ماجد غماس: درباره مسئله برگزاری همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان عراق و جدایی و پیوستن کرکوک به این منطقه طی روزهای اخیر بحث‌های زیادی صورت گرفته، اما مسئله مهم و نگران‌کننده مطرح‌شدن این مطالبات در زمان پیروزی‌های چشمگیر نیروهای مسلح عراق و حشدالشعبی در موصل در مقابل داعش است.

ماجد غماس

به‌طور حتم اين مسئله به‌ضرر روند سياسي عراق بوده و لطمه بسياري به انسجام گروه‌ها و مؤتلفه‌هاي ملت عراق در اين برهه زماني خواهد زد.يكي از نكاتي كه در اين رابطه مطرح است وجود مشكلات احتمالي ميان برخي شخصيت‌ها و گروه‌هاي سياسي در اقليم كردستان عراق است و امتيازگيري باعث شده تا چنين مسئله‌اي مطرح شود. در اين رابطه حرف و حديث زياد است كه شايد مورد تأييد نباشد.

مسئله كركوك محل اختلاف‌‌نظر بين مولفه‌ها و نيروهاي سياسي بوده و مشكلاتي وجود دارد. اما جبهه‌گيري و امتياز‌گيري درباره اين موضوع همزمان با پيروزي‌هاي نيروهاي امنيتي در عراق مسئله‌اي بحث‌برانگيز است. تحالف‌الوطني به‌عنوان نماينده گروه‌هاي شيعه اعلام كرده كه چنين مسئله‌اي و برافراشتن پرچم كردستان بر فراز ساختمان‌هاي دولتي كركوك اقدامي غيراصولي است.

ما منتظر هستيم كه گروه‌هاي سياسي حاضر در اقليم كردستان موضع‌گيري روشن و صريحي در اين رابطه داشته باشند و اميدوار هستيم كه عقل و منطق بر احساسات برخي گروه‌ها در اقليم كردستان غلبه كند تا مسئله به كشمكش به‌ويژه در مناطق نفت‌خيز و مورد منازعه كشيده نشود. آحاد ملت كرد، عرب و تركمن كه در اين استان ساكن هستند انسجامي ديرينه دارند و مشكلي بين خود نداشته‌اند كه يك نقطه قوت مهم است. به همين‌خاطر آنها به چنين تحركاتي پاسخ مثبت نشان نمي‌دهند.

ما اميدواريم تحريكي صورت نگيرد كه به مسائلي كه ما نمي‌خواهيم منجر شود. نيروهاي تحالف‌الوطني با فعاليت‌هاي سياسي سعي در حل مسالمت‌آميز اين مسئله دارند. در مقابل اين اقدام‌ها حركت‌هاي رسمي از سوي گروه‌هاي سياسي به‌ويژه از سوي تحالف‌الوطني انجام مي‌شود كه براي رسيدن به تفاهم با احزاب موجود در اقليم كردستان صورت مي‌گيرد.

اين مذاكرات براي رسيدن به نتيجه واحد با همه احزاب كردستان عراق و نه فقط حزب دمكرات صورت مي‌گيرد. هنوز هيچ اعلام رسمي در جلسات يا مذاكرات درباره باقي ماندن نيروهاي پيشمرگه در مناطقي كه از داعش پس گرفته‌اند، صورت نگرفته است و به حرف‌هاي گفته شده در اين رابطه نمي‌شود استناد كرد. درصورت جدي شدن اين مسئله، گرو‌هاي سياسي، مذاكرات با طرف‌هاي كرد را براي حفظ وحدت و تماميت ارضي عراق، رخنه نكردن نيروهاي خارجي و همچنين جلوگيري از نفوذ كشورهايي كه مي‌خواهند از وضعيت عراق سوءاستفاده كنند، پيگيري مي‌كنند.

ما اعتقاد داريم كه خروج داعش از عراق به‌معناي بسته شدن خيلي از پرونده‌ها ازجمله دخالت برخي كشورها در امور داخلي عراق خواهد بود. نقشه برخي گروه‌ها ايجاد درگيري داخلي و اختلاف ميان قوميت‌هاست كه به نفع عراق قوي و مقتدر نخواهد بود. عراق پس از خارج‌شدن از مسئله داعش با نيروهاي مسلح مقتدر و داشتن حشدالشعبي عراقي قوي‌تر خواهد بود و بايد همه گروه‌ها براي حفظ وحدت آن هوشيار باشند.

  • رئيس دفتر مجلس اعلاي اسلامي عراق در تهران
کد خبر 366067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha