مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: فعالیت ورزشی تاثیرات زیادی بر حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری ها دارد؛ مطالعات نشان می دهد که انجام منظم این فعالیت ها می تواند موجب کاهش عوامل التهابی در بدن شود.

به گزارش گروه علمی ایرنا، التهاب یک پاسخ دفاعی متشکل از سلول‌های میزبان، عروق خونی و پروتئین‌های پلاسمایی است؛ پاکسازی علت اولیه آسیب سلولی، حذف سلول ها و بافت و آغاز روند بازسازی از جمله اهداف یک واکنش التهابی است.

با این حال خود التهاب می‌تواند به طور بالقوه مضر باشد زیرا اجزای التهابی همانطور که قادر به از بین بردن میکروبها هستند، می‌توانند به سلول های طبیعی نیز آسیب برسانند؛ واکنش التهابی می‌تواند به دو صورت حاد و مزمن وجود داشته باشد.

از سوی دیگر عوامل مرتبط با سبک زندگی از قبیل کم تحرکی، چاقی و اضافه وزن، رژیم غذایی نامناسب و مصرف دخانیات و الکل موجب بروز پاسخهای التهابی برای مدت زمان طولانی خواهد شد که آن را التهاب درجه خفیف «سیستمیک مزمن» می‌نامند.

ناگفته نماند که بدن به منظور مقابله با این التهاب مزمن به پاسخ ضد التهابی روی می آورد و در شرایطی که این تعادل برهم بخورد منجر به بروز برخی اختلالات در شکل و عملکرد سلول های بدن ما خواهد شد.

دکتر امین عیسی نژاد متخصص فیزیولوژی ورزش، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد و محقق پژوهشگاه علوم ورزشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: التهاب سیستمیک خود باعث افزایش خطر ابتلا به یک سری بیماری ها مانند دیابت، بیماری قلبی عروقی، تصلب شرایین، گرفتگی عروق کرونر، سرطان روده یا سرطان های مرتبط با التهاب می شود.

مطالعات نشان داده‌اند که فعالیت ورزشی منظم به روش‌هایی به کنترل یا پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مزمن مانند سرطان، دیابت، پرفشاری خون و غیره نقش دارد.

عیسی نژاد که هدایت یک مطالعه در زمینه اثرات فعالیت های ورزشی بر تقویت سیستم ایمنی و بهبود التهاب را بر عهده داشت، افزود: در این مطالعه که توسط محققان دانشگاه شاهد انجام شده است، مسیرهایی که فعالیت ورزشی موجب تعدیل عوامل التهابی می شود، بررسی شد.

عیسی نژاد گفت: در این مطالعه تعداد 40 زن چاق و یا دارای اضافه وزن برای مدت 12 هفته تحت 3 شیوه تمرینات هوازی تناوبی، مقاومتی و موازی مورد بررسی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: محققان این افراد را به 4 گروه تقسیم کرد و به سه گروه یک برنامه ورزشی دادند اما به گروه چهارم این برنامه ورزشی داده نشد.

این محقق اظهارکرد: زنانی که در گروه ورزشی قرار گرفته بودند در هفته 3 جلسه ورزشی به مدت سه ماه انجام دادند. نتایج این مطالعه کاهش قابل توجهی در سطح عوامل التهاب زا در زنانی نشان داد که حداقل 8 تا 12 هفته فعالیت ورزشی انجام داده بودند.
عیسی نژاد گفت: بدن در حالت عادی، عوامل ضد التهابی علیه التهاب ترشح می کند اما زمانی که التهاب از تعادل خارج می شود به سمت بیماری زایی حرکت می کند. فعالیت ورزشی از مسیرهای مختلف هم اثر ضد التهابی دارد و هم به واسطه کاهش توده چربی بدن و تقویت عملکرد سیستم ایمنی موجب کاهش ترشح عوامل التهابی می شود.

محقق دانشگاه شاهد و پژوهشگاه علوم ورزشی تاکید کرد که تاثیراتی که فعالیت ورزشی می تواند در کاهش عوامل التهابی داشته باشد هم تحت تاثیر شدت ورزش و هم طول مدت ورزش و طول دوره تمرین قرار می گیرد یعنی برای رسیدن به اهداف مذکور طول دوره تمرنیات و شدت تمرینات باید مورد نظر قرار گیرد.

کد خبر 365435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha