چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: رئیس پلیس پیشگیری ناجا در پاسخ به پرسش همشهری درباره آخرین وضعیت تجهیز کلانتری‌ها به دوربین مداربسته گفت: «همه کلانتری‌ها و فرماندهی انتظامی بخش‌ها در سطح کشور به دوربین مداربسته مجهز شده‌اند.»

سردار محمد شرفي توضيح داد: «فقط در حوزه پاسگاه‌هاي روستايي كه فاقد شبكه لازم هستند و بسترها آماده نيست فعلا نتوانسته‌ايم آنها را به دوربين مداربسته مجهز كنيم. البته توسعه زيرساخت‌ها جزو اولويت‌هاي ماست و طي برنامه‌ ششم توسعه نيز اين كار انجام خواهد شد.»

به گفته وي، تقريبا كل كلانتري‌ها و فرماندهي انتظامي سراسر كشور كه تحت نظرگاه دارند به دوربين مداربسته مجهز شده‌اند و به‌صورت آنلاين توسط سلسله مراتب فرماندهي پايش مي‌شوند و نظارت عاليه بر آنها وجود دارد تا خداي ناكرده حقوق متهم دچار مشكل نشود و حقوق شهروندي رعايت شود.

او همچنين وعده داد كه با هدف پايش مناطق حاشيه‌نشين، در سال96 گسترش نظارت تصويري در اين مناطق افزايش يابد.
خبر سردار شرفي در مورد تجهيز 1420تحت نظرگاه به دوربين مداربسته در حالي است كه اين موضوع از وعده‌هاي فرماندهان ناجا در دوره‌هاي قبل بوده كه تا‌كنون به‌دليل نبود بودجه كافي انجام نشده بود.

آنطور كه رئيس پليس پيشگيري ناجا گفته تاكنون هزار و 879دوربين شهري در 33شهر كشور توسط پليس نصب شده كه از آنها در پيشگيري از وقوع جرم بهره‌برداري مي‌شود و به محض وقوع جرم بلافاصله پليس در صحنه حاضر مي‌شود.

  • لباس و خودروي دوربين‌دار

رئيس پليس پيشگيري ناجا با اشاره به طرح تجهيز البسه افسران گشت پليس به دوربين مداربسته گفت: «اين طرح با 2هدف پيگيري مي‌شود؛ يكي اينكه اگر دوربين روي لباس افسران گشت نصب باشد آنها مي‌توانند محيط ماموريتي خود را پايش كنند و درصورت مشاهده جرايم مشهود حتما بايد با آن برخورد كنند و اگر با جرايم مشهود برخورد نكردند از سوي مركز فرماندهي نظارت مي‌شوند.»
سردار شرفي هدف دوم را اينگونه توضيح داد:

«اين دوربين‌ها موجب استانداردشدن رفتار مأموران ما مي‌شود، زيرا هيچ‌كس دوست ندارد مقابل دوربين تخلفي مرتكب شود. همچنين تصاوير اين دوربين‌ها مستندي براي محاكم قضايي است تا اگر احيانا رفتار مجرمان هم مناسب نبود بتوان تصاوير مربوطه را به محاكم قضايي ارائه كرد.»

سردار شرفي با بيان اينكه خودروهاي گشت پليس در سال آينده به دوربين‌هاي مداربسته مجهز خواهند شد، افزود: «بسترها آماده و اعتبارات لازم نيز پيش‌بيني شده است. از طريق سامانه اختصاصي و بانك‌هاي اطلاعاتي به آن متصل است و اطلاعات مناسبي در اختيار افسران گشت قرار مي‌دهيم تا اشراف اطلاعاتي خوبي در منطقه گشت خود داشته باشند.»

وي با اشاره به اينكه اين طرح‌ها در سال آينده عملياتي خواهد شد، توضيح داد: «سطح دسترسي كاركنان به اين سامانه نيز تعريف شده است و به لحاظ رعايت حقوق شهروندي اينطور نيست كه همه كاركنان به همه اطلاعات دسترسي داشته باشند.»

  • دوربين در نقاط جرم‌خيز

سردار شرفي در ادامه نشست خبري در پاسخ به پرسش همشهري درخصوص تجهيز و كنترل نقاط جرم‌خيز نيز گفت: «اين كار پس از ابلاغ فرمان در مرحله مطالعاتي قرار دارد. پس از انجام مطالعات در احكام دائمي برنامه و بودجه نيز به آن اشاره شده است؛ يعني فرصت‌سازي شده كه به نيروي انتظامي مساعدت شود بلكه بتواند اين نقاط را پوشش دهد.»

وي با اشاره به رصد رفتار مأموران كلانتري‌ها و اپراتورهاي ۱۱۰ از سوي بازرسي ناجا افزود: «درصورت عدم‌رسيدگي به درخواست‌ها از سوي مأموران يا اپراتورها يا درصورت تماس با ۱۱۰ و تأخير در ارسال مأمور انتظامي، شهروندان مي‌توانند انتقادات خود را با ۱۹۷ در ميان بگذارند.»

  • 53درصد مراجعات به 260كلانتري

سردار شرفي: 260 كلانتري، كلانتري هدف هستند. در اين تعداد كلانتري 53درصد رفت‌وآمدها انجام مي‌شود كه بيشترين سهم آن به‌ترتيب در تهران بزرگ (غرب و شرق)، استان‌هاي البرز، خراسان‌رضوي، اصفهان و تبريز بوده است.

کد خبر 365221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha