديگري از نمايشگاه هم نماي منتخب بناهاي شاخص و نماي مساجد در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته بود. اين چهارمين نمايشگاه دوره‌اي كميته‌هاي نما و البته جامع‌ترين آنها تاكنون بود كه بااستقبال بسياري از سوي طراحان و سازندگان بنا روبه‌رو شد. به گفته سهيلا صادق‌زاده از اين پس نمايشگاه‌هاي دوره‌اي به‌صورت منظم برگزار خواهد شد. در بخشي از اين مراسم از 22طراح منتخب و برتر، ‌معرفي شده از سوي مناطق و همينطور 10طراح در حوزه نماي بناهاي شاخص تقدير شد. اين طراحان بيشترين تلاش را براي اجراي قوانين و مصوبات بنا و پيشبرد بهتر اهداف كميته‌ها داشتند.

کد خبر 364716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha