همشهری آنلاین: خالق وب تیم برنرز لی در نامه‌ای سرگشاده به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد وب، به معضلاتی اشاره کرده است که به اعتقاد وی برای حقیقی شدن قدرت نهفته وب به عنوان یک ابزار که در خدمت بشریت است، باید به سرعت برطرف شوند.

برنرز لی

براساس گزارش نيوساينتيست، برنرز لي در اين نامه مي‌گويد انتظار اطلاعات غلط به سادگي ممكن است، زيرا بيشتر انسان‌ها اخبار را از مجموعه‌اي كوچك از وب‌سايت‌هاي خبري و موتورهاي جستجو به دست مي‌آورند كه كليك كردن در آنها براي گروهي ديگر از افراد درآمدزايي مي‌كند. الگوريتم اين سايت‌ها معمولا محتواهايي را در اولويت قرار مي‌دهند كه مردم بيشتر با آن درگير مي‌شوند، اين به آن معني است كه خبرهاي جعلي مي‌توانند مانند آتش‌سوزي‌هاي وسيع در جنگل پراكنده شوند.

  • همه يا هيچ

برنرز لي همچنين اخلاقيات تبليغات آنلاين سياسي را نيز زير سوال برده‌است: كمپين‌هاي سياسي مي‌توانند از حجم عظيمي از داده‌هاي شخصي براي انجام تبليغات هدفمند براي مخاطبان خود استفاده كنند. در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 روزانه نزديك به 50 هزار تبليغ متنوع در فيس‌بوك به نمايش در‌مي‌آمد. تبليغات هدف‌گيري شده به يك كمپين انتخاباتي امكان مي‌دهد تا موضوعاتي متفاوت و احتمالا متناقض را در اختيار گروه‌هاي مختلف جامعه قرار دهند، آياي اين حركت دموكراتيك است؟

برنرز لي مي‌گويد به طور كلي گرد‌آوري داده‌هاي شخصي افراد از حد خارج شده‌است. بسياري از وب‌سايت‌ها براساس دريافت اطلاعات فردي كاربران در ازاي محتواي رايگان عمل مي‌كنند. اگرچه ممكن است افراد با اين تبادل موافق باشند، اما در مقابل كنترل خود را روي اطلاعاتشان از دست مي‌دهند. كاربران وب معمولا مجبورند با شرايط و ضوابط وب‌سايت‌ها موافقت كنند بدون اينكه بتوانند به شركت‌ها بگويند كدام يك از اطلاعات آنها را به اشتراك نگذارد،‌اين يعني همه يا هيچ.

  • اثر ترسناك

دولت‌ها همچنين به شدت رفتار‌هاي آنلاين افراد را تعقيب مي‌كنند كه ممكن است به دستگيري يا كشته شدن افرادي منجر شود كه عليه رژيمي فعاليت كرده‌اند و همين رفتار مي‌تواند بر نحوه كاربري از وب در همه‌جاي دنيا اثربگذارد. اين رفتار تاثيري رعب‌آور بر آزادي بيان داشته و مانع از آن مي‌شود كه وب محلي براي كشف موضوعات مهم مانند موضوعات درماني حساس، جنسيت يا مذهب باشد.

برنرز لي مي‌گويد كنسرسيوم وب، كه خود بنيان‌گذار آن است، قصد دارد به اين معضلات رسيدگي كند. وي پيشنهاد مي‌دهد با ايجاد لايه‌هاي محافظ داده مي‌توان به افراد كمك كرد تا با ذخيره‌سازي داده‌ها به دور از كاربري‌هاي آنلاين و با قابليت دسترسي محدود كنترل روي اطلاعات شخصي خود را به دست آورند. وي همچنين براي درآمد‌زايي شركت‌ها ايجاد حق عضويت و ريزپرداخت را جايگزيني مناسب مي‌داند. وي از تلاش فيس‌بوك و گوگل براي مقابله با اخبار جعلي حمايت كرده و درخواست تنظيم مقررات براي كمپين‌هاي سياسي آنلاين را دارد.

کد خبر 364789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha