مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: عصب‌شناسان با استفاده از اسکن‌های مغزی موفق به شناسایی تفاوت میان افرادی شدند که از روی عمد یا کاملا غیرعمدی اقدام به فعالیت‌های تبهکارانه می‌کنند.

اسکن

براساس گزارش گاردين،‌ اين اولين باري است كه نيت و عمد افراد در انجام فعاليت‌هاي مجرمانه با كمك اسكن مغز آشكار شده‌است. محققان معتقدند اين پژوهش مي‌تواند بحث و جدل‌ها درباره مجرم بودن افراد را به سمت زمينه‌اي علمي‌تر هدايت كند، اما نمي‌تواند بر تصميمات دادگاه‌ها اثرگذار باشد. دانشمندان درحال حاضر تنها توانسته‌اند نيت افراد را در زمان انجام جرائم ساختگي برملا كنند.

جزاي افرادي كه مرتكب جرم شده‌اند مي‌تواند متناسب با نوع نيت آنها به شدت دچار تغيير شود. اگر فردي از روي عمد با خودروي خود به خانواده‌اي حمله كرده و منجر به مرگ آنها شود،‌ جزاي وي شديد‌تر از فردي خواهد بود كه به دليل رانندگي پرخطر منجر به مرگ افراد شده‌باشد.

اكنون محققان با اسكن مغز 40 داوطلب در حين اجراي عملياتي آنلاين براي حمل چمداني به آن سوي مرز موفق به تشخيص رفتار عامدانه و غير عمد براساس نوع فعاليت مغزي افراد شده‌اند. در اين آزمايش به عده‌اي گفته شده‌بود كه درون چمدان مواد مخدر قرار دارد و گروهي ديگر از اين موضوع آگاه نبودند. محققان همچنين خطر تجسس در مرز را در شدت‌هاي مختلفي در مسير داوطلبان قرار دادند.

پس از آن تصاوير اسكن‌هاي مغزي اين افراد توسط رايانه‌اي مورد بررسي قرار گرفت. با استفاده از اين فناوري هوش مصنوعي كه يادگيري ماشيني نام دارد،‌ محققان دريافتند مي‌توانند با دقتي بالا افرادي كه از عمد قانون را زير پا گذاشته‌اند را از افرادي كه از مجرمانه بودن عملشان آگاهي نداشتند تشخيص دهند.

محققان مي‌گويند نمي‌توان از اين تكنيك براي تشخيص عمدي يا غيرعمدي بودن عمل فردي كه به ارتكاب جرمي متهم شده استفاده كرد، اما اين تحقيق نقطه آغازي براي جدي‌تر گرفتن فعاليت‌ها و اسكن‌هاي مغزي در حل پرونده‌هاي قضايي است. 

دانشمندان اكنون مي‌خواهند اسكن‌هاي مشابه از مغز صدها فرد ديگر را مورد بررسي قرار دهند تا بتوانند به نتيجه‌گيري قوي‌تري برسند. با بررسي تصاوير بيشتر مغزي افرادي كه جرائم ساختگي انجام مي‌دهند، مي‌توان مناطق درگير مغز در انجام جرائم را شناسايي كرد و ميزان تاثير عوامل مختلف از جمله دارو يا بيماري‌هاي رواني را بر تغيير الگوي فعاليت‌هاي مغزي در اين مناطق را مورد بررسي قرار داد. محققان همچنين قصد دارند در آزمايش‌هاي آينده به بررسي حالات رواني افرادي كه در گذشته مرتكب جرم شده‌اند را با ديدن تصاويري از همان جرائم مورد بررسي قرار دهند.

کد خبر 365070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha