اسدالله افلاکی: بارش‌های اخیر به داد محیط‌زیست رسید و بسیاری از تالاب‌ها آبگیری شد.

تالاب

بارش‌هاي اخير به داد محيط‌زيست رسيد و بسياري از تالاب‌ها آبگيري شد. اين خبر را دكتر مسعود باقرزاده‌كريمي، معاون امور تالاب‌ها در دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق - سازمان حفاظت محيط‌زيست در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد و گفت كه بر اثر بارش‌هاي اخير، حدود 20هزار هكتار از عرصه‌هاي تالاب جازموريان آبگيري شد.

يك روز پيش از اين گفته‌ها، شاهرخ فاتح، رئيس مركز خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي كشور گفت: «به بركت بارش‌هاي بسيار مناسب بهمن، اسفند و ابتداي فروردين‌ماه جاري، كمبود بارشي مجموعه كشور جبران و هم‌اكنون به حدود طبيعي خود نزديك شده است.» حالا باقرزاده‌كريمي مي‌گويد: علاوه بر آبگيري 20هزار هكتار از عرصه‌هاي تالابي جازموريان، اراضي اطراف تالاب هم به يمن بارش‌هاي اخير، پوشيده از گياه شده و اكنون 70درصد كانون‌هاي ريزگردي كه منشا آن همين تالاب بود، مهار شده است.

درعين حال اين مقام مسئول در سازمان حفاظت محيط‌زيست نسبت به تخريب پوشش گياهي اطراف تالاب جازموريان بر اثر چراي بي‌رويه دام هشدار مي‌دهد و مي‌گويد بايد مراقب بود پوشش گياهي ايجاد شده بر اثر چراي مفرط نابود نشود؛ زيرا نابودي پوشش گياهي باعث بروز پديده ريزگرد خواهد شد.

تعيين محدوده تالاب جازموريان يكي ديگر از پيامدهاي مبارك بارش‌هاي اخير بوده است. به گفته باقرزاده‌كريمي تا پيش از اين بارش‌ها محدوده تالاب جازموريان نامشخص بود اما بارندگي اخير محدوده واقعي تالاب را مشخص كرد و در نتيجه اكنون مي‌توان براساس اين محدوده، ميزان حقابه جازموريان را تعيين كرد.

  • تالاب‌هاي خوزستان هم آبدار شدند

باقرزاده‌كريمي با اعلام اينكه تالاب‌ها و درياچه‌هاي استان فارس ازجمله بختگان و پريشان هم از باران‌هاي اخير بهره‌مند شدند و اكنون وضعيت مناسبي دارند، خاطرنشان كرد: در خوزستان هم باران‌ها شرايط خوبي را براي تالاب‌هاي خشك شده رقم زدند. حالا آنطور كه اين مسئول مي‌گويد 70درصد تالاب هورالعظيم هم آبگيري شده است؛ تالابي كه سهم عمده‌اي در بروز ريزگردهاي داخلي خوزستان داشت. تالاب شادگان هم با آبي كه از سمت مارون وارد اين تالاب مي‌شود، روزهاي خوشي را تجربه مي‌كند. باوجود اين، سازمان حفاظت محيط‌زيست با جديت پيگير ورود حقابه اين تالاب از كارون است تا آب شيرين مورد نياز شادگان تأمين شود. تالاب بين‌المللي هامون در سيستان هم به مدد آبي كه از سوي افغانستان به اين تالاب وارد مي‌شود، وضعيت خوبي دارد. باقرزاده‌كريمي با اعلام اينكه حدود 60هزار هكتار از عرصه‌هاي تالابي هامون آبگيري شده كه رقم قابل‌توجهي است، اظهار اميدواري كرد كه اين روند تداوم داشته باشد؛ به‌ويژه آنكه منطقه هندوكش بسيار برفي است و در نتيجه افغان‌ها براي رهاسازي آب به سمت هامون مشكل ندارند.

معاون امور تالاب‌ها در دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق - سازمان حفاظت محيط‌زيست اما وضعيت تالاب گاوخوني در استان اصفهان را نامطلوب توصيف كرد و گفت: اين تالاب به‌دليل كمبود بارش‌ وضعيت بسيار ناگواري دارد و انتظار مي‌رود با رها‌سازي‌ آب در زاينده‌رود، اين تالاب از آب رها‌سازي‌ شده بهره‌مند شود.

علاوه بر گاوخوني، تالاب‌هايي كه در نيمه شمالي كوير ايران واقع شده‌اند نيز به‌دليل كاهش بارندگي وضعيت نامساعدي دارند. به‌گفته باقرزاده كريمي تالاب حوض سلطان و درياچه نمك قم ازجمله اين تالاب‌ها هستند؛ تالاب‌هايي كه مدت‌هاست به كانون ريزگرد تبديل شده‌اند و بنا بر اعلام مسئولان، ريزگردهاي ناشي از اين كانون‌ها، ساكنان قم، استان مركزي و تهران را تهديد مي‌كند.

اروميه چه وضعيتي دارد؟ باقرزاده‌كريمي در پاسخ به اين پرسش با اعلام اينكه درياچه اروميه پسروي نداشته است، گفت: از آنجايي كه بارش‌ها در حوضه اروميه بيشتر به‌صورت برف بوده، پيش‌بيني مي‌شود از نيمه ارديبهشت به بعد با ذوب شدن برف‌ها، آب نسبتا قابل توجهي وارد درياچه اروميه شود اما اين مسئله نبايد مانع از تعلل در اجراي راهكارهاي مصوب براي احياي درياچه شود بلكه بايد كاهش سهم آب كشاورزي از آب‌هاي حوضه آبريز درياچه با قوت و شدت دنبال شده و ساير راهكارها هم اجرايي شود.

کد خبر 366081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha