دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعه روی ستارگان و مبارزه علیه سرطان شاید در نگاه اول کوچکترین ارتباطی به یکدیگر نداشته باشند، اما این دو موضوع اکنون به لطف الگوریتم‌های خوانش داده‌های بزرگ به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند.

اخترشناسی

براساس گزارش BBC، روزانه 2.5 كوانتيليون بايت داده توليد مي‌شود، و 90 درصد از داده‌هاي جهان امروز طي دو سال گذشته توليد شده‌است. اين حجم از داده توانسته در زمينه رايانه‌ها انقلابي ايجاد كرده و آنها را هوشمند‌تر ساخته‌است تا بتوانند به تمامي اين حجم وسيع داده مفهوم ببخشند.

پزشكي تنها يكي از حوزه‌هايي است كه از ارتباط نزديك اطلاعات و ماشين‌ها بهره مي‌برد. همكاري ميان اخترشناسان و انكولوژيست‌ها در نشست ميان رشته‌اي در كمبريج برگزار شد تا مديريت داده‌ها را مورد بررسي قرار دهد. در اين نشست اخترشناسان با متخصصان مركز مطالعات سرطان كمبريج ملاقات كردند.

به گفته كارلوس كالداس محقق مركز سرطان اخترشناسان براي بررسي تصاويري كه از آسمان ثبت مي‌شوند نمي‌توانند ميليون‌ها عكس را با دست زير و رو كنند، از اين رو از الگوريتم تصويربرداري استفاده مي‌كنند كه مي‌تواند اجسام را دسته‌بندي و تحليل كند.

اكنون از همين معادله براي بهبود مطالعات سرطاني استفاده مي‌شود. استفاده از الگوريتم‌هاي اخترشناسي باعث شده تا پزشكان بتوانند صدها هزار سلول را دسته‌بندي كنند، الگوي سلولي را مورد بررسي قرار دهند، نوع ارتباط سلول‌ها به يكديگر را مشاهده كنند، با دقت بالايي آنها را شمارش كنند و فاصله حدودي ميان سلول‌ها را بيابند.

به گفته محققان اين تكنيك تشخيص بيماري را سريعتر ساخته و امكان جمع‌آوري اطلاعاتي كه پيش از اين ناديده گرفته شده‌اند را فراهم مي‌آورد. با استفاده از همين تكنيك محققان مركز مطالعات سرطان بريتانيا شيوه‌اي جديد را براي شناسايي سلول‌هاي سرطان سينه ابداع كرده‌اند.

به اين شكل محققان مي‌توانند نقشه‌اي سه‌بعدي ايجاد كنند كه شكل سلول‌هاي سرطاني را به ژن‌هاي خاموش يا روشن شونده مرتبط مي‌سازند تا نتيجه اين مدلسازي را با نتايج بيماري واقعي انطباق دهند. 

کد خبر 364917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha