همشهری آنلاین: وزارت خارجه آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سفارت و کنسولگری‌های این کشور به درخواست‌های ویزای اتباع ۶ کشور ذکر شده در دومین فرمان مهاجرتی ترامپ - از جمله ایران - رسیدگی می‌کنند.

مهر نوشت: وبگاه «سفارت مجازی آمریکا در ایران» - وابسته به وزارت امور خارجه این کشور - با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که سفارت و کنسولگریهای آمریکا همچون گذشته به درخواستهای ویزای اتباع شش کشور ذکر شده در فرمان اجرایی «دونالد ترامپ» (ایران، سوریه، لیبی، یمن، سومالی و سودان) رسیدگی می کنند.

شایان ذکر است که در ۱۵ مارس ۲۰۱۷، یک دادگاه فدرال ناحیه ای در ایالت هاوایی حکمی صادر کرد که بر اساس آن، وزارت امور خارجه آمریکا از اجرای بندهای ۲ و ۶ فرمان اجرایی ۱۳۷۸۰- که صدور ویزا و ورود به آمریکا را برای اتباع شش کشور مسلمان از جمله ایران به حالت تعلیق در آورد- منع می کند.

یک روز پس از آن- در ۱۶ مارس ۲۰۱۷- یک دادگاه فدرال ناحیه ای در ایالت مریلند نیز به طور جداگانه حکمی صادر کرد که به موجب آن، وزارت امور خارجه از اجرای بخش (c) بند ۲ همان فرمان اجرایی منع می شود. گفتنی است که هر دو حکم فوق الذکر در سراسر آمریکا لازم الاجرا هستند.

از آنجا که فرمان اجرایی ترامپ هنوز به مرحله اجرا در نیامده بود، سفارتها و کنسولگریهای آمریکا همچنان به رسیدگی به درخواستهای ویزای اتباع شش کشور [تعیین شده در فرمان اجرایی] همانند قبل ادامه می دهند. افزون بر این،‌ وزارت امور خارجه اِعمال بندهای فرمان اجرایی را بر اساس احکام صادره از سوی این دادگاهها به حالت تعلیق در آورد.

گفتنی است که دادگاه فدرال هاوایی ادعاهای دولت آمریکا را مبنی بر اینکه این فرمان در راستای افزایش امنیت ملی است، رد کرده است. «دریک واتسون» قاضی دادگاه هاوایی گفت که «این فرمان اجرایی باعث می شود که این ایالت از نظر اقتصادی لطمه ببیند، زیرا ورود دانشجویان و گردشگران را به هاوایی محدود خواهد کرد. افزون بر این، این حکم یک تبعیض مذهبی به حساب می آید و ناقض قانون اساسی آمریکا است».

پس از ایالت هاوایی، یک قاضی فدرال در «گرینبلت» ایالت مریلند نیز اجرای فرمان مهاجرتی رئیس‌جمهوری آمریکا درخصوص محدودیت‌های مهاجرتی بر ورود اتباع شش کشور مسلمان به آمریکا را متوقف کرد.

فرمان مهاجرتی جدید ترامپ قرار بود از نخستین ساعات روز پنجشنبه اجرایی شود و طبق آن، صدور ویزا برای اتباع ایران، لیبی، سودان، سومالی، سوریه و یمن به مدت ۹۰ روز به حالت تعلیق در آید. در فرمان مهاجرتی قبلی ترامپ، عراق نیز جزء این لیست بود.

کد خبر 365302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha