همشهری آنلاین: فضاپیمای کاسینی از یکی از قمرهای سیاره زحل که پن نام داشته و شکلی عجیب و متفاوت دارد، تصاویری جدید به زمین ارسال کرده‌است.


براساس گزارش ناسا، اين تصاوير از نزديك‌ترين فاصله ممكن ، 14 هزار و 500 كيلومتري،  از قمر پن كه به همراه يكي از حلقه‌هاي سياره زحل به نام شكاف انكه به دور سياره در گردش است، به ثبت رسيده‌اند. پهنای شكاف انكه 325 کیلومتر است.

فضاپیمای کاسینی آخرين روزهاي مامورت خود را سپري مي‌كند و در طول اين روزها تصاوير متعددي از حلقه A زحل به زمین ارسال کرده است، تصاويري كه جزئياتي عالي از زحل و حلقه‌هايش را به نمايش گذاشته‌اند.

كاسيني اكنون در فاز رصد حلقه‌هاي سياره زحل قرار دارد كه طي آن فضاپيما بايد چندين شيرجه مداري انجام داده و از كنار سيستم اصلي حلقه‌هاي زحل عبور كند. اين آخرين‌بخش‌هاي فعاليت فضاپيماي 20 ساله كاسيني است و اين فضاپيما در نهايت در ماه سپتامبر خود را به سطح سياره خواهد زد.

كاسيني در فاز پايان بزرگ ماموريت خود، شيرجه مرگ خود را از 26 آوريل آغاز خواهد كرد و 22 دور از نزديك‌ترين فاصله ممكن به دور سياره خواهد زد و پس از آن به ميان فضاي خالي ميان حلقه‌ها و سياره شيرجه خواهد زد. در اين شيرجه نيز آخرين‌نگاه‌ها را به بخش‌هاي داخلي حلقه‌ها خواهد داشت و در نهايت در 15 سپتامبر با بالاترين لايه اتمسفر زحل برخورد كرده و مانند يك شهاب‌سنگ خواهد سوخت.

قمر پن و دیگر قمرهای زحل که در فواصل مختلفی از این سیاره در حال گردش به دور آن هستند حالات حلقه‌گونه اطراف این سیاره را به وجود می‌آورند و هر کدام تاثیر جاذبه‌ای متفاوتی در ایجاد شکاف‌های مختلف این حلقه‌ها دارند.

نكته قابل توجه درباره قمر پن اين است كه ساختاري نامتقارن دارد و از هر زاويه به شكلي متفاوت ديده مي‌شود، و حلقه‌اي كه آن را دربرگرفته باعث شده كه قمر به شكل يك بشقاب‌پرنده ديده شود.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰