همشهری آنلاین: حمله موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات در استان حمص سوریه با شلیک ۵۹ موشک 'کروزِ تاماهاوک' در حالی بامداد روز جمعه اتفاق افتاد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قبل از آن گفته بود در فکر حمله نظامی به این کشور با توجه به حمله شیمیایی چند روز پیش در استان ادلب است.

 واکنش ها به حمله موشکی آمریکا به سوریه | از محکومیت و حمایت تا تعلیق توافق نظامی مسکو و واشنگتن

‌به گزارش ایرنا، در حالیکه ایران و روسیه حمله بامداد امروز (جمعه) آمریکا به سوریه را محکوم کرده اند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و نیز دولت عربستان سعودی از آن حمایت کردند و در عین حال بولیوی و روسیه خواهان تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی این تحول جدید شده اند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه را بشدت محکوم کرد و در عین حال گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی در تاریخ معاصر، هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را فارغ از عاملان و قربانیان آن محکوم می کند.

وی افزود: تهران استفاده از این بهانه برای اقدامات یک جانبه را خطرناک، مخرّب و نقض اصول آمره حقوق بین الملل می داند.

  • روسیه: توافق نظامی با آمریکا در سوریه تعلیق شد

کاخ کرملین نیز اعلام کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر اینکه حمله موشکی آمریکا به سوریه به روابط مسکو و واشنگتن ضربه می زند، این اقدام را کمکی به مبارزه با تروریسم نمی داند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران در باره حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی در استان حمص سوریه گفت: این اقدام واشنگتن به روابط روسیه و آمریکا که در وضع ناگواری قرار دارد، ضربه ای سخت می زند.

ولادیمیر سافرونوف سرپرست هیات نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز با انتقاد از برنامه حمله نظامی آمریکا به سوریه گفت: مبتکران چنین اقدامی سرنوشت کشورهای عراق و لیبی را مرور کنند.

وی تاکید کرد: حمله آمریکا به سوریه پیامدهای منفی دارد و تمام مسئولیت چنین وضعی بر دوش افرادی است که مبتکر چنین اقدام های مشکوک و غمناکی هستند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز امروز در بیانیه ای اعلام کرد: روسیه با تجاوزگر خواندن آمریکا علیه سوریه، اعلام کرد که توافق نظامی با واشنگتن با هدف جلوگیری از بروز حوادث هوایی در آسمان این کشور را تعلیق کرده است.

این وزارتخانه افزود: واشنگتن بدون رسیدگی و روشن شدن مساله حمله شیمیایی ادلب، سوریه را مورد حمله قرار داد و این اقدام امنیت بین المللی را به خطر می اندازد.

'اولاف اسکوگ' نماینده دائم سوئد در سازمان ملل هم پیش از این در روز پنجشنبه (دیروز) با ابراز نگرانی از اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه بطور ضمنی آن را با بهانه ‏تراشی و دروغگویی دولت آمریکا و انگلیس در باره جنگ افزار کشتار جمعی عراق مقایسه کرد.

وزارت امور خارجه اندونزی نیز امروز جمعه، در بیانیه ای از حملات موشکی ارتش آمریکا به سوریه ابراز نگرانی کرد.

'آرماناتا نصیر' سخنگوی این وزارتخانه هم گفت: اندونزی کاربرد تسلیحات شیمیایی در سوریه را بشدت محکوم می کند، در عین حال در باره توسل به اقدامات یکجانبه توسط هر یک از طرف ها، شامل استفاده از موشک های 'تاماهاوک' در واکنش به حملات شیمیایی در سوریه نیز بشدت نگران است.

همچنین پائولو جنتیلونی نخست وزیر ایتالیا نیز در بیانیه ای در واکنش به این حمله گفت، ایتالیا معتقد است که راه حل درازمدت برای بحران سوریه در گفت و گو و مذاکراتی است که شامل تمام نیروهای اپوزیسیون و حکومت سوریه شود.

'آنجلینو آلفانو' وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در بیانیه ای اعلام کرد، کشورش به همراه آلمان و فرانسه و انگلیس حمله آمریکا را به سوریه در واکنش به حمله هوایی شیمیایی روزهای اخیر، متناسب می داند .

  • اختلاف نظر در آمریکا

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا خود پس از انتشار خبر این حمله موشکی در جمع خبرنگاران گفت: امشب از همه ملت های متمدن می خواهم که برای پایان این کشتار و خونریزی و ریشه کردن تروریسم به هر شکل و نوعی که باشد، به ما بپیوندند.

در عین حال با وجود حمایت اعضای برجسته دمکرات و جمهوریخواه کنگره آمریکا از دستور ترامپ برای حمله به یک پایگاه هوایی سوریه، برخی اعضای کنگره هشدار داده اند که هرگونه اقدام نظامی بعدی در سوریه باید با موافقت این نهاد قانونگذاری باشد.

پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با متناسب و عادلانه خواندن این اقدام گفت: این حملات آشکار می سازد که حکومت (بشار) اسد (رئیس جمهوری سوریه) دیگر نمی تواند با اطمینان از واکنش نشان ندادن آمریکا، مرتکب جنایت علیه مردم سوریه شود.

سناتور جان مک کین عضو تندروی شورای امنیت ملی آمریکا که از سال ها پیش از تشدید سیاست این کشور علیه حکومت سوریه حمایت می کرده است، از این حمله به عنوان نخستین گام معتبر، تقدیر کرد.

وی افزود: رئیس جمهور ترامپ برخلاف دولت پیشین، هنگام روبرو شدن با لحظه بسیار مهم و سرنوشت ساز در سوریه، اقدام کرد.

اما چند عضو کنگره شامل رایان و شومر بر لزوم مشورت ترامپ با کنگره در باره اجرای راهبرد متناسب و صحیح نظامی آمریکا علیه سوریه تاکید کردند. سناتور دمکرات بن کاردین عضو برجسته کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: حملات هوایی هدفمند، نشانه آشکاری از اراده و قاطعیت آمریکاست.

وی افزود: با این حال هر گونه عملیات نظامی دراز مدت تر یا گسترده تر دولت ترامپ در سوریه، مستلزم مشاوره با کنگره خواهد بود.

آدام شیف عضو دمکرات کنگره نیز گفت: من صدور مجوز برای کاربرد نیروی نظامی علیه داعش و القاعده را هنگام برگزاری دوباره نشست های کنگره پس از تعطیلات دو هفته ای که از روز جمعه آغاز می شود، مطرح خواهم کرد.

اما باربرا لی نماینده دمکرات کنگره و عضو یک ائتلاف ضد جنگ گفت: این اقدامی جنگی است و کنگره باید تشکیل جلسه داده و این موضوع را بررسی کند. هر چیزی کمتر از این، نقض مسئولیت ماست.

وی حمله موشکی به خاک سوریه را اقدام به جنگ توصیف کرد و خواستار ‏بررسی اقدام نظامی دولت ترامپ علیه دمشق‎ ‎‏در کنگره این کشور شد.‏

این نماینده دمکرات کالیفرنیا در مجلس نمایندگان امروز (جمعه) در صفحه تویتتر خود به حمله ‏موشکی آمریکا به سوریه واکنش نشان داد و نوشت: این کار اقدام به جنگ است. کنگره باید جلسه گذاشته و موضوع را بررسی ‏کند.‏

سناتور جمهوریخواه رند پاول نیز گفت: هر چند ما جنایت ها در سوریه را محکوم می کنیم، اما ایالات متحده هدف حمله قرار نگرفته است.

وی افزود: ترامپ باید بر اساس قانون اساسی مجوز کنگره را برای اقدام نظامی دریافت کند. مداخله در سوریه، آمریکا را امنتر نخواهد کرد.

تد لیون نماینده دمکرات کنگره نیز گفت: ترامپ برای اقدام نظامی خود نیازمند دریافت موافقت کنگره است.

وی در صفحه توییتر خود نوشت: کنگره به رئیس جمهوری اجازه استفاده از زور علیه تروریست ها را داد. اما ما هیچگاه مجوز استفاده از زور را برای اجرای پیمان منع تسلحیات شیمیایی، صادر نکرده ایم.

همچنین تیم کین سناتور آمریکایی در واکنش به حمله نظامی دولت کشورش به سوریه در صفحه توییتر خود نوشت: رئیس‌جمهوری بدون رأی کنگره علیه سوریه اقدام نظامی کرده که نقض قانون اساسی است.

این در حالیست که هیلاری کلینتون وزیر پیشین امور خارجه و یکی از دو نامزد اصلی انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا روز پنجشنبه خواستار حمله های هوایی کشورش به پایگاه های هوایی سوریه به منظور جلوگیری از وقوع حملات بیشتر شیمیایی به شهروندان این کشور شده بود.

  • حمایت ها؛ از نتانیاهو تا ترکیه

این در حالیست که دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه ای اعلام کرد که وی از حمله آمریکا به سوریه حمایت کرده است.

یک مقام مسوول در وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز امروز جمعه، بدون ذکر نام حمایت کامل کشورش را از حمله نظامی آمریکا به سوریه اعلام کرد.

'مالکوم ترنبول' نخست وزیر استرالیا نیز ضمن حمایت از حمله موشکی امروز جمعه آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه گفت: این حمله واکنش سریع به یک جرم جنگی وحشت آور در سوریه بوده است.

'ژان مارک ارو' وزیر امور خارجه فرانسه نیز در واکنش به این حمله گفت: این حمله هشداری به یک رژیم جنایتکار بود.

دولت انگلیس هم بامداد امروز اعلام کرد: لندن از حمله موشکی آمریکا علیه یک پایگاه هوایی در سوریه 'در پاسخ به حمله شیمیایی وحشیانه نیروهای این کشور کاملا حمایت' می کند.

یک سخنگوی نخست وزیری انگلیس در این باره مدعی شد: ما باور داریم که این پاسخ مناسبی به حمله شیمیایی وحشیانه صورت گرفته توسط رژیم سوریه است.

'مایکل فالون' وزیر دفاع این کشور هم فاش کرد که لندن در جریان تصمیم دولت آمریکا برای این حمله موشکی بوده است.

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن نیز امروز پس از پایان نشست امنیت ملی این کشور در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرد و گفت که توکیو از حمله آمریکا به سوریه حمایت می کند.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «فرانسوا اولاند» نیز با صدور بیانیه ای مشترک، تلویحا از حمله موشکی امروز آمریکا به سوریه حمایت کردند و گفتند: بشار اسد مسئول تبعات این حمله است.

همچنین وزارت امور خارجه ترکیه امروز جمعه، در بیانیه ای، این حمله آمریکا را گامی مثبت خواند و اعلام کرد که ترکیه از هر اقدامی در این راستا حمایت می کند.

وزارت امور خارجه بحرین هم با انتشار بیانیه ای از حمله نظامی آمریکا به سوریه حمایت و از آن استقبال کرد.

  • درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل

یک دیپلمات ارشد در شورای امنیت سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: بولیوی خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حمله موشکی آمریکا به سوریه شده است.

روسیه نیز برای بررسی موضوع حمله موشکی آمریکا به سوریه که یک پایگاه مهم عملیات ارتش این کشور را در مبارزه با تروریست ها هدف قرار داده، خواستار برگزاری فوری جلسه شورای امنیت شد.

  • پنج کشته و هفت زخمی حاصل حمله آمریکا

طلال برازی استاندار حمص گفت: حمله موشکی آمریکا به پایگاه نظامی شعیرات سوریه تاکنون پنج کشته و هفت زخمی برجای گذاشته است.

برازی روز جمعه در گفت و گو با شبکه المیادین افزود: درمیان کشته ها و زخمی ها شهروندان عادی نیز وجود دارند و همه قربانیان این حمله به بیمارستان منتقل شده اند.

  • افزایش بهای نفت

در همین حال به گزارش خبرگزاری ها در رویترز، بهای جهانی نفت خام امروز جمعه، در پی حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی ارتش سوریه، با بیش از 2 درصد افزایش به بالاترین سطح در یک ماهه اخیر رسید.

نخستین حمله مستقیم آمریکا در دوره ترامپ به مواضع ارتش سوریه بامداد امروز جمعه، با شلیک 59 موشک 'کروزِ تاماهاوک' به پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص انجام پذیرفت.

این حمله موشکی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و کنگره آمریکا و از ناوهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه و به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب انجام شده است.

این در حالیست که دولت سوریه به کارگیری هرگونه سلاح شیمیایی را رد کرده است.

ارتش سوریه در شرق استان حمص با گروه تروریستی داعش و در شمال آن با گروه تروریستی جبهه النصره مبارزه می کند.

کد خبر 366242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha