مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه بن آلمان با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی، موفق به توسعه بافت مغز در آزمایشگاه شدند.

آزمایش

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، محققان برای درمان یک اختلالی مغزی مادرزادی، از سلول‌های بنیادی کمک گرفتند و با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی پوست بیمار، موفق به تولید آرگونویدهای مغز در آزمایشگاه شدند. آرگونوید به بافت‌های سه بعدی کوچکی گفته می‌شود که ساختار و تشکیلاتی مشابه مغز در حال رشد طبیعی دارند.

تحقیقات در زمینه سلول‌های انسان در ظرف کشت با محدودیت‌های زیادی همراه است؛ چراکه سلول‌ها درون ظرف آزمایشگاهی به صورت کاملا مسطح رشد می‌کنند و ساختار سه بعدی مطلوب را نشان نمی‌دهند. بنابراین معمولا از روش‌های جایگزینی مانند مدل‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

ساختار مغز انسان بسیار پیچیده است و اختلالات مغزی نیز در انسان به مراتب پیچیده تر از مدل‌های حیوانی، مانند موش آزمایشگاهی، هستند. به همین دلیل راهکار محققان دانشگاه بن بسیار حایز اهمیت است. ارگونویدهای توسعه یافته با استفاده از سلول‌های بنیادی پوست، دقیقا شبیه مغزهای کوچک با عملکردی مشابه مغز انسان هستند.این روش گامی موثر برای درمان و مطالعه انواع اختلالات مغزی پیش روی محققان قرار می‌دهد.

محققان در این مطالعه قصد دارند سندرم میلر- دیکر را مورد بررسی قرار دهند. نشانگر میلر دیکر یکی از مهمترین علل عقب ماندگی ذهنی شدید است. نتایج این تحقیقات در نشریه Cell Reports منتشر شده است.

کد خبر 366160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha