سه شنبه 31 مرداد 1396 | به روز شده: 11 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
چهارشنبه 25 اسفند 1395 - 22:41:36 | کد مطلب: 365211 چاپ

‌ ۱۰۰ کیلومتر مترو در یک سال

شهر > شهردار - طی مراسمی در جنوب تهران، ۲ خبر مهم در حضور مسئولان شهری تهران اعلام شد؛ اول تست گرم موفقیت‌آمیز خط ۷ مترو و دوم افزایش ۵۹ واگن به ناوگان قطار شهری که این روزها تراکم‌ جمعیتی بسیاری را جابه‌جا می‌کند.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران ظهر ديروز طی سخنانی در اين مراسم با اشاره به افزایش حجم تولید در کارخانه واگن‌سازی تهران ابراز داشت: در شرایطی که هر روز کارخانه‌ها در کشور تعطیل می‌شوند، ما در کارخانه واگن‌سازی تهران توانستیم در هر فصل 4 نوبت واگن‌ را آماده کنیم و من مطمئن هستم ظرفیت بیش از این هم در کارخانه واگن‌سازی وجود دارد.

وی تصریح کرد: بعضی به دنبال این نیستند که شغل جدیدی ایجاد کنند بلکه تلاش می‌کنند شغل‌های فعلی را از دست ندهند اما با برنامه‌ریزی که صورت گرفته سایر کارخانه‌های واگن‌سازی نیز می‌توانند در این بخش کار کنند؛ چراکه توسعه مترو در شهرها سرعت گرفته است. شهردار با اشاره به سرعت ساخت مترو در شهر تهران در مقایسه با دیگر کلانشهرها گفت:

در بعضی شهرها وقتی یک خط مترو می‌خواهد ساخته شود با هزار حرف کلنگش را می‌زنند، سپس جشن پایان خاکبرداری، جشن پایان بتن‌ریزی و جشن ریل‌گذاری را برگزار می‌کنند و در نهایت تکمیل یک خط 10سال زمان می‌برد اما ما تنها در خط 6 متروي تهران 30کیلومتر حفاری، لاینینگ و ریل‌گذاری کردیم و ساخت 85درصد ایستگاه‌هایش را نیز در 18ماه انجام دادیم. قالیباف یادآور شد: کسی نمی‌توانست تصور کند خط 6مترو با این حجم عظیم کار در 18ماه انجام شود.

باید بدانیم این عدد و رقم ها و رکورد‌هایی که در کشور به ثبت رسیده، نشان می‌دهد کار نشد ندارد. شهردار تهران در‌خصوص تست گرم خط 7متروي تهران نيز تصريح كرد: در جریان احداث این خط به حدی مشکل وجود داشت که همه قانع می‌شدند می‌توان این خط را نساخت. قالیباف افزود: برای انجام ندادن این کار به حد کفایت دلیل وجود داشت اما تنها به دلیل خدمت به مردم با همت شما عزیزان این کار نشدنی را در کمترین زمان ممکن انجام دادیم.

وی تاکید کرد: ما می‌توانیم امکان اشتغال این چند میلیون جوان شامل افراد تحصیلکرده و افرادی که از سطوح عالی تحصیلی برخوردار نیستند را فراهم کنیم. شهردار تهران با طرح این سوال که چرا نباید بتوانیم در سال 2میلیون شغل ایجاد کنیم، ابراز داشت: این کار حتما امکان‌پذیر است و منطق علمی و تجربی دارد. نمونه‌های روشن آن نیز وجود دارد که واگن‌سازی یک نمونه آن است. قالیباف در ادامه ابراز داشت: در حال حاضر مشکلات اقتصادی وجود دارد و شهرداری هم در رکود اقتصادی قرار دارد اما چطور 30هزار نفر در مجموعه مترو مشغول به کار هستند؟

گاهی اوقات اداره یک کارگاه 50 نفره به ده‌ها دلیل دچار مشکل است اما مترو با این حجم عظیم کارگاهی مشغول به کار است. وی از زحمات شبانه‌روزی همکاران مترو قدردانی کرد و گفت: این توفیق نصیب ما شد که امروز بتوانیم بگوییم در پایان سال95 توانسته‌ایم 100کیلومتر مترو را در خطوط 6، 7 و 8 به نتیجه برسانیم و با تست گرمی که امروز انجام شد، مسافرگیری خط 7 از اواخر فروردین96 آغاز خواهد شد. قالیباف در ادامه به برخی اظهارنظرهای صورت گرفته اشاره کرد و گفت:

وقتی تاریخ فعالیت و زندگی برخی افراد را نگاه می‌کنیم، کار جدی و اثرگذاری انجام نداده اند اما انتقادهای غیر منصفانه، غیر مصلحانه و تخریبی می‌کنند و می‌گویند بنا بود آن کار را بکنند و انجام ندادند. درواقع آنها غرغر می‌کنند و کارشان همین است اما به آنها کاری نداریم.

  • تقدير از نمايندگان مجلس

وی در ادامه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقدیر کرد و گفت: نمایندگان مردم با درایت و با تصمیم درست خودشان نگذاشتند روحیه کار و تلاش تحت تاثیر رفتار سیاست‌زدگی و سیاست‌بازی در کشور قرار گیرد؛ به همین جهت قدردان نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستم. قالیباف تاکید کرد: ما در شهرداری تهران براي همه حرکت‌هایی که انجام می‌دهیم پاسخگو هستیم.

در گزارش کمیسیون عمران نیز مشخص بود که من خودم شخصا در جلسات کمیسیون شرکت کردم، هر سوالی بود پاسخ دادیم، هر سندی را که گفتند ارائه دادیم و هر سوال مکتوبی كه بود را هم پاسخ دادیم اما در بعضی اوقات در جلسات شرکت نمی‌کردند. وی رد تحقیق و تفحص در مجلس را حرکتی هوشمندانه دانست و گفت: متاسف هستم که بعضا می‌گویند نظارتی بر شهرداری‌ها نیست، چطور می‌گوییم نظارتی وجود ندارد؟

مگر شورای اسلامی شهر تهران کمیسیون نظارت ندارد؟ مگر خود شهرداری بازرسی ندارد؟ مگر حسابرسی در شهرداری وجود ندارد؟ مگر شورای اسلامی شهر هر سال حسابرسی انجام نمی‌دهد و تفریغ و تلفیق ندارد؟ مگر حساب‌های حسابداری‌های رسمی زیر نظر شورای شهر در هر ماه و هر سال نظارت نمی‌شود؟

شهردار تهران ادامه داد: می‌گویند چرا درآمد شهرداری از محل فروش پروانه‌ها فلان میلیارد است این بودجه ماست که در شورای شهر تصویب شده و عین قانون است. چطور حاضرید پشت تریبون مجلس بگویید این کار را انجام می‌دهند؟ این عین قانون است و اجرا کردن قانون چه ایرادی دارد؟ آدم از این سخنان متعجب می‌شود چرا‌که این رفتارها کارشناسی نیست.

قالیباف با طرح این پرسش که مگر سازمان بازرسی کل کشور برای نظارت بر شهرداری وجود ندارد؟ افزود: مگر بازرسی‌های بخش‌های حاکمیتی از سوی وزارت کشور و ریاست جمهوری صورت نمی‌گیرد؟ مگر نظارت دیوان محاسبات انجام نمی‌شود؟ ضمن اینکه حراست و بازرسی شهرداری هم هستند. وی تاکید کرد: از قضا از آن چیزی که امروز رنج می‌بریم و به نظر من اشکال دارد تعدد در نظارت‌هاست؛ نه نبود دستگاه‌های نظارتی!

قالیباف با بیان اینکه در بعضی از سال‌هاي گذشته هر روز در فلان مجموعه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌ها از چند صد میلیارد تا چند هزار میلیارد فساد پیدا شد، گفت: در طول 12 سالی که در شهرداری تهران توفیق خدمت داریم، کدام پرونده فساد در شهرداری تهران پیدا شده است؟ کدام پرونده فساد در شهرداری محکومیت پیدا کرده است؟

حتی یک مورد هم نداریم؛ آن هم با همه این حساسیت‌هایی که وجود دارد. یکی از خوشحالی‌های ما این است که این حساسیت در شهرداری وجود دارد و جایگاه همه در شهرداری روشن است. شهردار پایتخت با تاکید بر اینکه امروز سیستم هوشمندسازی در شهرداری و سیستم پیشگیری از فساد باعث شده فسادی در شهرداری اتفاق نیفتد، اظهار کرد: تخلف اداری و تخلف یک فرد در هر جایی وجود دارد اما فساد و تخلف سازمان‌یافته‌ در شهرداری وجود ندارد؛ به طوری که شهرداری تهران حتی یک محکومیت در این زمینه هم ندارد. منکر این نیستیم که ممکن است جایی کسی يا فردی تخلفی کند و رشوه‌ای بگیرد؛ البته به شدت با آن برخورد کرده ایم که نمونه‌هایش هم وجود دارد.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش افزود: ما یک عهد با مردم داریم؛ اینکه حتی لحظه‌ای از عمرمان را جز برای کار و تلاش وقف نکنیم و به سمت هیچ حاشیه‌ای نرویم. مطمئن هستیم اگر اینگونه با روحیه جهادی و اخلاص کار کنیم و خدمت صادقانه به مردم داشته باشیم، خداوند نیز خود مدافع ما خواهد بود.

شهردار تهران با بیان اینکه هرگز دلسرد نمی‌شویم، گفت: من خیلی خوشحال هستم همکارانی را می‌بینم که برای بستن یک پروژه ده‌ها دلیل منطقی می‌آورند که این کار در این زمان امکان‌پذیر نیست، اما وقتی به نتیجه می‌رسیم این کار را انجام دهیم، همان برادر با اطمینان آن کار را بهتر از دیگران انجام می‌دهد.

این روحیه خودباوری و خضوع و برادری به معنی کار برای خداست و خداوند هم برکت می‌دهد. وی ادامه داد: گاهی شاهد هستیم وقتی نظر کسی مورد توجه قرار نمی‌گیرد حداقل همکاری نمی‌کند و بعضا چوب لای چرخ می‌گذارد اما اینکه وقتی فردی نظر دیگری داشته باشد و جمع تصمیم دیگری بگیرد، فرد بهتر از دیگران این را محقق می‌کند، ارزشمند است. این موارد است که شامل لایحتسب می‌شود و رونق را به زندگی‌ها می‌آورد.

  • لزوم كاهش سرفاصله

شهردار تهران با بیان اینکه برخی شهروندان سوال می‌پرسند، برای چه سرفاصله حرکت قطارها در بعضی خطوط 10 یا 20 دقیقه باید باشد، گفت: همیشه گفته‌ام زیرساخت‌ها و ساختن ایستگاه‌ها، ریل و تونل واجب‌تر است؛ چرا که اگر این را رها کنیم نمی‌توانیم مطمئن باشیم بعدا کسی با این سختی این کار را انجام می‌دهد. بنابراین بین خرید واگن و ساخت مترو، اولویت را در توسعه زیرساخت‌ها گذاشتیم و در اولویت دوم خرید یا مونتاژ واگن قرار دارد که راحت‌تر است. وی با اشاره به تکمیل همه خطوط مترو تا پایان سال 95 تصریح کرد: قطعا سال آینده باید به مردم قول دهیم با تلاش شما در واگن‌سازی سرفاصله حرکت قطارها را کم می‌کنیم؛ یعنی در سال96 کم کردن سرفاصله‌های قطارها در اولویت است.

  • افزایش 200هزار نفری ظرفیت متروي پايتخت

با بهره‌برداری از واگن‌های جدید، ظرفیت متروي تهران 200هزار نفر افزایش يافت. اين خبر را شهردار تهران در جمع خبرنگاران داد. وي گفت: امسال دوستان ما قول دادند که در هر فصلی بتوانیم حدود 60 واگن به شبکه مترو اضافه کنیم. امروز نيز 59 واگن به مترو اضافه می‌شود که به این ترتیب ظرفیت جابه‌جایی 200هزار نفر افزایش خواهد یافت. وي در پاسخ به سوالی درباره وعده های مقامات دولتی برای تامین واگن‌های متروي تهران، گفت:

از من این سوال را نکنید چراکه گفتنش هم به نظر من فایده‌ای ندارد، اما مطمئن هستیم که کار بر زمین نخواهد ماند. مشکلات برای ما مسئولان است و نباید آنها را به مردم بگوییم بلکه باید تلاش کنیم تا مشکلات حل شود. وي گفت: در 25 سال 70 کیلومتر ساختند اما در يك سال 100کیلومتر مترو در شهر تهران ساخته شده است. ‌ وي در پایان ابراز امیدواری کرد که در انتهای سال 96 تزریق واگن به خطوط مترو به جایی برسد که در سرفاصله هر 3، 4 دقیقه یک قطار به ایستگاه‌ها برسد و مردم در زمان پیک سفر با مترو اذیت نشوند.