چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

جنجالی که کشورهای غربی و به خصوص آمریکا ابتدای سال درباره موشک عماد به راه انداختند، کوچک‌ترین‌ تغییری در سیاست‌های دفاعی ایران ایجاد نکرد و پایان سال، موشک خرمشهر نیز آزمایش شد.

«آنها از همه موشك مي‌خرند، به جز ما. چرا؟ چون ما خريد نظامي ايران را ممنوع كرده ايم». اين بخشي از صحبت‌هاي انتخاباتي دونالد ترامپ قبل از انتخاب به‌عنوان رئيس‌جمهور آمريكاست.

او فروردين‌ماه 95با حسرت از اينكه آمريكا نمي‌تواند به ايران موشك بفروشد، سخن مي‌گفت اما بعد از اينكه به كاخ سفيد راه يافت براي ايران و موشك هايش خط و نشان مي‌كشد! سالي كه گذشت با جنجال موشكي غرب عليه ايران شروع شد و با جنجال موشك هم تمام شد؛ جنجالي كه كشورهاي غربي و به‌خصوص آمريكا بر سر موشكي به نام عماد به راه انداختند بعد از يك سال تغييري در سياست‌هاي دفاعي ايران ايجاد نكرد تا آزمايش موشك خرمشهر، خشم دولتمردان جديد آمريكا را به‌دنبال داشته باشد. دونالد ترامپ وقتي كه فقط يك نامزد انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا بود بيش از آنكه به‌عنوان يك چهره سياسي شناخته شده باشد به‌عنوان يك كاسب و تاجر معروف بود، اظهاراتش هم در همان قالب بود و يكي از حيرت آور‌ترين سخنان او به وقتي بر مي‌گردد كه در جمع هوادارانش در يك شهر آمريكا درباره ايران معركه انتخاباتي گرفته بود.

  • هدفمان همين بود!

ترامپ فروردين 95در يك محفل حزبي در راچستر درباره ممنوعيت تجارت با ايران در قامت يك كلاهبردار حرفه‌اي اظهار كرده بود: ممنوعيت خوب است اما وقتي كه به ايراني‌ها 150ميليارد دلار داده‌ايم بايد اين ممنوعيت به‌طور موقت تعليق شود تا آنها از شهر راچستر خريد كنند. در آن صورت ما به آنها موشك معيوب مي‌فروشيم. بگذاريد شكايت كنند. براي اين موشك‌ها 12ميليارد دلار به جيب مي‌زنيم و آنها هم مي‌گويند كه موشك‌ها افتضاح بودند. من هم به ايراني‌ها مي‌گويم: بله! هدفمان همين بود!»
اين اظهارات ترامپ مي‌تواند دليل محكمي براي لزوم آزمايش‌هاي موشكي ايران باشد؛ زماني كه نفر اول دشمن درجه يك ايران با چنين ديدگاهي كار خود را در كاخ سفيد آغاز كرده، طبيعي به‌نظر مي‌رسد كه ايران نه‌تنها براي بالا بردن توان دفاعي‌اش بلكه براي مقابله با خرابكاري‌هاي احتمالي كه بارها با فروش قطعات معيوب به ايران رخ داده، آزمايش‌هاي موشكي را در دستور كار داشته باشد.

البته روزهاي پاياني سال 94زماني كه محمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه به يك تور آسيايي رفته بود، وقتي در يك نشست به وضوح از پاسخ دادن چندين باره به يك سؤال درباره موشك‌هاي ايران، خسته شده بود درحالي‌كه از سر جاي خود بلند مي‌شد، گفت:«اگر يك سؤال را چندبار به شيوه‌هاي متفاوت مطرح كنيد جواب متفاوتي دريافت نخواهيد كرد. شما كه اين سؤال را طرح مي‌كنيد هدف يك جنگ 8ساله نبوده‌ايد. جنگي كه در آن شهرها زير باران موشك‌ها قرار داشتند و حمله شيميايي امان را مي‌بريد. شما در شرايطي نبوديد كه حتي يك موشك هم نداشته باشيد تا شايد از ترس آن يك موشك صدام حسين بمباران شهرهاي شما را متوقف كند. ما در آن دوره از اين كشور به آن كشور مي‌رفتيم و براي يك موشك بازدارنده التماس مي‌كرديم، التماس مي‌كرديم؛ تكرار مي‌كنم التماس مي‌كرديم تا از مردم خود دفاع كنيم؛ حالا امروز شما از ما مي‌خواهيد در ازاي چند دلار دست از تجهيز سيستم دفاعي خود برداريم؟ لطفا براي مردم ايران توضيح دهيد كه چرا با اين تجربه، بايد تجهيز سيستم دفاعي خود را به قول شما قرباني تجارت با غرب كنند و شاهد تكرار تاريخ و صدام حسين ديگري باشند؟!

ايران قبل از موشك عماد هم با جنجال‌آفريني‌هايي مواجه شد؛ مهرماه سال 94سپاه شهري موشكي رونمايي كرد و 3‌ماه بعد هم تصاوير دومين شهر موشكي خود را انتشار داد، شهرهاي موشكي كه همان موقع سردار حاجي‌زاده، فرمانده نيروي هوافضاي سپاه گفته بود در برابر حمله اتمي هم مقاوم هستند. اما چند روز بعد از اينكه ترامپ در كاخ سفيد مراسم تحليفش را به جا آورد فاكس نيوز مدعي شد كه ايران يك موشك بالستيك در نزديكي سمنان آزمايش كرده است. اين اتفاق در حالي بود كه معمولا در آزمايش‌هاي قبلي موشكي ايران، تصاوير آزمايش موشكي هم از رسانه‌ها پخش مي‌شد اما در مورد اخير، اين رسانه‌هاي آمريكايي بودند كه ابتدا خبر آزمايش موشكي را اعلام و بعد از چند روز مقامات ايران آن را تأييد و آزمايش را موفقيت آميز خواندند.

موشك تازه آزمايش شده، خرمشهر نام داشت كه چند‌ماه قبل‌تر سردار حسين دهقان براي نخستين بار خبر دستيابي به آن را اعلام كرده بود. موشكي برد بلند كه اطلاعات بيشتري از آن در دست نيست اما براساس پيش‌بيني‌هاي منابع صهيونيستي اگر از مناطق غربي ايران شليك شود با برد قريب 2000كيلومتر و درصد انحراف بسيار كم مي‌تواند خاك رژيم صهيونيستي را هدف قرار دهد؛ البته موشك عماد كه قبلا آزمايش شده بود بردي بيشتر از خرمشهر داشت اما همزماني آزمايش خرمشهر با آمدن ترامپ جنجال بر سر آن را تشديد كرد تا جايي كه ترامپ در 4روز چندبار دست به توييت شد و نوشت: ايران رسما تحت نظر قرار گرفته است!

  • بايگاني طرح ترامپ

ترامپ در واكنش به آزمايش موشك خرمشهر 25شخص و نهاد ايراني يا وابسته به ايران را هدف تحريم قرار داد و به صرافت افتاد سپاه را در ليست گروه‌هاي تروريستي قرار دهد اما هشدارهاي مكرر مسئولان امنيتي و اطلاعاتي آمريكا درباره عواقب اين اقدام كه به عقيده آنان مي‌توانست اوضاع نيروهاي آمريكايي در عراق را وخيم كند باعث شد اين طرح ترامپ خيلي زود بايگاني شود. تلاش آمريكا براي برگزاري نشست فوق‌العاده شوراي امنيت و ايجاد اجماع عليه ايران هم به جايي نرسيد. آمريكا معتقد بود ايران با خرمشهر قطعنامه 2231 را نقض كرده است اما ديگر اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل از جمله روسيه نظر مخالف داشتند.

دبيركل سازمان ملل هم نظر آمريكال را تأييد نكرد. نهمين و دهمين روز آخرين‌ماه سال هم با يك آزمايش‌ موشكي همراه بود، در جريان رزمايش بزرگ دريايي ولايت 95، موشك كروز دريايي نصير در رزمايش ولايت ۹۵ نيروي دريايي ارتش رونمايي و آزمايش شد و اژدرهاي جديد نيروي دريايي ايران هم به موفقيت شليك شدند اما در واكنش به اين آزمايش‌ها اين بار سخنگوي وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد: رزمايش بزرگ نيروي دريايي ايران يك رزمايش استاندارد براي آموزش و حفظ مهارت ارتش جمهوري اسلامي بوده است. پنتاگون از سوي ديگر و برخلاف موضع گيري‌هاي قبلي نسبت به رزمايش‌هاي ايران در خليج‌فارس، اين رزمايش اخير را عاقلانه توصيف كرد.

در سالي كه گذشت اس 300روسي هم نقش بارزي در تحولات دفاعي ايران داشت؛ فروردين 95بود كه تصاويري از حمل يك محموله در شهر انزلي آن هم با تدابير شديد امنيتي خبر‌ساز شد كه چندي بعد روس‌ها از تحويل سامانه اس‌300به ايران بعد از 9سال از عقد قرارداد خبر دادند اما در ميانه‌هاي سال هم استقرار اس‌300 در حوالي سايت فردو خبرساز شد و در آخرين روزهاي سال هم خبري منتشر شد كه سامانه‌هاي اس 300براي نخستين بار تست گرم شدند تا يك فروند موشك بالستيك در آسمان ايران رهگيري و توسط اين سامانه سرنگون شود.

کد خبر 365678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha