دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرتره‌ای که «اندی وارهول» هنرمند مطرح آمریکایی از چهره «مائو» کشیده بود، به قیمت ۱۲ میلیون دلار در هنگ‌کنگ به فروش رسید.

نقاشی

به گزارش ایسنا، «تله‌سر تی‌وی» نوشت: اثر چاپی که اندی وارهول در سال ۱۹۷۳ از چهره «مائو» خلق کرد، در حراجی هنگ‌کنگ «ساتبی» به قیمت ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار از آن خریداری ناشناس شد.

این نخستین‌بار بود که پرتره‌ای از بنیانگذار حزب کمونیست چین از مجموعه آثار «وارهول» در این کشور به حراج گذاشته می‌شد. مقامات چینی پیش از این از نمایش این آثار هنری در این کشور جلوگیری می‌کردند.

پیش‌بینی می‌شد این پرتره به قیمت ۱۵ میلیون دلار به فروش برسد،‌ اما سرانجام یک مجموعه‌دار چینی آن را به قیمتی کمی پایین‌تر از این رقم از آن خود کرد. پرتره «مائو» سه سال پیش در لندن به حراج گذاشته شده بود و از آن زمان تا کنون ارزش آن ۲۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس بخش آسیای «ساتبی» فروش کلی این حراجی را ۵۷۳ میلیون دلار اعلام کرده و گفته است که استقبال خریداران آسیایی از آثار غربی روبه افزایش است.

«اندی وارهول» پروژه خلق مجموعه پرتره‌های «مائو» را از سال ۱۹۷۲ یعنی پس از پایان جنگ سرد، سفر «ریچارد نیکسون» به پکن و عادی شدن روابط دو کشور چین و آمریکا آغاز کرد.

»اندی وارهول» (‌۱۹۸۷ - ‌۱۹۲۸) هنرمند، نویسنده، فیلم‌ساز و نقاش پیش‌رو آمریکایی در دهه ۱۹۶۰ با پرداختن به فرهنگ مصرف‌گرایی در کشورش به شهرت رسید و در نیویورک به‌عنوان یکی از چهره‌های شاخص شمرده می‌شد. او از بنیان‌گذاران هنر پاپ دهه ‌۱۹۵۰ در آمریکا بود. اکنون بزرگ‌ترین موزه‌ دنیا که به یک هنرمند اختصاص دارد، در پیتزبورگ پنسیلوانیا موزه‌ «اندی وارهول« است. او ‌۲۲ فوریه ‌۱۹۸۷ در سن ‌۵۸۸ سالگی درپی اختلالات حین عمل جراحی در نیویورک درگذشت.

کد خبر 365897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha