سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در ۲۲ استان ایران طی سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ افزایش یافته و تعداد بیکاران هم به ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ نفر رسیده است.

 البته همين مركز تأييد كرده كه دولت در ازاي بيش از يك ميليون و 90هزار نفري كه نسبت به سال 94متقاضي شغل بوده‌اند، موفق شده بيش از 615هزار نفر شغل ايجاد كند.به گزارش همشهري، در سال 95براساس يافته‌هاي مركز آمار ايران استان‌هاي كرمانشاه و چهارمحال و بختياري به‌ترتيب با 22و 20.2درصد بالاترين نرخ بيكاري را تجربه كرده‌اند و پس از آن استان‌هاي اردبيل، كردستان، اصفهان، البرز، كهگيلويه و بويراحمد، خراسان رضوي، لرستان، سيستان و بلوچستان، يزد، خوزستان و گلستان قرار دارند كه نرخ بيكاري در اين استان‌ها از متوسط نرخ بيكاري 12.4درصدي كل كشور بيشتر گزارش شده است.

اين گزارش مي‌افزايد: استان‌هاي مركزي با 7.3درصد، سمنان با 8.6درصد، همدان با 9.5درصد و زنجان با 9.7درصد به‌ترتيب كمترين نرخ بيكاري و البته بيكاري تك‌رقمي را تجربه كرده‌اند.همچنين نرخ بيكاري در استان‌هاي هرمزگان، خراسان جنوبي، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، قم، خراسان شمالي، گيلان، بوشهر، فارس، كرمان، مازندران، قزوين، تهران و ايلام هم پايين‌تر از نرخ بيكاري كل كشور برآورد شده است.

در سال 95نسبت به سال 94استان‌هاي كهگيلويه و بويراحمد، هرمزگان، فارس، مركزي، مازندران، لرستان، خراسان رضوي، قم و قزوين با كاهش نرخ بيكاري مواجه شده‌اند و از سوي ديگر استان‌هاي خراسان جنوبي، اردبيل، تهران، آذربايجان شرقي، كرمان، چهارمحال و بختياري و كرمانشاه با رشد بالاي 2درصد نرخ بيكاري سال 95را به پايان رسانده‌اند.

دولت يازدهم وعده داده بود تا نرخ بيكاري را در سال 96تك رقمي كند، اما افت شديد درآمدهاي نفتي و كند شدن نرخ رشد اقتصادي باعث شد تا اين وعده دولت محقق نشود، اين در حالي است كه در برنامه ششم توسعه كه اخيرا به تصويب مجلس رسيده، نرخ بيكاري 7درصدي در سال پاياني برنامه هدف‌گذاري شده است. مركز آمار ايران در حالي از افزايش 1.4درصدي نرخ بيكاري در سال‌جاري خبر داده كه رسيدن نرخ بيكاري به 12.4درصد نگران‌كننده به‌نظر مي‌رسد چرا كه بالاترين نرخ بيكاري ايران از 1389است.

نمودار

کد خبر 365121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha