شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال۹۵ باوجود وعده پرداخت تا هفته معلم امسال از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

ضد و نقیض‌هایی از پاداش فرهنگیان

اين ابهام را وزير آموزش و پرورش دامن زده است. سه‌شنبه هفته گذشته براي فرهنگيان روز پر خبري بود. در نخستين مورد، رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور و در نخستين نشست خبري خود با خبرنگاران در سال96 وعده پرداخت مطالبات پاداش پايان خدمت همه فرهنگيان بازنشسته سال95 را داد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، محمدباقر نوبخت گفت: تا هفته معلم امسال، پاداش بازنشستگي فرهنگيان محترم پرداخت خواهد شد. قبلا قول داده بودم تا اول دي‌ماه۹۵، پاداش‌ها پرداخت شود. آن مبالغ براي كساني بود كه تا ابتداي۹۵ بازنشسته شده بودند. اميدواريم همه مطالبات ساير بازنشستگان كه از ابتداي۹۵ بازنشسته شده‌اند كه حدود 3هزار ميليارد تومان مطالبه دارند، تا هفته معلم پرداخت شود.

البته پس از آن وزير آموزش و پرورش از پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص ميزان افزايش حقوق فرهنگيان به بهانه اينكه فرهنگيان از او درخواست كرده‌اند كه پاسخ خبرنگاران در اين‌باره را ندهم، طفره رفت و گفت: فرهنگيان گفته‌اند به خبرنگاران درباره مسائل مالي‌شان جواب ندهم! شما خبرنگاران فقط راجع به پول مي‌پرسيد. فرهنگيان به بنده گفته‌اند هر خبرنگاري كه راجع به مسائل مالي با شما صحبت كرد، جوابش را ندهيد. ما خبر خوش و اقداماتي را كه انجام مي‌دهيم خود فرهنگيان متوجه مي‌شوند و اگر پولي داده شود به حساب آنها مي‌رود.

  • آب پاكي وزير روي دست بازنشستگان

با اين وعده رئيس سازمان برنامه و بودجه، فرهنگيان بازنشسته سال95 اندكي به دريافت پاداش پايان خدمت خود اميدوار شدند. اما هنوز يك روز از سخنان و خبر خوب نوبخت نگذشته بود كه دانش آشتياني اميدواري فرهنگيان را كمرنگ كرد و گفت: مطالبات پاداش بازنشستگي فرهنگيان بيش از 3هزار ميليارد تومان است. هنوز معلوم نيست كه قرار است چه‌مقداري به اين موضوع تخصيص داده شود تا آن را پرداخت كنيم، با آقاي نوبخت صحبت كرديم تا قسمت‌هايي از اين مطالبات را پرداخت كنيم.

  • نگراني فرهنگيان

در همين حال يكي از اعضاي كميسيون آموزش مجلس در اين‌باره به همشهري گفت: فرهنگيان مشكلات خود را با نمايندگان و خبرنگاران طرح مي‌كنند و اينكه وزير در اين‌باره پاسخگو نباشد، پسنديده نيست. عليرضا سليمي با اشاره به تناقض‌گويي دولتمردان درباره مطالبات فرهنگيان گفت: بهتر است وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان برنامه و بودجه در هيأت دولت در اين‌باره هماهنگي داشته باشند و بازنشستگان را نگران نكنند. متأسفانه آموزش و پرورش هنوز پاداش پايان خدمت برخي بازنشستگان سال94 را پرداخت نكرده است.

  • وعده جديد

درحالي‌كه هنوز و همچنان از تحقق وعده‌هاي قبلي آموزش و پرورش براي فرهنگيان خبري نيست، وزير آموزش و پرورش خواستار جدا شدن نظام حقوقي معلمان از روال كاركنان دولت شد و از تلاش براي تحقق اين موضوع خبر داد. به گزارش مركز اطلاع‌رساني آموزش و پرورش، دانش‌آشتياني گفت: بايد شرايطي را فراهم كنيم تا مسئله آموزش و پرورش به مسئله اصلي كشور تبديل شود. پرداختي معلمان با ديگر كاركنان دولت تفاوت‌هايي دارد كه اين امر موجب نارضايتي در بين فرهنگيان شده است و بايد در اسرع وقت نظام حقوقي معلمان مانند استادان دانشگاه از سيستم اداري دولت جدا شود تا انگيزه‌هاي بيشتري براي معلمان در كلاس‌هاي درس فراهم شود. پيش از اين نمايندگان مجلس و كارشناسان بارها اعلام كرده‌اند آنچه از 2سال پيش تحت عنوان طرح رتبه‌بندي اجرا شده، همان قانون مديريت خدمات كشوري است كه بسياري از دستگاه‌هاي دولتي از شموليت آن خارج شده‌اند و تازه در آموزش و پرورش اجرا شده است.

  • پيگيري مطالبات فرهنگيان در مجلس

فرهاد فلاحتي، عضو كميسيون آموزش مجلس: اميدواريم اين‌بار وعده رئيس سازمان برنامه و بودجه عملي شود. پرسشي كه به ذهن متبادر مي‌شود اين است كه چرا فقط در پرداخت پاداش پايان خدمت فرهنگيان چنين مشكلاتي بروز مي‌كند وپاداش پايان خدمت كاركنان ساير دستگاه‌ها به موقع پرداخت مي‌شود. موضوع مطالبات فرهنگيان را اين هفته در مجلس پيگيري مي‌كنيم تا بلكه با همكاري دولت هر چه زودتر پرداخت شود. دولت هم بايد همچون مجلس نگاه ويژه‌اي به فرهنگيان و مطالبات بر حق آنها داشته باشد.

کد خبر 366295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha