یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

مجید مجیدی که کمتر از ۲‌ ماه پیش تولید نهمین فیلم خود را در هند آغاز کرده است، برای نخستین‌بار مقابل نمایندگان رسانه‌های محلی نشست و از ویژگی‌های پروژه «آن‌سوی ابرها» گفت؛ فیلمی که تا پیش از پایان سال‌جاری میلادی روی پرده سینماها می‌رود.

سینما

به گزارش همشهري، فيلمساز ايراني نامزد اسكار مدت‌ها براي ساختن يك فيلم در هندوستان دورخيز كرده بود و سرانجام امسال موفق شد اين پروژه را با حضور بازيگران و عوامل محلي كليد بزند. آن سوي ابرها كه موضوعي شبيه فيلم‌هاي پيشين مجيدي دارد، در لوكيشن‌هاي واقعي و چشم‌نواز مقابل دوربين رفته و انتظار مي‌رود فيلمبرداري آن كمتر از 20روز ديگر به پايان برسد. پس از آن هم نوبت مراحل پس از توليد مي‌رسد و فيلم اوايل پاييز براي نمايش آماده مي‌شود.

مجيدي در گفت‌وگو با خبرنگاران محلي با اشاره به اينكه هند ظرفيت‌هايي بسيار فراوان و بزرگ براي فيلم ساختن دارد، درباره مشكلات فعاليت در خارج از قواعد استوديي باليوود مي‌گويد: در ايران وقتي مجوز فيلمبرداري در فضاي آزاد مي‌گيريم، اين مجوز همه جا اعتبار دارد اما اينجا در هند همه‌‌چيز محدود و دست‌وپاگير است. براي مثال اگر مجوز ما براي 2روز باشد و كار به هر دليل به روز سوم بكشد، ناچاريم دوباره اجازه بگيريم. همين كار را به تأخير مي‌اندازد و مشكل مي‌كند.

فيلمساز 57ساله كه به‌كار در فضاي آزاد و خارج از استوديو عادت دارد، به‌زودي براي ادامه فيلمبرداري به منطقه جايپور مي‌رود و شايد اين هم بخشي ديگر از مشكلات او باشد. او مي‌گويد: من كاركردن در استوديو را دوست ندارم و ترجيح مي‌دهم در لوكيشن‌هاي طبيعي و واقعي باشم. هند سرزميني دوست‌داشتني است و ظرفيت‌هايي بالقوه براي روايت داستان دارد اما متأسفانه فيلم‌هاي باليوودي چندان سراغ مضامين متنوع و متفاوت نمي‌روند.

مجيدي تقريبا در تمام فيلم‌هاي داستاني و مستند خود از مضاميني چون عشق، دوستي، مهرباني، ايمان و انسان‌بودن گفته و حدود يك دهه پيش هم قصد داشت فيلم ساختن در هند را تجربه كند كه به سرانجام نرسيد. او در «محمد رسول‌الله(ص)» وظيفه آهنگسازي را به موسيقيدان هندي برنده اسكار سپرد و در آن سوي ابرها هم همكاري با اي‌آر رحمان را ادامه مي‌دهد: تا امروز فقط درباره موسيقي متن حرف زده‌ايم و اگر لازم شد، سراغ ترانه و آواز هم مي‌رويم.

خالق «بچه‌هاي آسمان» و «رنگ خدا» درباره ويژگي‌هاي داستان فيلم تازه خود مي‌گويد: آن سوي ابرها را مي‌توان در هر جاي دنيا ساخت اما احساس كردم داستان در هند بيشتر به دل مي‌نشيند و باورپذير مي‌شود. در اين سال‌ها بسياري از فيلم‌هاي باليوودي را ديده و با فضاي سينماي هند آشنا شده‌ام. انتقاد من به همكاران باليوودي‌ام اين است كه چرا براي به تصويركشيدن فضاي واقعي اطراف خود تلاش نمي‌كنند و از تمام ظرفيت‌هاي طبيعت هند بهره نمي‌برند.

مجيدي كه امروز نامي شناخته‌شده و معتبر در سينماي جهان است، خودش از بزرگاني چون ويتوريو دسيكا، ساتيا جيت رأي و فدريكو فليني تأثير پذيرفته است. او با اشاره به اينكه هنوز هم عاشق آثار اين سينماگران است، ادامه مي‌دهد: ديدن عناصر واقعي فيلم‌هاي اين كارگردان‌ها حسي توصيف‌ناشدني از خوشبختي به من مي‌دهد و هنوز هم مي‌گويم با تماشاي اين آثار بود كه براي ساختن فيلم‌هاي خودم الهام گرفتم.

کد خبر 364859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha