مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

هیچ راه فراری وجود ندارد، سنت است و اگر بخواهید به رسم آن، قدم در سال جدید بگذارید، باید همین روزها دست به‌کار شوید. خانه‌تکانی دم عید رسمی است که در آن اعضای خانواده تقریبا با هم برای تمیزی خانه مشارکت می‌کنند.

خانه تکانی

 اما اين كار با اينكه به‌نظر ساده مي‌آيد، مي‌تواند با خود آسيب‌هايي را به همراه داشته باشد؛ چنان‌كه دبير انجمن داروسازان چندي پيش اعلام كرد كه بيشترين مراجعات در روزهاي اخير به داروخانه‌ها براي دريافت داروهايي است كه عوارض شوينده‌ها را كاهش مي‌دهد.

  • به مفاصل استراحت بدهيد

عليرضا صادقي، عضو انجمن روماتولوژي ايران: شمار مراجعه‌كنندگان به مراكز درماني و بيمارستاني كشور براي معالجه مشكلات مفصلي و استخواني افزايش داشته است. خانه‌تكاني و بلندكردن اجسام سنگين به‌صورت انفرادي و غيراصولي آسيب جدي به مفاصل وارد مي‌كند. متأسفانه اغلب افراد به نكات ايمني اعلام‌شده از سوي كار‌شناسان امر توجه چنداني ندارند. افراد سالم، تمام وقت و بدون استراحت كافي اقدام به خانه‌تكاني مي‌كنند كه اين كار به آسيب‌ديدگي مفاصل منجر مي‌شود. بر اين اساس توصيه مي‌شود كه افراد سالم به ازاي هر ۳۵ تا ۴۵ دقيقه فعاليت كاري، مدتي را به استراحت اختصاص دهند كه اين وضعيت آرامش مفاصل را به‌دنبال دارد. بيماران مبتلا به مشكلات مفصلي، آرتروز شديد و ديسك كمر نيز بايد در خانه‌تكاني به‌طور محدود فعاليت كنند؛ چراكه بي‌توجهي به اين امر بيماري آنان را تشديد مي‌كند. بهتر اين است كه كار خانه‌تكاني را به‌تدريج و با آرامش بيشتري انجام دهيد. زنان بيش از مردان مستعد پوكي استخوان هستند و سقوط آنها از ارتفاع و بلندي علاوه بر شكستگي استخوان‌ها به تشديد بيماري آنان منجر مي‌شود.

  • مسموميت كودكان را با شير رقيق كنيد

دكتر محمدمهدي سهرابي، معاون فني بهداشت حرفه‌اي مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت: كودكان به‌علت كنجكاوي ممكن است در تماس با اين مواد قرارگيرند. بي‌دقتي و سهل‌انگاري در استفاده، نگهداري يا جابه‌جا كردن مواد پاك‌كننده و سفيدكننده، كودكان را در معرض خطر قرار مي‌دهد. مصرف اتفاقي اين مواد منجر به التهاب و سوختگي دستگاه گوارش مي‌شود و عمل بلع را با مشكل مواجه مي‌كند. محصولات شيميايي و شوينده را هميشه در ظرف اصلي آن نگهداري كنيد. هيچ‌گاه اين مواد را در ظروف مواد خوراكي (مانند بطري نوشابه) نگهداري نكنيد. اين عمل سبب خورده‌شدن اشتباهي اين مواد توسط كودكان مي‌شود. در صورت مسموميت خوراكي فرزندان، آنها را وادار به استفراغ نكنيد، بلكه دهان آنها را بشوييد اما حواستان باشد كه كودك آب نخورد چون وقتي ماده شوينده با آب تركيب مي‌شود، جذب آن سريع‌تر مي‌شود و وضعيت بد‌تر مي‌شود. بهتر است تا رساندن مصدوم به مراكز درماني با خوراندن شير، عمل رقيق‌سازي‌ انجام شود.

  • حين خانه‌تكاني مرطوب‌كننده استفاده كنيد

دكتر حسين كاووسي، متخصص پوست: اگزما يا حساسيت پوستي يكي از مهم‌ترين عوارض پوستي ناشي از خانه‌تكاني‌هاي غيراصولي است. افراد بايد به‌منظور جلوگيري از بروز مشكلات پوستي از حداقل ميزان شوينده‌ها استفاده كنند. احتمال ابتلا به عفونت‌هاي قارچي حين خانه‌تكاني و گردگيري بالاست. استفاده از دستكش حين خانه‌تكاني به‌منظور قرار نگرفتن پوست در معرض گردوغبار و ابتلا به عفونت‌ها اهميت دارد. ايجاد حساسيت‌هاي پوستي به‌دليل تماس بيشتر پوست با آنتي‌ژن‌هاي موجود در هوا و همچنين در موارد نادري ايجاد قارچ‌هاي پوستي از عوارض شست‌وشوي نادرست است. استفاده 3 تا 4 بار در روز از نرم‌كننده‌ها و چرب‌كننده‌ها به افراد حين خانه‌تكاني توصيه مي‌شود. اين اقدام از بروز خشكي پوست و نهايتا اگزما در افراد جلوگيري مي‌كند.

  • تورم مي‌تواند نشانه شكستگي باشد

دكتر منصور ابوالقاسميان، ارتوپد: قرارگرفتن در وضعيتي كه انسان نتواند تعادل خودش را به‌خوبي حفظ كند، مي‌تواند مشكل‌ساز باشد؛ مثلا اگر در ارتفاعي بدون وجود مكانيسم‌هاي محافظتي قرار بگيريد، باعث عدم‌تعادل مي‌شويد. علاوه بر شرايط محيط فيزيكي، شرايط فردي هم در احتمال سقوط مؤثر است؛ مثلا سن بالا، چاقي، نداشتن فعاليت فيزيكي مناسب و ورزيدگي و تغذيه نامناسب (مثلا كمبود ويتامين D به‌خصوص در افراد مسن، علاوه بر اينكه باعث ضعف استخوان‌ها مي‌شود، حفظ تعادل را هم براي فرد دشوار‌تر مي‌كند) ازجمله شرايطي هستند كه احتمال زمين‌خوردن را افزايش مي‌دهند. همه افراد بايد دقت كنند اگر قرار است كارهايي مانند بالارفتن از نردبان را انجام دهند، بهتر است فرد ديگري در منزل باشد تا درصورت وقوع حادثه بتواند كمك كند. درصورتي‌كه افراد مجبورند به‌تنهايي كار كنند، بايد تلفن را در دسترس قرار دهند تا درصورت زمين‌خوردن و ناتواني در حركت از طريق تلفن كمك بخواهند. يكي ديگر از علائم شايع ضربه به اندام‌ها مي‌تواند تورم باشد. تورم هميشه جدي نيست ولي مي‌تواند علامت شكستگي باشد. البته در شكستگي‌ها معمولا درد و ناتواني در حركت دادن عضو هم مشاهده مي‌شود و درد با فشردن ناحيه شدت مي‌يابد. حركت دادن عضو به واسطه عملكرد اعصاب و عضلات است، بنابراين توانايي مصدوم در حركت دادن انگشتان هرگز به اين معني نيست كه آسيب جدي و حتي شكستگي در اندام وجود ندارد.

  • كمك‌هاي اوليه در خانه‌تكاني

دانستن حداقلي از دانش كمك‌هاي اوليه مي‌تواند ميزان آسيب‌هاي احتمالي خانه‌تكاني را كاهش دهد. درصورت خونريزي شديد در فرايند خانه‌تكاني با يك دستمال تميز روي محل زخم را محكم فشار دهيد و روي زخم را محكم ببنديد. بعد از بستن زخم او را بخوابانيد و تا رسيدن نيروهاي امداد عضو زخمي را بالاتر از سطح بدن او نگه داريد. براي جلوگيري از تورم بعد از آسيب اندام، مهم‌ترين كار اين است كه ناحيه آسيب‌ديده حدود 20 تا 30سانتي‌متر بالا‌تر از سطح قلب قرار گيرد. ناحيه ضربه‌خورده در ۴۸ساعت اول بهتر است سرد نگه داشته شود. افرادي كه داروهاي مسكن يا ضد‌فشار خون استفاده مي‌كنند يا افراد ديابتي، ممكن است درد را كمتر حس كنند. احساس كمتر بودن درد نبايد باعث شود بيمار احساس كند صدمه جدي نيست. از آنجايي كه حادثه خبر نمي‌كند، بهتر آن است كه جعبه كمك‌هاي اوليه را پيش از شروع خانه‌تكاني نونوار كنيد.

  • تركيب‌هاي خطرناك براي ريه

دكتر محمدعلي زحل، دانشيار دانشگاه علوم پزشكي قزوين: تركيب سفيدكننده‌ها با ديگر مواد شوينده، سبب مي‌شود تركيباتي از گاز كلر از آنها آزاد شود كه فرد در نتيجه استنشاق آن دچار مسموميت مجاري تنفسي مي‌شود. كلر باعث سوختگي مجاري تنفسي مي‌شود و اگر غلظت اين گاز در خون بالا رود، صدمات جبران‌ناپذيري به فرد مي‌زند، بنابراين توصيه مي‌كنيم افراد از تركيب‌كردن شوينده‌ها با يكديگر جدا خودداري كنند. فرد پس از مسموميت با اين گاز، دچار تنگي نفس و خس‌خس سينه مي‌شود كه اين علائم ممكن است ماه‌ها با او همراه باشد و سبب تحريك‌پذيري ريوي او شود. ضروري است افراد، به‌خصوص كساني كه به آسم مبتلا هستند، در فضايي با تهويه مناسب از شوينده‌ها استفاده كنند و اگر دچار علائم تنگي نفس شدند، براي گرفتن اكسيژن و درمان‌هاي بعدي به مراكز درماني مراجعه كنند، زيرا درمان‌هاي خانگي مانند نوشيدن شير هم به آنها كمكي نخواهد كرد.

کد خبر 364894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha