وزیر امور خارجه در آخرین روزهای سال ۹۵ در یک مصاحبه تفصیلی به تشریح دیدگاه‌های خود درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌خصوص درباره روی کار آمدن ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و تأثیر آن بر توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ پرداخت.

ظریف

 او در اين مصاحبه با برشمردن برخي موضوعات ازجمله برجام، سوريه، روابط با تركيه و عربستان، چشم‌اندازي از رويكرد‌هاي سياست خارجي ايران در سال جديد را ترسيم كرده است.محمد‌جواد ظريف در گفت‌وگو با تلويزيون الميادين در پاسخ به اين سؤال مجري كه پرسيد آيا تصور مي‌كنيد دست‌زدن به اقدام نظامي عليه ايران امري محتمل است، در پاسخ گفت: چنين احتمالي نمي‌دهم.
وزير خارجه ايران درباره پايبندي رئيس‌جمهور آمريكا به توافق هسته‌اي خاطرنشان كرد: دولت جديد آمريكا دير يا زود پي خواهد برد كه بهترين گزينه، اجراي مفاد توافق هسته‌اي است.

ظريف ارتباط خود با همتاي آمريكايي را رد كرد و در عين حال يادآور شد: در چارچوب اجراي توافق هسته‌اي كانال‌هاي ارتباطي ميان همكاران باز است. اگر اين كانال‌هاي ارتباطي نبود، امكان اجراي توافق هسته‌اي به اين شيوه وجود نداشت. ميان من و وزير خارجه آمريكا هيچ‌گونه كانال ارتباطي باز وجود ندارد، ما با هم تماس نداشته‌ايم و تصور مي‌كنم وزير خارجه جديد آمريكا، شيوه متفاوتي را در پيش خواهد گرفت و ما هنوز به او نزديك نشده‌ايم.

رئيس دستگاه ديپلماسي ايران درخصوص احتمال بر هم زدن برجام توسط ترامپ هم بيان كرد: ما براي هر احتمالي آماده خواهيم بود، چنانچه توافق هسته‌اي كارايي خود را از دست بدهد، براي ما اين امكان وجود دارد كه بار ديگر و به‌صورت فوري برنامه هسته‌اي خود را به اجرا در آوريم.

ظريف در پاسخ به سؤالي پيرامون لابي عربستان و اسرائيل براي برهم‌زدن توافق هسته‌اي خاطرنشان كرد: سعودي‌ها و رژيم صهيونيستي تلاش كرده‌اند كه جلوي دستيابي به اين توافق را بگيرند. اسرائيل تلاش كرده است كه ايران را به‌عنوان يك تهديد امنيتي جلوه دهد.

اساساً ما رژيم‌صهيونيستي را به رسميت نمي‌شناسيم و ارتباطي هم با آن نداريم، با اين حال عربستان كشوري اسلامي است و معتقديم كه مي‌توانيم روابط خوبي با آنها داشته باشيم و فكر مي‌كنم درست نيست كه همه روابط را قطع كنيم. وزير خارجه با اشاره به سفر روحاني به عمان و كويت و نامه امير كويت اظهار كرد: روحاني به آن نامه پاسخ داد،

حال سعودي‌ها براي اين مسئله آمادگي داشته باشند يا نه، فقط، آمادگي ايران كافي نيست بلكه سعودي‌ها نيز بايد براي بهبود روابط آمادگي داشته باشند. وي درباره روابط با تركيه و روسيه هم تصريح كرد: معتقدم اقدامي كه ما با همكاري روسيه و همچنين تركيه براي دستيابي به برقراري آتش‌بس و نهايتاً راه‌حل مسالمت‌آميز در سوريه انجام مي‌دهيم، يك موفقيت مهم است.

کد خبر 365284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha