چهارشنبه 7 تیر 1396 | به روز شده: 15 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 22 اسفند 1395 - 22:19:54 | کد مطلب: 364861 چاپ

کارگردانان بدون وقفه مشغول کارند

سینما و تلویزیون > سینمای‌ ایران - سال ۹۵ دارد نفس‌های آخر را می‌کشد و رئیس تازه سازمان سینمایی همین چند روز پیش معرفی شده. اما سینماگران بدون توجه به این دگرگونی‌ها کار خود را می‌کنند و پروژه‌هایشان را پیش می‌برند.

به گزارش همشهري، شوراي صدور پروانه ساخت كه به‌احتمال فراوان در سال پيش رو دستخوش تغيير و تحول اساسي مي‌شود، در جلسه 14 اسفند با توليد 5 فيلمنامه موافقت كرد كه جالب‌ترين نام در ميان آنها شايد «زمان» باشد؛ پروژه‌اي كه فيلمنامه آن را يك زوج سرشناس و موفق تئاتري نوشته‌اند و قرار است تهيه‌كننده ايراني فعال در سينماي آمريكا و هاليوود روي صندلي كارگرداني‌اش بنشيند. او حدود يك دهه پيش از آمريكا به ايران آمده است.

علاءالدين پژهان كه از چهره‌هاي مطرح در عرصه طراحي هنري و مديريت جلوه‌هاي ويژه است، زمان را به تهيه‌كنندگي فاطمه ابوالقاسمي براساس فيلمنامه‌اي از حميدرضا آذرنگ و ساناز بيان در گونه اجتماعي مي‌سازد. پژهان پيش‌تر در پروژه‌هاي «قاعده بازي»، «هميشه پاي يك زن در ميان است»، «پاداش سكوت» و «نيلوفر» در مقام طراح جلوه‌هاي ويژه با احمدرضا معتمدي، كمال تبريزي، مازيار ميري و سابين ژمايل همكاري كرده و چند فيلم تلويزيوني هم ساخته است.

«شين» به تهيه‌كنندگي تقي عليقلي‌زاده و نويسندگي و كارگرداني ميثم كزازي، «موريانه» به تهيه‌كنندگي سيدغلامرضا موسوي و نويسندگي و كارگرداني مسعود حاتمي و «جن زيبا» به تهيه‌كنندگي مهرداد فريد و نويسندگي و كارگرداني بايرام فضلي ديگر پروژه‌‌هايي هستند كه در روزهاي پاياني سال پروانه توليد گرفته‌اند. فضلي كه در سال‌هاي اخير بيشتر در مقام مدير فيلمبرداري در سينما فعاليت كرده، يك دهه پيش نخستين فيلم خود با نام «باز هم سيب داري؟» را ساخته بود.

سيدروح‌الله حجازي هم كه سال گذشته يكي از فصل‌هاي فيلم سينمايي «هيهات» را در كربلا ساخت و امسال آن را روي پرده داشت، در پنجمين تجربه مستقل كارگرداني، سراغ فيلمنامه «اتاق تاريك» مي‌رود و آن را به مرحله توليد مي‌رساند. او پيش‌تر با «در ميان ابرها»، «زندگي خصوصي آقا و خانم ميم»، «زندگي مشترك آقاي محمودي و بانو» و «مرگ ماهي» نشان داده بود الفباي روايت و داستانگويي را در سينما مي‌داند و حالا با اتاق تاريك، يك فيلم در گونه اجتماعي مي‌سازد.