دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: تقویم‌های نو را برداشته‌اید، دیگر باید به‌جای ۹۵بنویسید ۹۶.چند هفته‌ای طول می‌کشد تا به این مسافر جدید عادت کنید اما چیزی که باید از آن مطمئن باشید این است که قرار است به اندازه روزهای یک سال با هم همسفر شوید.

سوت آغاز!

 اين مسافر به‌زودي همراهتان مي‌شود و يك برگ مهم از كتاب زندگي شما خواهد شد. به اندازه چشم برهم‌زدني سال 96هم به پايان مي‌رسد و روزهايي كه هنوز نيامده به روزهاي رفته تبديل مي‌شود، پس ضمن تبريك سال جديد، بهتر است از همين ابتدا با اين همسفر به تفاهم برسيد و برنامه‌هاي‌تان را طوري بچينيد كه آخرين روز اسفندش بگوييد: «چه سال خوبي بود» يا بهتر است بگويم باخودتان تكرار كنيد: «چه سال خوبي ساختم». به همين سرعت كه برگه‌هاي تقويم روميزي سال گذشته پر شد و ورق خورد، تقويم امسال هم ورق مي‌خورد. اين شما هستيد كه بايد حواس‌تان به ثانيه‌ها باشد تا روزهاي‌تان را كامل زندگي كنيد.

  • با خودت چندچندي

براي ساختن آينده نخستين كار قدم‌زدن در كوچه باغ خاطرات گذشته است. تا تكليف شما با سالي كه گذشت و تمام شد، معلوم نشود، نمي‌توانيد براي آينده نقشه خاصي ترسيم كنيد. براي نو‌كردن سال جديد سال كهنه را خوب درك كنيد و اتفاقات آن ‌را زير ذره‌بين قرار دهيد.

بدون تعصب و بدون گول زدن خودتان، مشكلات سال گذشته را از لابه‌لاي اتفاقات خوب بيرون بكشيد. به آنها نگاه كنيد و سعي كنيد ريشه‌هاي آن‌ را بيابيد. مهم‌ترين نكته در اين ريشه‌يابي داشتن صداقت است. به‌جاي آنكه تقصير را گردن شرايط و ديگران بيندازيد، (كه البته خيلي مواقع آنها هم دخيل هستند) سهم خودتان را از «نشد»‌هاي زندگي‌تان بيابيد. براي اين كار لازم است جنبه‌هاي مختلف زندگي‌تان را درنظر بگيريد و در هر كدام به‌خود نمره‌اي بدهيد؛ مثلا زندگي اقتصادي، ارتباط با همسر، تربيت فرزند و... هر نمره‌اي كه مي‌دهيد، دليلش را ذكر كنيد؛ مثلا در زندگي اقتصادي نمره شما 19بوده زيرا توانستيد هر‌ماه از حقوق خود پولي را كنار بگذاريد و در آخر سال جايي سرمايه‌گذاري كنيد. آن يك نمره‌اي هم كه از خودتان كسر كرديد براي تاخير در پرداخت جريمه‌هاي راهنمايي و رانندگي بوده است كه مجبور شديد دوبرابر آن‌را پرداخت كنيد. همه جنبه‌هاي زندگي‌تان را درنظر بگيريد و خوب بررسي كنيد. بهتر است فكرها و محاسبات‌تان را روي كاغذ بياوريد. اين كار 2فايده دارد: يكي اينكه مي‌توانيد با خواندن دوباره آن اگر چيزي از قلم افتاده است دوباره يادداشت كنيد. ديگر آنكه براي برنامه‌ريزي سال جديد، محاسبات سال قبل و نقاط تاريك آن در مقابل شما خواهد بود و فراموش‌تان نمي‌شود.

  • هدف‌هايي كه واقعي‌اند

شروع سال جديد يك فرصت دوباره است كه از همين روزهاي اول با مشخص كردن اولويت‌هاي زندگي‌تان مي‌توانيد قدم‌هاي درست‌تري برداريد. خيلي‌ها عادت دارند اول هر سال يك سررسيد بردارند و در صفحات اول آن هدف هاي‌شان را بنويسند. البته بيشتر اين سررسيد‌ها در كتابخانه خاك مي‌خورند و صاحبان آنها فراموش مي‌كنند به سراغ‌شان بروند؛ مانند هدف‌هايي كه فراموش مي‌شوند.خوب است شما اين رسم را انجام دهيد اما سررسيدتان را هميشه و در طول سال به همراه داشته باشيد و به آن سر بزنيد. به بيان بهتر به هدف‌هايتان و آرزوهايتان سر بزنيد تا در ازدحام زندگي‌تان فراموش نشوند. وقتي اهداف‌تان را مي‌نويسيد بهتر است مراقب باشيد كه با واقع‌بيني همراه باشد؛ مثلا اگر قصد كم‌كردن وزن‌تان را داريد، ننويسيد كه در 3‌ماه اول بايد 30كيلو كم كنيد. هدف‌تان را با واقع بيني مشخص كنيد تا به‌خاطر نرسيدن به آن سرخورده نشويد. انتخاب هدف بخش مهمي از كار شما براي يك شروع صحيح خواهد بود. اينكه بدانيد كداميك از خواسته‌هاي‌تان را به‌طور واقعي خودتان انتخاب كرده‌ايد و انگيزه كافي براي تلاش و به‌دست آوردنش داريد، چيزي است كه با فكر كردن بدون تعصب به آن مي‌توانيد به نتيجه برسيد.

  • قدم قدم تا رسيدن به قله

وقتي هدف‌هاي واقعي زندگي‌تان را روي كاغذ آورديد وقت آن است كه آنها را به قدم‌هاي كوچك‌تر تقسيم كنيد كه براي‌تان ملموس‌تر باشند تا بتوانيد برنامه‌ريزي مشخصي براي رسيدن به آنها داشته باشيد. مهم اين است كه با توجه به شرايط زندگي خودتان برنامه‌ريزي كنيد؛ مثلا اگر مي‌خواهيد در زمينه علمي پيشرفت كنيد، نخستين چيزي كه به ذهن هر كس خطور مي‌كند ثبت‌نام در كنكور مقطع بالاتر است. ممكن است شما امسال واقعا فرصت مطالعه و شركت كردن را نداشته باشيد و تصميم بگيريد كلاس‌هاي سبكي را انتخاب كنيد كه هم مدرك معتبر دارند و هم به ارتقاي علمي‌تان كمك مي‌كنند و در ضمن در شغل‌تان هم كارايي دارند. ممكن است تصميم بگيريد براي 2سال برنامه‌ريزي كنيد، كتاب‌هاي خاصي را بخوانيد و بعد در كنكور شركت كنيد. در هر صورت اين شما هستيد و اين هم روزهايي كه پيش‌رو داريد و برنامه‌هايي كه بايد تهيه كنيد تا به اهداف‌تان برسيد. برنامه‌ريزي سال 96بايد كاربردي، ملموس و واقعي باشد.

  • و خدايي كه در اين نزديكي ست

براي اينكه سالي سرشار از موفقيت، رضايت و آرامش داشته باشيد، مهم‌ترين چيزي كه بايد حواس‌تان به آن باشد شروع سال با توكل به خداست؛ همانطور كه نخستين دقايق سال 96كنار سفره هفت‌سين خوانديد: يا مقلّب القلوب و الابصار، يا مدبر الليل و النهار، يا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الي احسن الحال. بعد از آن هم فراموش نكنيد اگر لحظات‌تان را به خدا گره بزنيد، سال‌تان پربركت‌تر مي‌شود، آرامش بيشتري خواهيد داشت و براي رسيدن به موفقيت، بزرگ‌ترين پشتيبان را كنار خود احساس مي‌كنيد. امسال سعي كنيد در معنويات پررنگ‌تر باشيد تا حال و هواي جنبه‌هاي ديگر زندگي‌تان هم تغيير كند.

  • هنوز شنبه نشده

بعضي‌ها دوست دارند كه سال جديد را متفاوت آغاز كنند و كلا دگرگون شوند. خب اين كار خوبي است به شرط اينكه بدانيد كه چطور بايد خودتان را دگرگون كنيد. ما براي متحول شدن شما چند پيشنهاد شگفت‌انگيز داريم:
پيشنهاد اوليه اين است كه امسال را بي‌خيال شويد، چون روز اول كاري آن به دوشنبه افتاده است، نه شنبه. مي‌دانيد كه كلا شنبه براي دگرگون شدن بهترين روز است. پس صبر كنيد تا سالي برسد كه شروع كاري آن به شنبه مي‌افتد.
اصلا چه كاري است كه خودتان را تغيير دهيد و متفاوت شويد. پيشنهاد ما اين است كه ديگران را تغيير دهيد و به شكل دلخواه خود درآوريد. اين جوري بهتر نيست؟
اگر هنوز هم براي متحول شدن اصرار داريد، پيشنهاد مي‌كنيم اين تحول را كم‌كم انجام دهيد. اگر اين كار را نكنيد ممكن است تغييرات شما آنقدر ناگهاني و سريع باشد كه ديگر كسي شما را نشناسد. آن وقت مشكل هويت هم پيدا مي‌كنيد و قوز بالاي قوز مي‌شود.
روي كتاب‌هاي روانشناسي اصلا حساب نكنيد، شما عمرا نمي‌توانيد قورباغه قورت دهيد. حيوانات مناسب‌تري پيدا كنيد، فقط مراقب باشيد زياد درنده نباشند.
يك راه ساده هم اين است كه روي ويژگي‌هاي مثبت قبلي‌تان متمركز شويد و آنها را براي سال جديد تغيير دهيد. مثلا اگر آدم خنده‌رويي هستيد از اين به بعد اخم كنيد. به‌نظرتان اين جوري متفاوت‌تر نخواهيد بود؟
تحول كه هميشه نبايد اخلاقي و رفتاري و اين‌جور چيزها باشد. مثلا همين كه بعد از عيد چاق شده‌ايد خودش يك نوع تحول ظاهري است. مهم متفاوت شدن است، به اين فكر كنيد.
راحت‌ترين راه براي متحول و دگرگون شدن، تغيير تيپ و قيافه است. مثلا مي‌توانيد در اداره به‌جاي پوشيدن لباس رسمي، لباس‌هاي گل گلي و راحت بپوشيد. اين جوري خيلي متحول شده به‌نظر مي‌رسيد.

کد خبر 365844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha